HR & Finančné oddelenie | Moderný CFO
Finančné oddelenie – zakomplexovaná kasta s otravnými tabuľkami?
Sme skutočne takí škrupulózni a stále iba blokujeme ostatných našimi excelovskými tabuľkami a prepočtami?
16.10.2014 | Zdroj: Harvard Business Review
CFO.sk
V jedno piatkové popoludnie roku 2004 dostali členovia manažmentu firmy Amazon pozvanie, aby sa na druhý deň v sobotu ráno stretli v dovolenkovom sídle šéfa firmy Jeffa Bezosa.
Keď všetci prišli, Bezos im vysvetlil, že ho zaujal nápad jedného zo zamestnancov týkajúci sa spoplatňovania dovozu tovaru k zákazníkom. Amazon vtedy ponúkal dopravu zdarma v prípade, ak hodnota online objednávky prekročila 25 USD. Nový nápad spočíval v tom, že zákazníci by si zaplatili fixný ročný poplatok a dopravu na väčšinu produktov by potom mali zdarma bez ohľadu na hodnotu objednávky.
Nápad zaskočil predovšetkým finančné oddelenie, ktoré upozorňovalo, že takáto zmena v cenovej politike je riskantná. Keď všetko prepočítali, Excel ukazoval jednoznačný záver: prechod na predplatné prinesie nevyhnutný pokles tržieb a prepad ziskových marží. Proste zlý nápad.
Bezos však všetky námietky ignoroval. Myšlienku energicky obhajoval tvrdiac, že povedie k nárastu počtu objednávok, ktorý viac ako vykompenzuje náklady na dopravu.
Amazon následne spustil novú službu Prime, v rámci ktorej mali zákazníci garantovaný dovoz objednaného tovaru do 48 hodín zdarma. Bezosova intuícia sa ukázala správna: zákazníci, ktorí predtým urobili iba zopár nákupov za rok, začali zrazu nakupovať viac krát mesačne, a k pôvodne nakupovaným produktom začali pridávať ďalšie a ďalšie: keď už raz zaplatili 79 USD ročné predplatné, začali na stránke Amazonu hľadať ďalšie produkty, ktoré by si mohli nechať zdarma doviezť.
Dnes má Prime niekoľko desiatok miliónov predplatiteľov, Amazonu generuje tržby z predplatného vo výške viac ako 1 mld. USD a pomáha zvyšovať tržby z predaja tovaru.
Väčšina riaditeľov sa aj dnes napriek množstvu dát a analýz, ktoré majú vďaka pokroku v technológiách k dispozícii, stále rozhoduje viac podľa vlastnej iintuície. Spustenie služby Prime demonštruje víťazstvo takejto podnikateľskej intuície nad príliš škrupulentným a konzervatívnym prístupom, s ktorým finančné oddelenia často prichádzajú. To samozrejme vôbec neznamená, že všetky dôležité rozhodnutia netreba preskúmať z finančného hľadiska a pozrieť sa na ne so zdravou dávkou konzervatívnosti a averzie voči riziku - v tomto článku nakoniec nepíšeme o tisíckach prípadov, v ktorých sa - naopak - emotívne a intuitívne rozhodnutie vedenia napriek varovným prepočtom finančného oddelenia ukázalo nesprávne.
Len poukazujeme na to, že aj finančné riadenie si vyžaduje nájsť správny balans medzi kreativitou a podnikavosťou a potrebnou dávkou konzervatívneho prístupu.
Viac o Amazone aj v článku: Bojíte sa zvyšovania cien? Komunikujte.
Príbeh o Jeffovi Bezosovi a spustení služby Prime je založený na článku The Best-Performing CEOs in the World uverejnenom v Harvard Business Review.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.