HR & Finančné oddelenie | HR
Komunikácia a udržanie zamestnancov pri odpredaji časti firmy
Úspech odpredaja časti firmy alebo prevádzky do veľkej miery závisí od udržania kľúčových zamestnancov a ich motivácie. Prieskum EY identifikoval najúčinnejšie metódy, ktoré firmy používajú, aby si zamestnancov udržali a zabezpečili si ich podporu.
25.07.2013 | Zdroj: EY
CFO.sk
Väčšina manažérov, ktorí sa v minulosti zúčastnili transakcie ako je odpredaj časti firmy alebo prevádzky či už na strane predávajúceho, alebo kupujúceho, potvrdí, že jedným z najdôležitejších faktorov úspechu je udržanie kľúčových zamestnancov a ich pracovnej motivácie.
Podľa prieskumu firmy EY (predtým Ernst & Young) je 85% firiem presvedčených, že najdôležitejším faktorom úspechu pri odpredaji časti firmy je práve schopnosť udržať a motivovať zamestnancov.
Bez správnej komunikácie sa takmer nikdy nevyhnete tomu, aby sa vo firme nezačal vytvárať šum a šíriť poplašné správy, živené neistotou a obavami zamestnancov, či neprídu o prácu, nebudú preložení na inú pracovnú pozíciu, alebo či sa nestanú súčasťou konkurenčnej firmy. Komunikačný šum a neistota sa následne prenáša na dodávateľov a zákazníkov, ktorým zamestnanci nevedia podať správne informácie o tom, čo sa v blízkej budúcnosti stane a ako to ovplyvní ich obchodné vzťahy.
Komunikácia pripravovaného odpredaja časti firmy, napr. produktovej divízie, smerom k zamestnancom, ktorí budú súčasťou odpredávanej prevádzky, ako aj k zamestnancom, ktorí vo firme zostanú, je preto absolútne kľúčová.
Kedy je ten správny moment na komunikáciu?
Podľa prieskumu EY väčšina firiem komunikuje transakciu zamestnancom až pri jej verejnom ohlásení (42%) alebo tesne pred uzatvorením transakcie (25%). Komunikácia v tomto momente prináša určité výhody, napr. je jednoznačná a definitívna a nikto nemusí špekulovať, čo sa má stať.
EY však zistil, že v takmer polovici prípadov spôsobilo oznámenie transakcie v tejto neskorej fáze komplikácie a sťažilo proces odčlenenia prevádzky. Naproti tomu firmy, ktoré zamestnancov, alebo vybranú skupinu zamestnancov informovali skôr (pri identifikovaní zamestnancov, ktorí budú odpredajom ovplyvnení), nezaznamenali dodatočné komplikácie a v polovici prípadov viedla skorá komunikácia dokonca k uľahčeniu celého procesu.
Ako odpredaj správne komunikovať?
EY odporúča nasledovné princípy, ktoré sa spoločnostiam podľa prieskumu osvedčili:
- Rozlišujte medzi rôznymi
skupinami zamestnancov a prispôsobte tomu komunikáciu: kľúčoví
zamestnanci, ktorých je potrebuje udržať, bežní zamestnanci, predstavitelia
manažmentu, predstavitelia odborov, a zamestnanci, ktorí majú zostať v predávajúcej
spoločnosti
- Pripravte si plán komunikácie:
4 z 5 firiem používajú štruktúrovaný plán komunikácie, ktorý má
zabezpečiť, aby z firmy neodišli dôležití zamestnanci. Súčasťou komunikácie
by malo byť vysvetlenie, ako sa zamestnancov transakcia dotkne a aké benefity
im to prinesie. Finančné benefity sú užitočné, ale nie rozhodujúce. Veľa firiem
ponúka zamestnancom bonus, ktorý dostanú vyplatený, ako v odčlenenej prevádzke zostanú
pracovať, to však nemusí znamenať, že s odčlenením súhlasia alebo že sa
neobávajú, že potom, ako kupujúci odkúpenú prevádzku integruje, nebudú
prepustení. Istota zamestnania v dobrej spoločnosti je pre nich
dôležitejšia, ako jednorazový bonus.
- Informujte kľúčových
zamestnancov skôr: väčšina ľudí sa pri rozšírení správy o pripravovanom odpredaji
obráti na svojho nadriadeného a pýta sa ho, čo sa deje. Preto je potrebné,
aby bola úzka skupina manažérov a vplyvných zamestnancov informovaná včas
a konzistentný spôsobom, aby mohla tú správnu informáciu posunúť na nižšie
úrovne.
- Delegujte zodpovednosť za
udržanie kľúčových zamestnancov na manažérov. Firmy, ktoré používajú túto
metódu, dosahujú podľa EY v udržaní kľúčových zamestnancov najlepšie
výsledky. Manažéri svojich podriadených poznajú lepšie, majú s nimi vybudovaný
dôverný vzťah a často najlepšie vedia, ako ich motivovať a udržať.
- Zvýšte zamestnancom výšku
odstupného, ktorá ich bude chrániť v období po realizácii predaja. Zamestnanci
sa často obávajú, že keď v odpredávanej prevádzke zostanú, čoskoro budú v rámci
redukcie nákladov prepustení. Zvýšenie odstupného vyhodnotili respondenti EY
ako druhý najefektívnejší nástroj na udržanie zamestnancov a ich motivácie.
- Vopred porovnajte platy a pracovné
benefity dotknutých zamestnancov s ostanými firmami v odvetví. Ak sú
výrazne nižšie, spolu so zvýšenou neistotou môžu viesť k ich odchodu zo
spoločnosti.
- Pokiaľ možno vyhnite sa
prepúšťaniu, ktoré súvisí s odpredajom prevádzky.
- Informujte odbory: ak
existujú vo vašej firme odborové organizácie, je lepšie ich o zamýšľanej transakcii
včas informovať a získať si ich dôveru a podporu. Odboroví
predstavitelia môžu neskôr zohrať dôležitú úlohu v získaní podpory zo
strany zamestnancov.
- Zvážte, do akej miery je
odpredávaná prevádzka autonómna. Ak je už dnes riadená do veľkej miery
nezávisle, zamestnanci s ňou budú pravdepodobne viac stotožnení a ich
odpor k transakcii býva nižší.
- Pozrite sa na transakciu
očami zamestnancov: budú odpredaj vnímať pre seba pozitívne alebo negatívne? Ako
vnímajú kupujúcu firmu? Napríklad ak firma, v ktorej doteraz pracovali, má
silnú značku a patrí k top zamestnávateľom v odvetví, riziko ich
odchodu sa zvyšuje.
Na spoločnosť EY sa vzťahuje obmedzenie zodpovednosti Prevádzkovateľa portálu CFO.sk a jeho odborných prispievateľov a partnerov.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.