Účtovníctvo, Dane & Legislatíva | Legislatíva
Ako zlikvidovať eseročku krok za krokom - návod
Likvidácia spoločnosti s ručením obmedzeným je zdĺhavý a administratívne náročný proces, najčastejším dôvodom jeho predlžovania je čakanie na vydanie súhlasu zo strany daňového úradu
18.09.2014 | Zdroj: Accace
Monika Vrabcová, Associate v advokátskej kancelárii Accace Legal
Vláda v snahe znížiť deficit verejných financií prijíma rôzne opatrenia, ktoré kompilujú podnikateľom život. Aj v súvislosti s novo predstavenými daňovými licenciami uvažuje veľa majiteľov eseročiek, a to najmä spiacich, nad úplnou likvidáciou spoločnosti alebo jej zrušením a presunutím za hranice. Prinášame objasnenie jednotlivých krokov likvidácie z právneho, daňového a účtovného pohľadu, a prehľad všetkých potrebných úkonov a dokumentov.
Momentálne existujú dve možnosti, ako dobrovoľne zrušiť obchodnú spoločnosť – s likvidáciou, alebo bez likvidácie, t.j. zlúčením, splynutím či rozdelením obchodných spoločností.
Pokiaľ sa vedenie spoločnosti rozhodne pre zrušenie spoločnosti s likvidáciou, často krát si neuvedomuje, o aký administratívne a zároveň časovo náročný proces sa jedná. Ak ho však uskutoční správne, má istotu, že ho o 5 rokov nikto neprekvapí nepríjemnou podlžnosťou či pokutou za neskoré úhrady voči štátnym orgánom alebo súkromným subjektom.
Úkony spojené so vstupom do likvidácie
Ak sa spoločnosť rozhodne ukončiť svoju podnikateľskú činnosť a zrušiť spoločnosť formou likvidácie, konateľ zvolá mimoriadne valné zhromaždenie, ktoré:
- rozhodne o zrušení spoločnosti s likvidáciou
- vymenuje likvidátora
- rozhodne o dni, ku ktorému spoločnosť vstúpi do likvidácie
Spoločnosť je povinná ku dňu predchádzajúcemu dňu vstupu do likvidácie zostaviť mimoriadnu účtovnú závierku a podať daňové priznanie k dani z príjmov právnických osôb, čo so sebou prináša ďalšie výdavky. Zároveň je spoločnosť povinná podať návrh na zápis likvidácie do príslušného obchodného registra. Podanie návrhu na výmaz nie je spoplatnené.
Odo dňa vstupu spoločnosti do likvidácie, vykonáva všetky právne úkony v mene spoločnosti už len likvidátor a spoločnosť je povinná vykonávať len právne úkony súvisiace s ukončením jej činnosti. Po vstupe do likvidácie spoločnosť nemôže uzatvárať žiadne nové zmluvy ani preberať nové záväzky, okrem prípadov, kedy dané právne úkony súvisia s procesom likvidácie.
Proces likvidácie
Po zápise likvidácie do obchodného registra prichádza ďalší krok - zverejnenie výzvy likvidátora pre veriteľov spoločnosti v Obchodnom vestníku, aby prihlásili svoje pohľadávky voči likvidovanej spoločnosti. Táto výzva musí byť zverejnená minimálne 3 mesiace.
Aj keď je Obchodný vestník verejný zoznam, pri zverejňovaní dokumentov musí byť subjekt, ktorý elektronickú žiadosť o zverejnenie dokumentu podáva, registrovaný na Ministerstve spravodlivosti, ktoré mu pridelí špeciálne prihlasovacie údaje. Pokiaľ sa na výzvu likvidátora prihlásia nejakí veritelia, ich pohľadávky sa vysporiadajú tak, aby spoločnosť nemala žiadne záväzky, a po uplynutí obdobia zverejnenia je možné likvidáciu formálne ukončiť.
Po uplynutí stanovenej lehoty zvolá likvidátor spoločnosti opätovne valné zhromaždenie, ktoré rozhodne o ukončení likvidácie. „Valné zhromaždenie síce rozhodne o ukončení likvidácie, avšak kým dôjdeme k samotnému výmazu, teda k zániku spoločnosti, môže prejsť aj ďalší polrok“ upozorňuje Monika Vrabcová.
Za obdobie likvidácie je spoločnosť opäť povinná zostaviť mimoriadnu účtovnú závierku a taktiež podať daňové priznanie k dani z príjmov právnických osôb.
Ukončenie likvidácie
Po rozhodnutí valného zhromaždenia o ukončení likvidácie je likvidátor povinný vyhotoviť konečnú správu o priebehu likvidácie spolu s návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku, ktorú bude predkladať spolu s mimoriadnou účtovnou závierkou vypracovanou za obdobie likvidácie na schválenie mimoriadnemu valnému zhromaždeniu. Schválená konečná správa likvidátora, spolu s uvedenou účtovnou závierkou je nevyhnutnou prílohou návrhu na výmaz spoločnosti z obchodného registra.
V prípade, že sú všetky uvedené dokumenty pripravené a schválené, pred samotným výmazom spoločnosti je ešte potrebné získať súhlas správcu dane. Pod týmto pojmom si väčšina ľudí predstaví len daňový úrad, avšak podľa ustanovení zákona o správe daní a poplatkov je správcom dane aj colný úrad a taktiež správca miestnej dane, tzn. obecný resp. mestský úrad. Vydanie každého z týchto súhlasov je spoplatnené správnym poplatkom v hodnote 9,50 EUR.
Ďalším rozdielom je, že colný úrad ako aj správca miestnej dane má na vydanie súhlasu lehotu 30 dní. Iná je situácia v prípade daňového úradu, ktorý nemá žiadnu zákonom stanovenú lehotu na vydanie súhlasu s výmazom spoločnosti. „To je vo väčšine prípadov hlavným dôvodom predlžovania celého procesu likvidácie“ upozorňuje Monika Vrabcová.
Predtým požiadaním daňového úradu o vydanie súhlasu je potrebné požiadať daňový úrad o zrušenie registrácie k DPH. Po doručení žiadosti na príslušný daňový úrad požiada správkyňa dane každý jeden daňový odbor, kde bola spoločnosť registrovaná, o ich vyjadrenie a o súhlas s výmazom.
V prípade, ak je všetko v súlade s právnymi predpismi a príslušný odbor neotvorí daňovú kontrolu, môžete očakávať vydanie súhlasu približne do dvoch mesiacov od podania žiadosti. Ak sa však otvorí kontrola môže tento proces trvať aj celý rok. Daňový úrad skúma pred vydaním súhlasu aj úhrady dane z minulosti a iné správne delikty, ktorých sa podnikateľ v minulosti dopustil, a prípadne dorubí príslušné sankcie a to až do obdobia, kedy je možné tieto sankcie považovať že premlčané, t.j. päť rokov od konca roka, v ktorom bol daňovník povinný zaplatiť daň.
Výmaz spoločnosti z obchodného registra
Ak získate súhlas od všetkých troch správcov dane, máte vyhotovené a schválené všetky vyššie uvedené dokumenty, môžete konečne pristúpiť k žiadosti o výmaz spoločnosti z obchodného registra.
Lehota na podanie žiadosti o výmaz z obchodného registra je 90 dní odo dňa schválenia konečnej správy likvidátora a účtovnej závierky vyhotovenej za obdobie likvidácie. V prípade, že návrh na výmaz obsahuje všetky zákonom stanovené náležitosti a prílohy, príslušný súd spoločnosť vymaže za pár dní (lehota je 5 dní odo dňa pridelenia sudcu) a spoločnosť dňom jej výmazu z obchodného registra právne zaniká.
Ako upozorňuje Vrabcová „súhlasy správcov dane, ktoré sú povinnou prílohou návrhu na výmaz, by v zmysle judikatúry Najvyššieho súdu SR mali byť aktuálne, čo v praxi znamená, že by nemali byť staršie ako tri mesiace (aj keď zákon výslovnú lehotu nestanovuje). Vzhľadom k tomu, že vydanie súhlasu daňového úradu trvá často oveľa dlhšie, ako vydanie súhlasu zo strany colného úradu a správcu miestnej dane, odporúčame najskôr požiadať o vydanie súhlasu daňový úrad a až potom zvyšných dvoch správcov dane. Predíde sa tak situácii, že zvyšné dva súhlasy budú už neaktuálne a súd Vám žiadosť o výmaz zamietne.“
Accace je medzinárodným poskytovateľom poradenských služieb a kompletného outsourcingu v oblasti spracovania účtovníctva, mzdovej agendy a daňového poradenstva. Na Slovensku zamestnáva vyše 70 ľudí, svojimi 300 zamestnancami a partnermi pokrýva v súčasnosti 20 krajín sveta. Právne služby poskytuje Accace prostredníctvom svojej samostatnej advokátskej kancelárie Accace Legal.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.