Stratégia & Financovanie | Stratégia
Transformácia Alcoa: od hliníkového ingotu k superzliatinam
CEO Klaus Kleinfeld nečakal, kým firmu roznesú na kopytách lacnejší výrobcovia hliníka, a začal Alcoa meniť na high-tech hráča na trhu ľahkých kovových zliatin a komponentov
12.03.2015 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Výroba primárneho hliníka je stelesnením komoditného biznisu, ktorý je na jednej strane vystavený fluktuácii trhových cien vstupných surovín a hotového produktu a na druhej strane tlaku veľkých odberateľov. Zisky generujú výrobcovia s najnižšími výrobnými nákladmi, tí ostatní sa tešia iba občas, keď im to umožní priaznivý cenový vývoj na svetových trhoch.
Donedávna to platilo aj pre americkú Alcoa, jedného z najväčších
výrobcov hliníka na svete. Ešte v roku 2008 znamenal pokles trhovej ceny
hliníka o 100 USD na tonu zníženie čistého zisku celej firmy o 250
mil. USD (dnes stojí na LME hliník 1 750 USD za tonu).
V posledných rokoch však Alcoa prechádza významnou
transformáciou. Redukuje výrobu primárneho hliníka a výrazne investuje do
výroby ľahkých kovových zliatin, komponentov a pokročilých technologických
riešení. Vďaka tejto reštrukturalizácii je na nekontrolovateľný vývoj trhových
cien odkázaná v menšej miere, ako tomu bolo v minulosti. V súčasnosti
ju 100 dolárový pohyb ceny hliníka stojí na úrovni čistého zisku 190 mil. USD.
Súvisiaci článok: Pirelli
rastie múdro, investuje v správnom čase na správnom trhu
Transformáciu spoločnosti urýchlil veterán zo Siemensu Klaus
Kleinfeld, ktorý sa stal jej CEO v roku 2007. Produktové portfólio výrazne
rozšíril smerom k finálnym výrobkom (downstream) a do technologicky
náročných odvetví, v ktorých môže Alcoa ťažiť zo svojej veľkosti a
technologického náskoku. Dnes dodáva svoje výrobky okrem tradičného
automobilového, stavebného a FMCG odvetvia aj do leteckého, obranného a energetického
priemyslu. Podiel výroby primárneho hliníka na celkových tržbách spoločnosti
klesol na 43 %.
Napríklad minulý rok spustila Alcoa novú technológiu
Micromill na výrobu hliníkových zliatin pre automobilový priemysel, ktorá jej umožňuje
odlievať tvarovateľnejšie a pevnejšie zliatiny za 20 minút
v porovnaní s tradičným 20 dňovým výrobným cyklom. Micromill dokáže
vyrábať odlišné zliatiny bez toho, aby zastavil zlievareň. Alcoa stavila na to,
že automobilky budú musieť kvôli prísnym emisným normám v USA a EÚ
znižovať hmotnosť vozidla – podľa niektorých prognóz sa podiel hliníka na
výrobe jedného vozidla zvýši medzi rokmi 2012 – 2025 jedenásť násobne.
Súvisiaci článok: Emisie CO2
zmenia materiálovú skladbu automobilov, podiel tradičnej ocele klesne
Demonštráciou úspechu Alcoa v tejto oblasti je jej spojenie
s americkým Ford Motors, s ktorým spoločne vyvinuli zliatinu pre novú
verziu jedného z najpredávanejších pickupov v USA F-150, ktorej
konštrukcia sa z veľkej časti skladá z hliníka. „Chceme odberateľa od
samého začiatku vtiahnuť do všetkých významných diskusií a rozhodnutí,
ktoré interne robíme,“ dodáva Kleinfeld na margo spolupráce pri vývoji nových
technologických riešení pre významných zákazníkov.
V oblasti pokročilých zliatin si Alcoa pomáha aj downstream
akvizíciami. Tento týždeň oznámila 1,5 mld. akvizíciu spoločnosti RTI
International Metals, ktorá vyrába titánové zliatiny a výrobky pre letecký
priemysel. Spotreba titánu pri výrobe lietadiel rastie každoročne zhruba o 5 %. Pred týždňom ukončila Alcoa
akvizíciu menšieho nemeckého výrobcu titánových zliatin Tital, a minulý
rok kúpila za 3 mld. USD britského výrobcu komponentov pre letecký priemysel
Firth Rixson. Firth Rixson vyrába súčiastky zo zliatin z hliníka, lítia,
niklu a titánu, a jeho akvizícia zvýši tržby Alcoa v segmente
leteckého priemyslu o 20 %.
V samotnej výrobe hliníka postupuje Kleinfeld opačne
a razí filozofiu „Fix, sell or close“. Postupne zatvára alebo predáva
všetky výrobné kapacity, ktoré sú z nákladového hľadiska
nekonkurencieschopné. Všetko, čo dokáže riadiť iný vlastník efektívnejšie, sa
pokúša predať. Od roku 2007 zredukovala Alcoa svoje zlievarenské kapacity na
celom svete o 28 %. Zostávajúce fabriky orientuje na výrobky z vyššou
pridanou hodnotou, ktorých podiel sa zvýšil z 57 % v roku 2010 na 65 % v roku 2014.
Ďalšie
články:
- Cemex: od vreca cementu k jedinečnej službe
- FMCG firmy v komoditnej pasci
- Zara: biznis model, ktorý stojí za zrodom svetového lídra
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.