Stratégia & Financovanie | Financovanie

Úverový ratingový proces z pohľadu banky

Základné princípy udeľovania úverového ratingu pre žiadateľov o úver a existujúcich klientov, hlavné faktory, ktoré majú vplyv na rating a náklady financovania.

Ratingový systém slúži banke ako základ pre:

  • objektívne rozhodovanie o úvere,
  • tvorbu cien úverov,
  • riadenie úverového rizika,
  • výpočet kapitálovej požiadavky banky v závislosti na úverovom riziku.

V rámci ratingového procesu sa systematicky spracovávajú informácie podnikateľského vývoja v minulosti a výhľad do budúcnosti. Rovnako sú tiež primerane zohľadňované kritériá ako veľkosť podniku, odvetvie a iné dôležité informácie o relevantných trhoch (napr. rozdielne účtovné predpisy v stredoeurópskych krajinách).

V ratingovom procese sa nezohľadňuje zaistenie, berie sa však do úvahy pri schvaľovaní úveru a ovplyvňuje jeho podmienky. Samotný ratingový systém slúži výhradne na zisťovanie bonity klienta. Predovšetkým pri ratingu firemných klientov sa rozlišujú kvantitatívne kritériá (finančný rating = hard facts) a kvalitatívne kritériá (kvalitatívny rating = soft facts).

Vo vážení hard facts sa môže v porovnaní so soft facts vychádzať z nasledujúceho predpokladu - čím väčší je podnik, tým väčší význam sa pripisuje „hard facts“, t. j. hospodárskym ukazovateľom ekonomického subjektu; čím menší je podnik, tým silnejší vplyv budú mať „soft facts“. V malých podnikoch majú zvláštny význam informácie týkajúce sa osobnosti podnikateľa, lebo s ňou je často spojený pozitívny ekonomický vývoj podniku.

Hard facts, resp. finančný rating

Ukazovatele pre potreby interného ratingu sa zisťujú z posledných dvoch ročných účtovných závierok, aktuálnej priebežnej účtovnej závierky a predložených finančných plánov podniku. Zistené ukazovatele opisujú finančno-ekonomický stav podniku a sú vyjadrené finančným ratingom.

Finančný rating klienta sa určuje podľa týchto ukazovateľov

  • Tržby k cudzím zdrojom
  • Schopnosť splácať záväzky
  • Cash flow generovaný podnikaním
  • Vývoj tržieb
  • Celková likvidita

Tieto ukazovatele umožňujú získať dobrý celkový prehľad o hospodárskej situácii podniku. Poskytujú spoľahlivú výpoveď o finančnej stabilite podniku (o kapitálovej štruktúre a schopnosti splácania dlhov) a o jeho výkonovej sile (o vývoji tržieb, o cash flow generovanom podnikaním).

Dosiahnuté hodnoty ukazovateľov sa kombinujú a podľa svojej významnosti sa prevedú na hodnotu z internej ratingovej škály. Táto hodnota potom slúži na vyjadrenie finančného ratingu.

Soft facts, resp. kvalitatívny rating

Na rozdiel od hard facts sú pri soft facts v popredí záujmu budúce údaje potrebné na posudzovanie klienta. Tie popisujú možnosti, šance a riziká, o ktorých sa očakáva, že sa neskôr prejavia aj v účtovných závierkach. Analyzujú sa tieto faktory:

Účtovníctvo

  • Kvalita účtovníctva: existujú auditované ročné účtovné závierky? Je výrok audítora bez výhrady alebo s výhradou?
  • Kvalita plánovania: do akej miery je plánovanie realistické, dodržiavajú sa plány (porovnanie plánov so skutočnosťou)? Je kvalita plánovania pre riadenie podniku dostatočná?

Vlastnícka štruktúra, manažment

  • Stabilita vlastníckej štruktúry a manažmentu, transparentnosť vlastníckej štruktúry, skúsenosti manažmentu v segmente podnikania
  • Logika dlhodobej koncepcie podniku: existuje stratégia podniku v písomnej forme, v ktorej sú konkrétne stanovené plány a ciele úspešného pôsobenia na trhu?
  • Úprava nástupníctva/zastupovania: do akej miery je zaručené efektívne a bezproblémové riadenie podniku?
Ochota poskytovať informácie

  • Sú ročné účtovné závierky a ostatné výkazy predkladané včas? Poskytuje podnik všetky relevantné informácie o chode a činnosti podniku ochotne a včas?

Trh (rozsah a vývoj trhu, trhový podiel)

  • Vývoj odvetvia: posúdenie budúceho vývoja trhu.
  • Pozícia na trhu: analýza postavenia na trhu, na ktorom podnik pôsobí (napr. na národnom al2ebo medzinárodnom trhu)
  • Vývoj trhového podielu: posúdenie rastu, stagnácie, resp. poklesu trhového podielu na trhu, na ktorom podnik pôsobí.
  • Porovnanie s konkurenciou: porovnanie produktov a služieb s konkurenciou, konkurenčné výhody, nevýhody.

Závislosť na odberateľoch a dodávateľoch

  • Zhodnotenie závislosti na odberateľoch, resp. na dodávateľoch na základe ich podielu na tržbách, resp. na nákladoch, vyhodnotenie schopnosti ich nahradenia v prípade ich výpadku.

Vplyv na životné prostredie

Spolupráca s bankou

Negatívne informácie s negatívnym dopadom na rating klienta:

  • Interné negatívne informácie: oneskorenie, neplnenie zmluvných podmienok.
  • Externé negatívne informácie: register bankových úverov a záruk, externé bankové informácie.
  • Oneskorené verejné platby - platobná disciplína voči štátnym orgánom.
  • Ostatné negatívne informácie: právne spory, pokiaľ môžu trvalo ovplyvniť vývoj podniku, vlastnícke spory a i.

Informácie zistené počas kvalitatívneho ratingu sa prevádzajú na merateľné veličiny, vzájomne sa prepájajú, vážia, a nakoniec v spojení s finančným ratingom vedú k vypočítanému ratingu klienta.

Veličiny ovplyvňujúce úverové podmienky

Stanovenie adekvátnej ceny úverov vzhľadom k riziku podmieňuje viacero parametrov. K najdôležitejším patria:

  • náklady na riziko, ktoré sa vypočítajú na základe ratingu a zabezpečenia úveru,
  • náklady na refinancovanie,
  • náklady na transakciu,
  • zúročenie vlastného kapitálu.

Stanovenie adekvátnej ceny úverov vzhľadom k riziku znamená, že klientov s dobrou bonitou banka odmeňuje výhodnejšími úrokovými sadzbami. Klienti s horšou bonitou, naopak, musia počítať s vyššími úrokovými sadzbami, pretože banka musí kompenzovať zvýšené riziko väčším objemom rezervného kapitálu. To sa bude týkať aj klientov, ktorí neposkytujú dostatočné informácie na svoje ohodnotenie: v takom prípade musí byť banka obozretnejšia, pretože riziko nevie dostatočne spoľahlivo ohodnotiť.

Tento článok sa páči

1

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: