HR & Finančné oddelenie | Moderný CFO
Podnikanie v potravinárstve na Slovensku nie je pre každého
Rozhovor s Martinom Ťapayom, finančným riaditeľom spoločnosti PENAM SLOVAKIA, o situácii na slovenskom pekárenskom trhu a tom, čo znamená udržať si pozíciu jednotky vo vysoko konkurenčnom prostredí.
05.11.2013 | Zdroj: PENAM
CFO.sk
Pred príchodom do Penamu ste pracovali ako finančný riaditeľ v mäsokombináte Mecom. Je to náhoda, alebo zámer, že ste zostal pôsobiť v potravinárstve?
Svojím spôsobom je to náhoda. Moje rozhodnutie odísť z „mäsa“ bolo motivované viacerými dôvodmi, no určite to nebolo odvetvím. Vzhľadom na to, že som doteraz pôsobil aj v iných odvetviach ako potravinárstvo (napr. strojárstvo či odevný a textilný priemysel), nebolo mojím primárnym záujmom zostať v potravinárstve. Skôr naopak, pôvodným cieľom bolo skúsiť niečo nové. Keď však prišla ponuka z AGROFERTu, pokladal som to za výzvu.
Je veľký rozdiel medzi mäsospracujúcim a pekárenským odvetvím? Obe predávajú predovšetkým do maloobchodných reťazcov, sú vystavené cenám komodít, takže zrejme čelia podobným problémom...
Niektoré problémy sú obdobné. Celkovo je potravinárstvo na Slovensku odvetvím, v ktorom sa nepodniká ľahko. PENAM SLOVAKIA prevádzkuje nielen pekárne, máme aj mlynskú divíziu. Zásadnou je preto pre nás cena obilia. Spotrebu múk pokrývame 100%-ne dodávkami z našich mlynov. Vzhľadom na súčasnú úrodu v regióne je cena obilia momentálne výrazne nižšia, ako v minulom roku. Cena pekárenských výrobkov však nereaguje adekvátne na trhové ceny múk, čo spôsobilo, že drvivá väčšina slovenských pekárov skončila minulý rok so stratou.
Na druhej strane nás trápi aj dotačná politika EÚ, z ktorej sú vylúčené spoločnosti nášho rozsahu. Na rozdiel od už spomínaného mäsa je pekárstvo odvetvím, ktoré si nevyžaduje až tak vysoké investície pri vstupe na trh. Výsledkom toho je obrovská konkurencia, ktorá je ešte podporená dotačnou politikou pre malé a stredné podniky.
Máte v Pename nejaké konkrétne úlohy alebo ciele, s ktorými ste na pozíciu nastúpil a ktoré od vás majitelia očakávajú?
Ako som už spomínal, potravinárstvo, a špeciálne pekárne, sú na Slovensku v neľahkej situácii. Naším cieľom v krátkodobom horizonte bolo reštrukturalizovať spoločnosť. Z pohľadu nákladov sme sa v prvej fáze zamerali na redukciu neproduktívnych režijných a administratívnych nákladov, ako aj zoštíhlenie výrobných kapacít, ktoré boli na súčasné pomery predimenzované. Táto fáza je v tejto chvíli z väčšej časti za nami a momentálne sa sústreďujeme na rozvoj najmä v oblasti obchodu. Súčasťou toho sú aj pomerne masívne investície do modernizácie stávajúcich prevádzok tak, aby sme si udržali našu pozíciu lídra trhu.
Aká je súčasná situácia vo vašom odvetví a aká je pozícia Penamu na slovenskom pekárenskom trhu?
Pekársky priemysel je mimoriadne konkurenčné odvetvie. Na rozdiel od mäsospracujúceho priemyslu si vstup na trh nevyžaduje vysoké investičné náklady. Spomínaná dotačná politika svojou podporou vzniku malých pekární vytvára ďalší tlak na súčasných hráčov na trhu. Nebalený chlieb a pečivo sú produkty, ktoré musí zákazník dostať na pult čerstvé a najlepšie ešte teplé. To samozrejme obmedzuje prepravné vzdialenosti, každá pekáreň má obmedzený rádius, v ktorom podniká. Výsledkom toho je rozdrobený trh, na ktorom je konkurenciou ktorákoľvek pekáreň bez ohľadu na to, či ste členom nadnárodnej skupiny, alebo práve vzniknutou „domácou“ pekárňou. PENAM SLOVAKIA je lídrom pekárenského trhu s odhadovaným podielom cca 10-15 %.
Pekárenstvo je do veľkej miery závislé od dostupnosti a trhových cien obilnín a múky. Do akej miery sú pre Penam kolísajúce ceny tejto komodity problémom? Dokážete ich nejako ovplyvniť?
Ceny obilnín sa odvíjajú od úrody. Tento rok bola úroda pšenice dobrá v celom regióne, či už je to Maďarsko, Ukrajina atď., takže cena múky sa pohla radikálne nadol. Tento proces samozrejme nedokážeme nijako ovplyvniť, musíme len adekvátne reagovať na trhové podmienky. Podstatné však je, že cena múky tvorí v celkových nákladoch na chlieb a rožok (čo je základný sortiment) 20 až 30%. Veľkú časť celkových vstupov tvoria logistické náklady, náklady na energie a ľudská práca.
Na strane predaja určite narážate na odpor maloobchodných reťazcov, kde musí byť náročné presadiť zvýšenie predajných cien, a zároveň ste vystavení tlaku tak na strane cien vstupov. Ako sa s tým dá vysporiadať?
Otázka reťazcov je pomerne obľúbenou témou, je treba si však uvedomiť, že tieto reťazce pôsobia na celoeurópskom trhu, takže zúžiť problém slovenského potravinárstva len na tlak reťazcov na cenu by bolo krátkozraké. Omnoho dôležitejšie sú v tejto oblasti spotrebiteľské návyky, ktoré držia ceny potravín na nízkej úrovni, a to aj v porovnaní s okolitými krajinami. Pochopiteľne tu tlak reťazcov na cenu existuje. Naším cieľom je ponúkať zákazníkom kompletné portfólio produktov a služieb. Okrem základného sortimentu ponúkame širokú škálu sladkého a jemného pečiva, balených výrobkov, toastového chleba, ako aj cukrárenských výrobkov. Takisto ponúkame dodávky múk v drobnom spotrebiteľskom balení. Na rozdiel od našich konkurentov dokážeme vďaka strategickému rozmiestneniu našich pekární obsiahnuť takmer celé Slovensko, takže vieme zabezpečiť dodávky nielen na centrálne sklady (v prípade balených výrobkov s dlhšou dobou trvanlivosti), ale aj dodávky na jednotlivé prevádzky reťazcov v prípade čerstvého pečiva.
Ktoré produkty predstavujú gro vášho predaja?
Základným sortimentom je konzumný chlieb a rožok, ktoré tvoria cca 35-40% celkového predaja.
Akú úlohu hrajú vo vašom produktovom portfóliu inovácie a aký majú podiel na tržbách?
Slovenský zákazník je pomerne konzervatívny, významnú úlohu zohrávajú aj regionálne odlišnosti v chuti. Nie je jednoduché presadiť na celom Slovensku jeden nový výrobok, aj preto naše pekárne produkujú historicky zavedené a obľúbené produkty pre lokálny trh. Objem nových a inovovaných produktov dosahuje okolo 5% z obratu.
Na Slovensku máte 5 pekární a 4 mlyny. Nie je to príliš veľa – sú také malé prevádzky dostatočne efektívne? V Čechách Penam investoval do modernej veľkopekárne pri Prahe – takéto moderné prevádzky zrejme dosahujú oveľa nižšie jednotkové náklady, ako menšie pekárne, ktoré máte na Slovensku.
V súčasnosti prevádzkujeme na Slovensku 4 pekárne (Nitra, Lučenec, Považská Bystrica a Prešov) a 4 mlyny (Bratislava, Trnava, Ivánka pri Nitre a Trebišov). Naše pekárne nie sú malé, je potrebné zobrať do úvahy špecifické vlastnosti našich produktov, teda najmä to, že čerstvý chlieb a pečivo je nutné dostať do predajne resp. až na stôl k zákazníkovi do niekoľkých hodín po upečení. Pôsobnosť každej pekárne je teda obmedzená jej spádovou oblasťou a počtom potenciálnych zákazníkov. Pokiaľ chceme obslúžiť celý slovenský trh, počet a rozmiestnenie pekární je kľúčom k úspechu. Investícia materskej spoločnosti do pekárne na zelenej lúke pri Prahe bola strategickým krokom, ktorého správnosť jednoznačne potvrdzuje aktuálny vývoj hospodárenia. Žiaľ podmienky na Slovensku nám v tejto chvíli obdobný krok neumožňujú. Bratislava by aj s ohľadom na svoju veľkosť a súčasné kapacity existujúcich pekární neabsorbovala výrobu z takejto pekárne. A obdobne je to aj na zvyšku Slovenska.
Uvažujete o tom, že na Slovensku vybudujete sieť vlastných maloobchodných predajní?
V PENAM SLOVAKIA sme takúto sieť predajní ešte donedávna prevádzkovali. Takéto predajne však nedokážu svojimi prevádzkovými nákladmi konkurovať domácim ani zahraničným reťazcom. Postaviť maloobchodný formát len na predaji pečiva nie je reálne. Naším cieľom ani nie je konkurovať našim zákazníkom, preto sme našu stratégiu v tejto oblasti výrazne zmenili a v súčasnosti prevádzkujeme už len dve maloobchodné predajne, ktoré sú umiestnené priamo v priestoroch našich pekární v Nitre a Prešove. Je to najmä preto, že naši zákazníci – drobní spotrebitelia - sú v týchto predajniach zvyknutí na náš špecifický sortiment (napr. cukrárenské výrobky).
Do akej miery je pre vás výhodou, že Penam má rozsiahle aktivity v Čechách a v Maďarsku? Poskytuje to slovenskej firme nejaké skupinové synergie a dodatočné výhody?
PENAM SLOVAKIA je súčasťou skupiny PENAM, ktorý je súčasťou skupiny AGROFERT. Toto nám jednoznačne poskytuje synergické efekty na strane nákupu či už surovín, ale aj služieb. Centrálny nákup pôsobí v sídle PENAM, a.s. v Brne, niektoré výberové konania však zastrešuje priamo AGROFERT. Môžem jednoznačne potvrdiť, že táto stratégia prináša významné úspory z rozsahu, ktoré by spoločnosť PENAM SLOVAKIA vo veľkej miere nebola schopná dosiahnuť samostatne.
Čo sú hlavné KPI, ktoré sledujete na úrovni top manažmentu?
Keďže sme členom nadnárodnej skupiny, základné výkonnostné ukazovatele vychádzajú z metodiky, ktorá umožňuje hodnotiť nielen individuálne parametre jednotlivých firiem, ale aj výkonnosť celej skupiny na konsolidovanej báze. Základným parametrom je tzv. bilančný cash-flow, ktorého výpočet zohľadňuje odvetvové špecifiká. Sledované ukazovatele sú ďalej tržby podľa produktových skupín a skupín zákazníkov, krycí príspevok podľa produktov a zákazníkov, zadlženosť spoločnosti, hodnota zásob. Podstatnými ukazovateľmi v našom prípade sú najmä celkové náklady na jednotku produkcie v členení na priame materiálové náklady, energie, pracovnú silu a logistické náklady.
V Pename využívate manažérsky informačný systém na platforme IBM Cognos. Čo všetko vám umožňuje sledovať?
Manažérsky informačný systém bol v rámci skupiny PENAM nasadený v roku 2009. Toto riešenie nám umožňuje sledovať všetky základné ukazovatele a vytvárať automatizované reporty potrebné pre dennodenný chod spoločnosti, ako sú manažérske výsledovky po jednotlivých prevádzkach resp. nákladových strediskách, reporty výroby v čase a v druhoch, reporty predaja po výrobkoch a zákazníkoch, sledovanie pohľadávok, nasadzujeme reporty reálnych nákladových kalkulácií atď.
Aký systém plánovania v Pename využívate?
Systém plánovania je určený metodikou celej skupiny. Základom je strategický plán na 5 rokov, v 3.Q začíname s tvorbou operatívneho plánu na nasledujúci rok. Štandardne sa spracúva prehodnotenie plánu a prepočet očakávanej skutočnosti stávajúceho roka po prvom polroku a po 3. Q (čo je dané najmä naviazanosťou na nové ceny obilia po úrode). V prípade mimoriadnych trhových pohybov, resp. vnútorných zmien v rámci reštrukturalizácie sa reaguje úpravou výhľadu daného roka.
Prezradíte, aké sú dlhodobé ambície Penamu na Slovenskom trhu?
V dnešnej neľahkej turbulentnej dobe Penam dlhodobo usiluje o stabilizáciu a rozvoj na slovenskom trhu. Naším dlhodobým cieľom je udržať pozíciu jednotky na trhu a byť silným a kvalitným partnerom pre našich zákazníkov v rámci celého Slovenska.
Preto sme v roku 2013 pristúpili k rozsiahlej reštrukturalizácii a investíciám, ktoré nám k tomuto cieľu pomôžu. Aj v nadchádzajúcom období sa zameriame na ďalší rozvoj.
Sme slovenský výrobca kvalitného pečiva a vážime si to, že môžeme byť súčasťou každého dňa našich zákazníkov.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.