Controlling & Finančná analýza | Kalkulácie a cenotvorba
Cenové vojny (2)
Tri otázky, ktoré treba zvážiť predtým, ako sa rozhodnete dorovnať cenu
01.04.2015 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Momentálne prebieha na svete zaujímavá cenová vojna na trhu s ropou, ktorej hlavnými aktérmi sú Saudská Arábia a americkí bridlicoví producenti (ktorí ju de-facto spustili). Saudi opäť raz ukazujú schopnosť predvídať. Svet už raz takto vyškolili v osemdesiatych rokoch. Vedia, že sú lídrom, ktorý v rámci OPEC diktuje cenovú politiku, ziskovosť dosahujú pri nižšej cene ropy ako väčšina ostatných krajín, majú finančné rezervy v hodnote stoviek miliárd, vďaka ktorým zvládnu fungovať niekoľko rokov, a tak nechávajú zvyšok sveta dusiť sa vo vlastnej šťave.
Úspech síce zďaleka nemajú istý, ich rozmýšľanie je však príkladom pre firmy,
ktoré doplácajú na krátkozraké rozhodnutia v oblasti cenovej politiky.
Spôsob, akým vedenie reaguje na agresívne cenové ťahy konkurencie,
závisí primárne od troch otázok: 1) od vlastnej stratégie, nákladovej štruktúry
a zdrojov, 2) od stratégie, nákladovej štruktúry a zdrojov konkurencie,
a 3) od reakcie odberateľov.
Súvisiaci článok: Ako
nepodľahnúť v cenovej vojne s konkurenciou (1)
O správnosti rozhodnutia teda rozhoduje (aj) kvalita informácií. Predchádzajúce
vedenie Váhostavu asi tušilo, že v diaľničných tendroch ide do straty, ale
pravdepodobne nemalo spočítané, ako rýchlo a v akom rozsahu zasiahnu
cashflow a kde má firma svoj break-even
point, a údajne vo firme dokonca pre viaceré významné zákazky chýbali
finančné kalkulácie. Poznanie vlastnej nákladovej štruktúry a hranice,
kam môžeme ísť s cenou je pritom iba jedna časť skladačky, pretože firma
nefunguje vo vákuu: rovnako dôležité je mať predstavu o segmentácii a cenovej
elasticite odberateľov a o nákladovej štruktúre a finančných zdrojoch
konkurencie.
1. My
Vedenie musí brať do úvahy dva faktory: 1) svoje finančné možnosti,
t.j. nákladovú štruktúru, využitie kapacít, break-even point, kapitálové zdroje
a 2) svoju cenovú stratégiu a otázku, ako do nej zapadá naťahovanie
sa s konkurenciou.
Firmy s vysokými fixnými nákladmi a firmy s nízkym
krycím príspevkom majú vo všeobecnosti menší priestor hýbať s predajnou
cenou, pretože aj menšie zníženie ceny výrazne zníži schopnosť firmy kryť svoje
fixné náklady alebo obsluhu dlhu. Aj tu však treba napr. rozlišovať, v akom
odvetví firma pôsobí. Napríklad pre ťažobné firmy predstavujú investície do
nových baní a lomov nenávratne preinvestované náklady („sunk cost“), a preto
aj v čase dlhodobého poklesu trhových cien komodít pokračujú v ťažbe, aby maximalizovali
cashflow a pokryli splátky dlhu.
Okrem toho treba počítať s tým, že cenový konflikt takmer
vždy vedie k strate niektorých zákazníkov, a tým pádom k poklesu
objemov. Podľa prieskumu
firmy Simon-Kucher manažment v 87 % prípadov podceňuje
alebo ignoruje dodatočné objemy, ktoré sú potrebné na vykompenzovanie straty zo
zníženia ceny. Tu je dôležité poznať cenovú elasticitu zákazníka a správanie
konkurencie (viď nižšie).
Za druhé, znižovanie cien nemusí byť vždy v súlade s trhovou
a cenovou stratégiou spoločnosti. Firmy, ktoré konkurujú na inej báze, ako
je cena (kvalita, inovácie, servis atď.), môže otvorené cenové súperenie
poškodiť na imidži a značke. Napríklad keď v 90-tych rokoch vstúpili
na trh počítačových diskiet lacní ázijskí konkurenti, spoločnosť 3M odmietla
znížiť ceny svojich produktov, pretože sa obávala, že utrpí jej imidž kvality.
Namiesto toho prišla na trh s novou low-endovou značkou Highland určenou
pre cenovo senzitívnych zákazníkov.
Pred reagovaním na cenové útoky konkurentov je preto nutné
zvážiť vlastnú stratégiu: sme v polohe cenového lídra, alebo v polohe
toho, kto sa musí prispôsobovať? Chceme si budovať značku prémiového alebo
diskontného hráča? Dokážeme získavať trhový podiel len vďaka nižšej cene, alebo
ponúkame niečo iné, čo konkurencia nemá?
2. Konkurencia
Je rozdiel, ak cenovú vojnu spúšťa cenový líder na trhu,
alebo marginálny hráč. Je rozdiel, ak konkurent ceny znižuje kvôli naplneniu
svojich kapacít, alebo vďaka novej technológii, ktorá mu dáva trvalú nákladovú
výhodu. A je rozdiel, ak trh rastie, alebo je presýtený voľnou kapacitou,
a napokon je rozdiel, ak je na trhu oligopol alebo efektívne rozvinutá
konkurencia.
V každom prípade je užitočné poznať nákladovú štruktúru
konkurencie, jej technológiu, využitie kapacít a sledovať jej cenovú stratégiu.
V niektorých prípadoch sú informácie o nákladoch v odvetví všeobecne
známe (napr. celosvetová nákladová krivka výrobcov hliníka), vo väčšine
prípadov musí manažment tieto informácie odhadnúť.
Napríklad český výrobca mäsových produktov LE&CO je známy modernými výrobnými
technológiami, ktoré mu dávajú nákladovú
výhodu. Podobne Mondeléz buduje po svete ultra moderné závody, ktoré vyrobia
tonu keksov o tretinu lacnejšie, ako fabriky konkurencie. Reťazce ako
Tesco a Billa nikdy nedokážu cenovo konkurovať Lidlu, pretože majú odlišný
biznis model: počet SKU, ktoré diskonty ponúkajú, je mnohonásobne menší (stovky
vs tisíce) a aj v rámci jednej kategórie ponúkajú iba dve tri
alternatívy, čo výrazne znižuje
komplexnosť riadenia a zvyšuje úspory na strane nákupu. Letecké
spoločnosti, ktoré sú známe intenzívnym hedgovaním nákupnej ceny paliva, budú
pri dnešnom drastickom prepade cien ropy reagovať na znižovanie cien leteniek zo
strany konkurencie inak, ako spoločnosti, ktoré nehedgujú.
Ak na ceny útočí výrobca, ktorý stráca trhový podiel a má polovicu kapacít nevyužitých,
je pravdepodobné, že v zúfalstve chce väčším objemom aj za cenu straty pokryť
aspoň fixné náklady, a môže byť odhodlaný ísť až na hranicu minimálneho
krycieho príspevku. Kopec odvetví dnes čelí nadbytočnej kapacite a vedenie
niekedy tento fakt pri svojich cenových rozhodnutiach neberie do úvahy, čo potom
končí v cenovej vojne a zhoršuje situáciu pre všetkých.
Ďalšou otázkou sú finančné zdroje. Ak má konkurent na krku
nový úver a jeho zadlženie dosahuje astronomické násobky
EBITDA, cenový konflikt nemusí dlho vydržať. Trhová realita je však často taká,
že ani výrazná nákladová výhoda nestačí na elimináciu menších zdanlivo neefektívnych
konkurentov: ceny „kazia“ podnikatelia, ktorí majú ziskové aktivity v iných
odvetviach a z nich dokážu straty financovať celé roky. Takýchto
podnikateľov je na Slovensku plno. Preto je užitočné mať informácie o finančných
zdrojoch konkurencie a jej vlastníkov.
Užitočným vodítkom pre rozhodovanie môže byť správanie
konkurencie z minulosti – na čo a ako reagovala a v akom rozsahu.
Pozor ale na situácie, keď konkurenti zmenili vedenie alebo vlastníka – tí môžu
mať v tomto smere úplne iné razenie.
Asi najhorším prípadom sú situácie, keď do odvetvia vstúpi konkurent
s novou technológiou alebo biznis modelom, ktorý má výraznú nákladovú
výhodu, napr. vstup e-commerce do predaja kníh a CD alebo príchod cloudu
do IT odvetvia. Najúčinnejšou zbraňou je pozorne monitorovať dianie na trhu,
sledovať rodiace sa trendy a byť o krok vpred.
3. Odberatelia
Poznanie cenovej elasticity zákazníkov a vlastnej pozície
na trhu nie je klišé, ale základným predpokladom pre výber správnej reakcie na
cenové výpady konkurencie.
Napríklad v B2C odvetviach cena často nie je pre odberateľov
primárnym kritériom rozhodovania. Povedzme pri obstarávaní technológií môže byť
v danej cenovej triede dôležitejšia spoľahlivosť a celkové náklady
počas doby životnosti zariadenia (TCO). Zníženie ceny zo strany konkurencie tak
môže mať na objem predaja iba obmedzený dopad a je naň zbytočné plošne
reagovať.
Inokedy je porovnanie cien pre zákazníka také zložité, že na
zmenu ceny nevie zareagovať. Napríklad porovnať
ponuky Orangu, T-Mobile a O2 je pre bežného spotrebiteľa projekt na celý
deň a niektorým to nestojí za to.
Firmám často chýbajú aj kľúčové informácie o tom, ako
zákazníci vnímajú hodnotu ich produktu
v porovnaní s ich cenou a v porovnaní s konkurenciou. Napríklad ak FMCG firmy zistia, že obchodné reťazce
v ich produktovej kategórií zavádzajú lacnejšie private label alternatívy, je
lepšie investovať pár desiatok tisíc do marketingového prieskumu a zistiť,
či nižšia cena v očiach spotrebiteľa prevýši imidž etablovanej značky a akú
stratu objemu môže výrobca očakávať, ako reagovať plošným znížením ceny, ktoré
sa okamžite prejaví v krycom príspevku.
Za ďalšie, brať trh ako homogénny celok a ceny upravovať plošne je krátkozraké, pretože na trhu môžu existovať skupiny zákazníkov, ktoré majú rôznu cenovú elasticitu. Napríklad etablované doručovateľské spoločnosti ako DHL či FedEx majú vybudovaný imidž spoľahlivého kuriéra, ktorý im v niektorých prípadoch umožňuje ignorovať vstup superlacných vyzývateľov. Pre určité skupiny zákazníkov, ako napr. právnické firmy, je totiž istota, že ich dokumenty budú doručené včas taká dôležitá, že nebudú riskovať nového neovereného dodávateľa. Preto je pri rozhodovaní, ako reagovať, dôležité rozlišovať cenovú elasticitu jednotlivých segmentov trhu.
V poslednej časti článku prinesieme konkrétne alternatívy ako reagovať v prípade, keď na trhu hrozí cenová vojna.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.