Stratégia & Financovanie | Financovanie
Úverový ratingový proces z pohľadu banky
Základné princípy udeľovania úverového ratingu pre žiadateľov o úver a existujúcich klientov, hlavné faktory, ktoré majú vplyv na rating a náklady financovania.
11.09.2013 | Zdroj: Slovenská sporiteľňa
Slovenská sporiteľňa
Ratingový systém slúži banke ako základ pre:
- objektívne rozhodovanie o úvere,
- tvorbu cien úverov,
- riadenie úverového rizika,
- výpočet kapitálovej požiadavky banky v závislosti na
úverovom riziku.
V rámci ratingového procesu sa systematicky spracovávajú informácie podnikateľského vývoja v minulosti a výhľad do budúcnosti. Rovnako sú tiež primerane zohľadňované kritériá ako veľkosť podniku, odvetvie a iné dôležité informácie o relevantných trhoch (napr. rozdielne účtovné predpisy v stredoeurópskych krajinách).
V ratingovom procese sa nezohľadňuje zaistenie, berie sa však do úvahy pri schvaľovaní úveru a ovplyvňuje jeho podmienky. Samotný ratingový systém slúži výhradne na zisťovanie bonity klienta. Predovšetkým pri ratingu firemných klientov sa rozlišujú kvantitatívne kritériá (finančný rating = hard facts) a kvalitatívne kritériá (kvalitatívny rating = soft facts).
Vo vážení hard facts sa môže v porovnaní so soft facts vychádzať z nasledujúceho predpokladu - čím väčší je podnik, tým väčší význam sa pripisuje „hard facts“, t. j. hospodárskym ukazovateľom ekonomického subjektu; čím menší je podnik, tým silnejší vplyv budú mať „soft facts“. V malých podnikoch majú zvláštny význam informácie týkajúce sa osobnosti podnikateľa, lebo s ňou je často spojený pozitívny ekonomický vývoj podniku.
Hard facts, resp. finančný rating
Ukazovatele pre potreby interného ratingu sa zisťujú z posledných dvoch ročných účtovných závierok, aktuálnej priebežnej účtovnej závierky a predložených finančných plánov podniku. Zistené ukazovatele opisujú finančno-ekonomický stav podniku a sú vyjadrené finančným ratingom.
Finančný rating klienta sa určuje podľa týchto ukazovateľov
- Tržby k cudzím zdrojom
- Schopnosť splácať záväzky
- Cash flow generovaný podnikaním
- Vývoj tržieb
- Celková likvidita
Tieto ukazovatele umožňujú získať dobrý celkový prehľad o hospodárskej situácii podniku. Poskytujú spoľahlivú výpoveď o finančnej stabilite podniku (o kapitálovej štruktúre a schopnosti splácania dlhov) a o jeho výkonovej sile (o vývoji tržieb, o cash flow generovanom podnikaním).
Dosiahnuté hodnoty ukazovateľov sa kombinujú a podľa svojej významnosti sa prevedú na hodnotu z internej ratingovej škály. Táto hodnota potom slúži na vyjadrenie finančného ratingu.
Soft facts, resp. kvalitatívny rating
Na rozdiel od hard facts sú pri soft facts v popredí záujmu budúce údaje potrebné na posudzovanie klienta. Tie popisujú možnosti, šance a riziká, o ktorých sa očakáva, že sa neskôr prejavia aj v účtovných závierkach. Analyzujú sa tieto faktory:
Účtovníctvo
- Kvalita účtovníctva: existujú auditované ročné účtovné
závierky? Je výrok audítora bez výhrady alebo s výhradou?
- Kvalita plánovania: do akej miery je plánovanie realistické,
dodržiavajú sa plány (porovnanie plánov so skutočnosťou)? Je kvalita plánovania
pre riadenie podniku dostatočná?
Vlastnícka štruktúra, manažment
- Stabilita vlastníckej štruktúry a manažmentu,
transparentnosť vlastníckej štruktúry, skúsenosti manažmentu v segmente
podnikania
- Logika dlhodobej koncepcie podniku: existuje stratégia
podniku v písomnej forme, v ktorej sú konkrétne stanovené plány a ciele
úspešného pôsobenia na trhu?
- Úprava nástupníctva/zastupovania: do akej miery je zaručené
efektívne a bezproblémové riadenie podniku?
- Sú ročné účtovné závierky a ostatné výkazy predkladané včas?
Poskytuje podnik všetky relevantné informácie o chode a činnosti podniku
ochotne a včas?
Trh (rozsah a vývoj trhu, trhový podiel)
- Vývoj odvetvia: posúdenie budúceho vývoja trhu.
- Pozícia na trhu: analýza postavenia na trhu, na ktorom podnik pôsobí (napr. na národnom al2ebo medzinárodnom trhu)
- Vývoj trhového podielu: posúdenie rastu, stagnácie, resp. poklesu trhového podielu na trhu, na ktorom podnik pôsobí.
- Porovnanie s konkurenciou: porovnanie produktov a
služieb s konkurenciou, konkurenčné výhody, nevýhody.
Závislosť na odberateľoch a dodávateľoch
- Zhodnotenie závislosti na odberateľoch, resp. na
dodávateľoch na základe ich podielu na tržbách, resp. na nákladoch,
vyhodnotenie schopnosti ich nahradenia v prípade ich výpadku.
Vplyv na životné prostredie
Spolupráca s bankou
Negatívne informácie s negatívnym dopadom na rating klienta:
- Interné negatívne informácie: oneskorenie, neplnenie
zmluvných podmienok.
- Externé negatívne informácie: register bankových úverov a
záruk, externé bankové informácie.
- Oneskorené verejné platby - platobná disciplína voči štátnym
orgánom.
- Ostatné negatívne informácie: právne spory, pokiaľ môžu
trvalo ovplyvniť vývoj podniku, vlastnícke spory a i.
Informácie zistené počas kvalitatívneho ratingu sa prevádzajú na merateľné veličiny, vzájomne sa prepájajú, vážia, a nakoniec v spojení s finančným ratingom vedú k vypočítanému ratingu klienta.
Veličiny ovplyvňujúce úverové podmienky
Stanovenie adekvátnej ceny úverov vzhľadom k riziku podmieňuje viacero parametrov. K najdôležitejším patria:
- náklady na riziko, ktoré sa vypočítajú na základe ratingu a
zabezpečenia úveru,
- náklady na refinancovanie,
- náklady na transakciu,
- zúročenie vlastného kapitálu.
Stanovenie adekvátnej ceny úverov vzhľadom k riziku znamená, že klientov s dobrou bonitou banka odmeňuje výhodnejšími úrokovými sadzbami. Klienti s horšou bonitou, naopak, musia počítať s vyššími úrokovými sadzbami, pretože banka musí kompenzovať zvýšené riziko väčším objemom rezervného kapitálu. To sa bude týkať aj klientov, ktorí neposkytujú dostatočné informácie na svoje ohodnotenie: v takom prípade musí byť banka obozretnejšia, pretože riziko nevie dostatočne spoľahlivo ohodnotiť.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.