Stratégia & Financovanie | M&A

Henkel zaplatí za francúzskeho výrobcu pracích prostriedkov 12 násobok EBITDA

Silné európske firmy zvyšujú svoj akvizičný apetít a sú ochotné zaplatiť plnú cenu v prípade, ak sa jedná o kvalitné aktívum

Európske firmy sú so zlepšujúcim sa ekonomickým prostredím viacej ochotné investovať do akvizícií.

Nemecký výrobca spotrebného tovaru Henkel sa dohodol na kúpe francúzskej firmy Spotless Group od britskej private equity spoločnosti BC Partners. Hodnota transakcie (enterprise value) dosiahla 940 miliónov EUR. Informovali o tom agentúry AP a DPA. Henkel počíta s uzatvorením akvizície najneskôr v 1. kvartáli 2015.

Firma Spotless vyrába pracie a čistiace prostriedky a prípravky proti hmyzu, zamestnáva 470 ľudí a v roku 2013 dosiahla celkový obrat približne 280 miliónov eur. To predstavuje ročnú produktivitu 600 tis. EUR na zamestnanca. Viaceré značky, ktoré predáva, zastávajú na jej hlavných západoeurópskych trhoch vedúce pozície.

Predchádzajúci vlastník BC Partners kúpil Spotless Group od Axa Private Equity v roku 2010 za 600 mil. EUR, a podľa informácií Financial Times za štyri roky zdvojnásobil hodnotu svojej investície. Počas svojho vlastníctva firma zrealizovala niekoľko akvizícií, najmä v segmente prípravkov proti hmyzu, a sústredila sa na budovanie portfólia silných značiek.

Súvisiaci článok: Tvorba hodnoty v spoločnostiach vlastnených private equity

Cena, ktorú za spoločnosť zaplatí Henkel, zodpovedá dvanásť násobku marže EBITDA (zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi), BC Partners zaplatila pred 4 rokmi 9 násobok. Henkelu sa podarilo odvrátiť aukciu (konkurenčný predaj) zo strany BC Partners vďaka cenovej ponuke, ktorá private equity firme zabezpečila požadovaný výnos.

Transakcie s EBITDA násobkom vyšším ako 10x nie sú pri predaji spoločností, ktoré vlastnia vysoko hodnotné spotrebiteľské značky, výnimkou. Napríklad v januári 2014 japonská potravinárska spoločnosť Suntory v nákupnej horúčke ponúkala za odkúpenie výrobcu whisky Jim Beam Inc 16 mld. USD, čo predstavovalo 20 násobok EBITDA – blízko k rekordnému násobku 20,8 x EBITDA, ktorý v roku 2008 zaplatil Pernod Ricard za výrobcu vodky Absolut.

Henkel sa na vyspelých trhoch, ktoré trpia stagnáciou, sústreďuje na svoje kľúčové značky a zvyšovanie ziskovosti. Podiel desiatich strategických značiek na celkovom predaji skupiny dosiahol vlani 57%, o 13% viac, ako pred rokom. Na Európskom trhu však realizuje iba tretinu tržieb, a až 44% tržieb pochádza z rozvíjajúcich sa krajín.

Od akvizície si Henkel sľubuje posilnenie pozície na kľúčových trhoch západnej Európy. Spotless mu prináša komplementárne vysoko ziskové a stále rastúce trhové segmenty, a silné etablované značky. „Transakcia okamžite povedie k zvýšeniu našej ziskovosti“ uviedol CEO spoločnosti Henkel Kasper Rorsted. Henkel má na akvizície k dispozícii ešte 3 mld. EUR a obzerá sa po ďalších príležitostiach, momentálne v USA.

Všetko, čo potrebujete vedieť o M&A, nájdete v rubrike Témy – M&A.

Zdroje: TASR, BC Partners, Financial Times, Henkel

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: