Stratégia & Financovanie | Podnikanie
Unavený z čakania na rast? Skúste Afriku.
Sub-saharská Afrika prináša zaujímavé obchodné príležitosti, pri výbere destinácií treba postupovať selektívne
27.02.2015 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Stredoeurópske podniky, ktoré doplácajú na svoju závislosť na stagnujúcom európskom trhu a sú unavené z nekonečného čakania na oživenie na starom kontinente, by mohli benefitovať s expanzie do iných regiónov s vyššou perspektívou rastu. Jedným z nich je napríklad Afrika.
Afrika, najmä jej sub-saharská časť, bude podľa MMF
v najbližších dvoch rokoch druhým najrýchlejšie rastúcim regiónom na svete
(za východnou Áziou) s ročným rastom okolo 5 %. Rast regiónu podporujú najmä investície do infraštruktúry, rozvíjajúci
sa sektor služieb a poľnohospodárska výroba. Nedávna analýza štruktúry HDP
v regióne odhalila, že ekonomiky sú viac diverzifikované, ako sa
predpokladalo v minulosti. HDP Afriky sa od roku
2000 strojnásobil, pričom služby tvoria až 60% pridanej hodnoty. V
mnohých krajinách rastie kúpyschopnosť domáceho obyvateľstva a penetrácia mobilných
zariadení.
MMF v januári 2015 odhadovaný rast pre sub-saharskú Afriku
znížil o 0,9 % najmä kvôli
nízkym cenám komodít a ropy (napr. rast Nigérie zredukoval o 2,5 %), z dlhodobého hľadiska
však kontinent priťahuje čoraz väčšiu pozornosť nielen vyspelých krajín, ale aj
rýchlo rastúcich rozvojových ekonomík v iných častiach sveta (Čína a spol).
Pri investovaní v afrických krajinách však treba postupovať selektívne a dôkladne
si vyberať cieľové trhy, pretože niektoré krajiny stále trpia vojnovými
konfliktami, dôsledkami Eboly či závislosťou na exporte ropy.
Napr. spoločnosti SABMiller a Coca-Cola vytvárajú spoločný podnik v krajinách južnej Afriky, v ktorých rýchly hospodársky rast a priaznivý demografický vývoj poskytuje zaujímavé obchodné príležitosti. SABMiller, ktorý bojuje so stagnujúcou spotrebou piva na svojich hlavných trhoch, bude benefitovať s väčšej diverzifikácie do nealko segmentu, a Coca-Cola zase z podstatne rýchlejšieho rastu v perspektívnych afrických ekonomikách. Spoločný podnik bude pôsobiť na trhoch s celkovou populáciou 300 miliónov ľudí, kde je podiel mladých ľudí v štruktúre obyvateľstva vyšší ako v Európe či Severnej Amerike. Z pohľadu na cieľové krajiny spoločného podniku v tabuľke nižšie vidno, že ich rast vysoko prekračuje stagnujúce európske ekonomiky:
Africký potravinársky trh priťahuje
záujem viacerých medzinárodných spoločností. Vlani zaujala nigérijská jednotka
vo výrobe nealko nápojov Chi Farms spoločnosti Nestlé a Kraft. Danone
zaplatil takmer 300 mil. eur, aby si posilnil kontrolu nad vedúcou
mliekarenskou spoločnosťou v Maroku, a dubajská private equity
spoločnosť Abraaj ponúkla 120 mil. USD za egyptského výrobcu keksov Bisco.
Zo sub-saharského regiónu benefituje etablovaný český
výrobca damaskových a brokátových textílií Veba. 95 % produkcie fabriky, ktorá za minulý
rok vykázala tržby 2,1 mld. Kč a zisk pred zdanením 371 mil. Kč, smeruje
na export, predovšetkým do krajín južnej Afriky. V súčasnosti spoločnosť
vstupuje na arabské trhy, konkrétne rokuje so zákazníkmi v Spojených arabských
emirátoch, Saudskej Arábii, Ománe, Katare a Kuvajte. Veba je však pri rozvoji
obchodných aktivít na týchto exotických trhoch opatrná. Josef Novák,
spolumajiteľ Veby, pre iDnes.cz
uviedol, že rast tržieb v niektorých afrických krajinách vlani zastavili
vojenské konflikty, napríklad v severných teritóriách Mali. Nepokoje
síce neznížili záujem zákazníkov o produkty Veby, ale vytvorili rad prekážok,
ktoré prekážajú obchodu.
O posilnenie svojej pozície v Afrike sa bude
snažiť aj česká Škodovka, ktorá tam chce do troch rokov zdvojnásobiť predaj. Nejedná
sa síce zatiaľ o veľké čísla, ale automobilka vidí na čiernom kontinente potenciál.
Jan Procházka, ktorý má v Škode na starosti predaj na exotických trhoch,
pre hnonline
povedal, že „na svete už nie je veľa trhov, na ktorých by sa dalo rýchlo rásť,
ale v Afrike žije miliarda ľudí a predá sa tam len jeden milión
automobilov ročne“. S rastúcou kúpyschopnosťou obyvateľstva by tak mal
stúpať aj predaj nových áut. Na Afriku vsádzajú aj iné automobilky, napr. v
Maroku má výrobu Dacia, Renault spustil nedávno výrobu v Alžírsku, a Ford chce
vybudovať fabriku v Nigérii.
Sub-saharský región priťahuje čoraz viac investícií. Vlani
vykázal jeden z najvyšších počtov M&A transakcií za posledné desaťročie, a o Afriku sa začínajú zaujímať
najväčšie private equity spoločnosti, ako Carlyle, KKR či Blackstone.
Hoci väčšina FDI stále prioritne plynie do krajín bohatých na nerastné
suroviny, rastie podiel zahraničných investícií do výroby a služieb.
Investovanie v Afrike má však aj svoje tienisté stránky. Napriek dobrým regionálnym vyhliadkam pre sub-saharskú Afriku niektoré krajiny stále čelia problémom, ako sú následky epidémie Eboly (Guinea, Libéria, a Sierra Leone), konfliktom a nepokojom (Stredoafrická republika, Južný Sudán), problémom s menovým kurzom a infláciou (Ghana, Zambia), alebo negatívnymi dôsledkami prepadu cien ropy (Nigéria). Región v minulosti ťažil zo svojho úzkeho ekonomického prepojenia s veľkými rozvíjajúcimi sa ekonomikami inde vo svete, ich spomalenie alebo štrukturálne zmeny v HDP (napr. Čína) však spomaľujú export komodít z viacerých afrických krajín. Napr. na spomalenie čínskej ekonomiky môžu doplatiť krajiny ako Zambia, Sierra Leone, a Juhoafrická republika (viac info tu). Ďalším rizikom je očakávané zvyšovanie úrokových sadzieb v USA, ktoré môže viesť k zvýšeniu nákladov na financovanie na finančných trhoch pre africké štáty.
Októbrové makro predikcie MMF pre krajiny Afriky nájdete tu: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2014/02/weodata/index.aspx.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.