Stratégia & Financovanie | Podnikanie

Unavený z čakania na rast? Skúste Afriku.

Sub-saharská Afrika prináša zaujímavé obchodné príležitosti, pri výbere destinácií treba postupovať selektívne

Stredoeurópske podniky, ktoré doplácajú na svoju závislosť na stagnujúcom európskom trhu a sú unavené z nekonečného čakania na oživenie na starom kontinente, by mohli benefitovať s expanzie do iných regiónov s vyššou perspektívou rastu. Jedným z nich je napríklad Afrika.

Afrika, najmä jej sub-saharská časť, bude podľa MMF v najbližších dvoch rokoch druhým najrýchlejšie rastúcim regiónom na svete (za východnou Áziou) s ročným rastom okolo 5 %. Rast regiónu podporujú najmä investície do infraštruktúry, rozvíjajúci sa sektor služieb a poľnohospodárska výroba. Nedávna analýza štruktúry HDP v regióne odhalila, že ekonomiky sú viac diverzifikované, ako sa predpokladalo v minulosti. HDP Afriky sa od roku 2000 strojnásobil, pričom služby tvoria až 60% pridanej hodnoty. V mnohých krajinách rastie kúpyschopnosť domáceho obyvateľstva a penetrácia mobilných zariadení.

MMF v januári 2015 odhadovaný rast pre sub-saharskú Afriku znížil o 0,9 % najmä kvôli nízkym cenám komodít a ropy (napr. rast Nigérie zredukoval o 2,5 %), z dlhodobého hľadiska však kontinent priťahuje čoraz väčšiu pozornosť nielen vyspelých krajín, ale aj rýchlo rastúcich rozvojových ekonomík v iných častiach sveta (Čína a spol). Pri investovaní v afrických krajinách však treba postupovať selektívne a dôkladne si vyberať cieľové trhy, pretože niektoré krajiny stále trpia vojnovými konfliktami, dôsledkami Eboly či závislosťou na exporte ropy.

Napr. spoločnosti SABMiller a Coca-Cola vytvárajú spoločný podnik v krajinách južnej Afriky, v ktorých rýchly hospodársky rast a priaznivý demografický vývoj poskytuje zaujímavé obchodné príležitosti. SABMiller, ktorý bojuje so stagnujúcou spotrebou piva na svojich hlavných trhoch, bude benefitovať s väčšej diverzifikácie do nealko segmentu, a Coca-Cola zase z podstatne rýchlejšieho rastu v perspektívnych afrických ekonomikách. Spoločný podnik bude pôsobiť na trhoch s celkovou populáciou 300 miliónov ľudí, kde je podiel mladých ľudí v štruktúre obyvateľstva vyšší ako v Európe či Severnej Amerike. Z pohľadu na cieľové krajiny spoločného podniku v tabuľke nižšie vidno, že ich rast vysoko prekračuje stagnujúce európske ekonomiky:

Africký potravinársky trh priťahuje záujem viacerých medzinárodných spoločností. Vlani zaujala nigérijská jednotka vo výrobe nealko nápojov Chi Farms spoločnosti Nestlé a Kraft. Danone zaplatil takmer 300 mil. eur, aby si posilnil kontrolu nad vedúcou mliekarenskou spoločnosťou v Maroku, a dubajská private equity spoločnosť Abraaj ponúkla 120 mil. USD za egyptského výrobcu keksov Bisco.

Zo sub-saharského regiónu benefituje etablovaný český výrobca damaskových a brokátových textílií Veba. 95 % produkcie fabriky, ktorá za minulý rok vykázala tržby 2,1 mld. Kč a zisk pred zdanením 371 mil. Kč, smeruje na export, predovšetkým do krajín južnej Afriky. V súčasnosti spoločnosť vstupuje na arabské trhy, konkrétne rokuje so zákazníkmi v Spojených arabských emirátoch, Saudskej Arábii, Ománe, Katare a Kuvajte. Veba je však pri rozvoji obchodných aktivít na týchto exotických trhoch opatrná. Josef Novák, spolumajiteľ Veby, pre iDnes.cz uviedol, že rast tržieb v niektorých afrických krajinách vlani zastavili vojenské konflikty, napríklad v severných teritóriách Mali. Nepokoje síce neznížili záujem zákazníkov o produkty Veby, ale vytvorili rad prekážok, ktoré prekážajú obchodu.

O posilnenie svojej pozície v Afrike sa bude snažiť aj česká Škodovka, ktorá tam chce do troch rokov zdvojnásobiť predaj. Nejedná sa síce zatiaľ o veľké čísla, ale automobilka vidí na čiernom kontinente potenciál. Jan Procházka, ktorý má v Škode na starosti predaj na exotických trhoch, pre hnonline povedal, že „na svete už nie je veľa trhov, na ktorých by sa dalo rýchlo rásť, ale v Afrike žije miliarda ľudí a predá sa tam len jeden milión automobilov ročne“. S rastúcou kúpyschopnosťou obyvateľstva by tak mal stúpať aj predaj nových áut. Na Afriku vsádzajú aj iné automobilky, napr. v Maroku má výrobu Dacia, Renault spustil nedávno výrobu v Alžírsku, a Ford chce vybudovať fabriku v Nigérii.

Sub-saharský región priťahuje čoraz viac investícií. Vlani vykázal jeden z najvyšších počtov M&A transakcií za posledné desaťročie, a o Afriku sa začínajú zaujímať najväčšie private equity spoločnosti, ako Carlyle, KKR či Blackstone. Hoci väčšina FDI stále prioritne plynie do krajín bohatých na nerastné suroviny, rastie podiel zahraničných investícií do výroby a služieb.

Investovanie v Afrike má však aj svoje tienisté stránky. Napriek dobrým regionálnym vyhliadkam pre sub-saharskú Afriku niektoré krajiny stále čelia problémom, ako sú následky epidémie Eboly (Guinea, Libéria, a Sierra Leone), konfliktom a nepokojom (Stredoafrická republika, Južný Sudán), problémom s menovým kurzom a infláciou (Ghana, Zambia), alebo negatívnymi dôsledkami prepadu cien ropy (Nigéria). Región v minulosti ťažil zo svojho úzkeho ekonomického prepojenia s veľkými rozvíjajúcimi sa ekonomikami inde vo svete, ich spomalenie alebo štrukturálne zmeny v HDP (napr. Čína) však spomaľujú export komodít z viacerých afrických krajín. Napr. na spomalenie čínskej ekonomiky môžu doplatiť krajiny ako Zambia, Sierra Leone, a Juhoafrická republika (viac info tu). Ďalším rizikom je očakávané zvyšovanie úrokových sadzieb v USA, ktoré môže viesť k zvýšeniu nákladov na financovanie na finančných trhoch pre africké štáty.

Októbrové makro predikcie MMF pre krajiny Afriky nájdete tu: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2014/02/weodata/index.aspx.

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: