Stratégia & Financovanie | Stratégia

Transformácia Alcoa: od hliníkového ingotu k superzliatinam

CEO Klaus Kleinfeld nečakal, kým firmu roznesú na kopytách lacnejší výrobcovia hliníka, a začal Alcoa meniť na high-tech hráča na trhu ľahkých kovových zliatin a komponentov

Výroba primárneho hliníka je stelesnením komoditného biznisu, ktorý je na jednej strane vystavený fluktuácii trhových cien vstupných surovín a hotového produktu a na druhej strane tlaku veľkých odberateľov. Zisky generujú výrobcovia s najnižšími výrobnými nákladmi, tí ostatní sa tešia iba občas, keď im to umožní priaznivý cenový vývoj na svetových trhoch.

Donedávna to platilo aj pre americkú Alcoa, jedného z najväčších výrobcov hliníka na svete. Ešte v roku 2008 znamenal pokles trhovej ceny hliníka o 100 USD na tonu zníženie čistého zisku celej firmy o 250 mil. USD (dnes stojí na LME hliník 1 750 USD za tonu).

V posledných rokoch však Alcoa prechádza významnou transformáciou. Redukuje výrobu primárneho hliníka a výrazne investuje do výroby ľahkých kovových zliatin, komponentov a pokročilých technologických riešení. Vďaka tejto reštrukturalizácii je na nekontrolovateľný vývoj trhových cien odkázaná v menšej miere, ako tomu bolo v minulosti. V súčasnosti ju 100 dolárový pohyb ceny hliníka stojí na úrovni čistého zisku 190 mil. USD.

Súvisiaci článok: Pirelli rastie múdro, investuje v správnom čase na správnom trhu

Transformáciu spoločnosti urýchlil veterán zo Siemensu Klaus Kleinfeld, ktorý sa stal jej CEO v roku 2007. Produktové portfólio výrazne rozšíril smerom k finálnym výrobkom (downstream) a do technologicky náročných odvetví, v ktorých môže Alcoa ťažiť zo svojej veľkosti a technologického náskoku. Dnes dodáva svoje výrobky okrem tradičného automobilového, stavebného a FMCG odvetvia aj do leteckého, obranného a energetického priemyslu. Podiel výroby primárneho hliníka na celkových tržbách spoločnosti klesol na 43 %.

Napríklad minulý rok spustila Alcoa novú technológiu Micromill na výrobu hliníkových zliatin pre automobilový priemysel, ktorá jej umožňuje odlievať tvarovateľnejšie a pevnejšie zliatiny za 20 minút v porovnaní s tradičným 20 dňovým výrobným cyklom. Micromill dokáže vyrábať odlišné zliatiny bez toho, aby zastavil zlievareň. Alcoa stavila na to, že automobilky budú musieť kvôli prísnym emisným normám v USA a EÚ znižovať hmotnosť vozidla – podľa niektorých prognóz sa podiel hliníka na výrobe jedného vozidla zvýši medzi rokmi 2012 – 2025 jedenásť násobne.

Súvisiaci článok: Emisie CO2 zmenia materiálovú skladbu automobilov, podiel tradičnej ocele klesne

Demonštráciou úspechu Alcoa v tejto oblasti je jej spojenie s americkým Ford Motors, s ktorým spoločne vyvinuli zliatinu pre novú verziu jedného z najpredávanejších pickupov v USA F-150, ktorej konštrukcia sa z veľkej časti skladá z hliníka. „Chceme odberateľa od samého začiatku vtiahnuť do všetkých významných diskusií a rozhodnutí, ktoré interne robíme,“ dodáva Kleinfeld na margo spolupráce pri vývoji nových technologických riešení pre významných zákazníkov.

V oblasti pokročilých zliatin si Alcoa pomáha aj downstream akvizíciami. Tento týždeň oznámila 1,5 mld. akvizíciu spoločnosti RTI International Metals, ktorá vyrába titánové zliatiny a výrobky pre letecký priemysel. Spotreba titánu pri výrobe lietadiel rastie každoročne zhruba o 5 %. Pred týždňom ukončila Alcoa akvizíciu menšieho nemeckého výrobcu titánových zliatin Tital, a minulý rok kúpila za 3 mld. USD britského výrobcu komponentov pre letecký priemysel Firth Rixson. Firth Rixson vyrába súčiastky zo zliatin z hliníka, lítia, niklu a titánu, a jeho akvizícia zvýši tržby Alcoa v segmente leteckého priemyslu o 20 %.

V samotnej výrobe hliníka postupuje Kleinfeld opačne a razí filozofiu „Fix, sell or close“. Postupne zatvára alebo predáva všetky výrobné kapacity, ktoré sú z nákladového hľadiska nekonkurencieschopné. Všetko, čo dokáže riadiť iný vlastník efektívnejšie, sa pokúša predať. Od roku 2007 zredukovala Alcoa svoje zlievarenské kapacity na celom svete o 28 %. Zostávajúce fabriky orientuje na výrobky z vyššou pridanou hodnotou, ktorých podiel sa zvýšil z 57 % v roku 2010 na 65 % v roku 2014.

Ďalšie články:

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: