IT & systémy | Software & systémy
Koľko peňazí sa dá ušetriť konsolidáciou tlačového prostredia?
Optimalizáciou printovej infraštruktúry môže firma znížiť náklady na tlač, kopírovanie a skenovanie až o 30%
14.01.2014 | Zdroj: Infoware
Miroslav Danaj, produktový manažér AutoCont SK a. s.
Príspevok bol pôvodne publikovaný na portáli Infoware.sk
Znižovanie nákladov a efektívne hospodárenie je základ prežitia každej firmy. Šetriť sa dá aj v odvetviach, ktoré sú často prehliadané, napr. v tlačovom prostredí. Navyše usporiť dokážete až tretinu nákladov, čo nie je zanedbateľné.
Výmena fungujúcich zariadení má zmysel
Reprografické zariadenia sa vo firmách obvykle vymieňajú iba v prípade, že sa pokazili alebo neexistuje náhradný diel potrebný na ich opravu. Aj z toho dôvodu sa často stretávame s tlačovým prostredím, ktoré pozostáva z množstva zastaraných až archaických modelov. Spoločnosti sa držia hesla, „čo funguje, to nemeň", ale z hľadiska efektivity biznisu nejde vždy o najrozumnejší prístup.
Náklady na jeden výtlačok sú na prvý pohľad minimálne, v ročnom alebo niekoľkoročnom zúčtovaní však dokážu vygenerovať zaujímavú cifru. Nemalé náklady pritom možno znížiť pomerne jednoducho, a to vhodnou konsolidáciou tlačovej infraštruktúry.
Príkladom z praxe je spoločnosť, ktorá využíva 78 lokálnych a multifunkčných tlačiarní rôznych výrobcov. Ide o atramentové a laserové tlačiarne prevažne formátu A4, dve z nich majú formát A3. Spoločnosť ročne produkuje 2,5 milióna výtlačkov. Pri priemernej cene asi 2,5 centa za výtlačok sú ročné náklady na tlač približne 63 600 eur.
V rámci týchto výdavkov neberieme do úvahy cenu servisných nákladov a opráv, ide o čisté výdavky na tlač. Vhodnou konsolidáciou tlačového prostredia sa však dá ušetriť až 30 % nákladov.
Nielen šetrenie nákladov
Optimalizovanie tlačového prostredia nie je iba o znižovaní nákladov, aj keď číselné vyjadrenie je najdôležitejšie a umožňuje sledovať zmeny na preukázateľných faktoch. Konsolidácia znamená aj zlepšenie dostupnosti služieb tlače, lepšiu bezpečnosť a komfort pre používateľov s účtovaním výtlačkov na konkrétneho používateľa.
Konsolidáciu predchádza analýza existujúceho tlačového prostredia. V tomto kroku sa zisťujú nedostatky, ktoré možno odstrániť. V rámci návrhu riešenia sa optimalizuje počet zariadení, ktoré nahradia existujúci stav tak, aby nové prostredie prinieslo lepšiu efektívnosť, nákladovosť a detailný prehľad reprografických služieb.
Existuje viacero riešení, jedna z obľúbených volieb spočíva v nasadení výkonných chodbových systémov, ktoré majú nižšie náklady na výtlačky a prevádzku v porovnaní s bežnými lokálnymi tlačiarňami.
Pri využití chodbových systémov sa zároveň očakáva zníženie množstva vytlačených a kopírovaných strán, čo má za následok menšiu spotrebu papiera a skvalitnenie reprografických služieb. Efektívne používanie zariadení je podporené aj monitorovacím systémom.
Menej je niekedy viac
Vráťme sa k spomenutému príkladu z praxe. Firma pred konsolidáciou využívala 78 zariadení. Navrhnuté riešenie, ktorého cieľom bolo optimalizovať tlač, znížilo celkový počet zariadení na 11. Sekretariáty dostali štyri multifunkčné tlačiarne formátu A4, zvyšných 7 zariadení bolo formátu A3. Išlo o výkonné chodbové multifunkčné systémy. Priemerná cena za jeden výtlačok sa vo výsledku znížila o viac ako polovicu, na 1,1 centa.
Výsledné náklady na tlač za obdobie 3 rokov po pripočítaní nákladov za prenájom strojov boli 124 000 eur. Prenájom zariadení je pre mnohé firmy schodnejšia alternatíva, nevyžaduje veľký vstupný kapitál na vytvorenie novej infraštruktúry. V porovnaní s pôvodným stavom (náklady na tlač boli v tomto prípade 191 000 eur) tak došlo k zníženiu nákladov o 67-tisíc eur, čo je 35 % pôvodnej sumy.
Pri pohľade na výrazné zníženie počtu zariadení je zrejmé, že v tomto prípade nešlo iba o bežnú výmenu starej tlačiarne za novú, ale o navrhnutie kompletne novej infraštruktúry, ktorá bude vyhovovať potrebám firmy a zároveň poskytne viacero výhod.
Ďalšia výhoda je aj správa nových zariadení monitorovacím a zabezpečovacím systémom, vďaka ktorému sú príslušné tlačové, kopírovacie a skenovacie úlohy správne doručené konkrétnemu používateľovi. Systém zároveň poskytuje informácie s detailným rozúčtovaním nákladov za reprografické služby na jednotlivých používateľov, čo umožňuje firme pružnejšie kontrolovať a reagovať na prípadné neprimerané používanie zariadení.
Tlačte efektívne
Dôvodov, prečo konsolidovať tlačové prostredie vo firme, je viacero. Väčšinu z nich sme spomenuli v článku. Proces optimalizácie tlačovej infraštruktúry pritom nemusí byť zložitý. Správne zvolený partner má prehľad o aktuálnych možnostiach na trhu, zanalyzuje vaše existujúce prostredie a navrhne vám riešenie na mieru aj s vyčíslením odhadovaných úspor. Postará sa o to, aby ste tlačili efektívne, zatiaľ čo vy sa môžete venovať vášmu biznisu.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.