HR & Finančné oddelenie | Moderný CFO
Ako zvládať rozhovory o peniazoch so zamestnancami
Obmedzený rozpočet, zlé správy, sklamanie a emotívne reakcie súvisiace s platom, odmenami a povýšením predstavujú tenký ľad, na ktorom balansujú aj ostrieľaní manažéri
06.05.2014 | Zdroj: Harvard Business Review
CFO.sk
Väčšina nadriadených sa necíti príjemne, keď má so svojím tímom rozprávať o plate, odmenách alebo povýšení. Čiastočne je to preto, lebo tieto diskusie môžu byť skutočne emotívne a náročné, a čiastočne preto, lebo manažéri nemajú potrebné informácie a nie sú na rozhovor pripravení. HBR prináša niekoľko praktických rád, ako rozhovory o peniazoch lepšie zvládať.
- Nehovorte o peniazoch iba na konci roka. Začnite rok
tým, že so zamestnancom prediskutujete, od čoho závisia odmeny a zvýšenie platu,
ako systém funguje a v akom pásme sa môže pohybovať, ak splní svoje ciele.
V priebehu roka uskutočnite niekoľko stretnutí, na ktorých dáte
zamestnancom spätnú väzbu, či sú na dobrej ceste alebo či musia pridať. Predídete
tak neistote a nepríjemným prekvapeniam na konci roka.
- Oddeľte hodnotenie zamestnanca od diskusie o peniazoch.
Ak na jednom stretnutí prechádzate osobné hodnotenie a zároveň hovoríte o plate,
zamestnanec bude prvú časť považovať za formalitu a sústredí sa na svoju
odmenu. Namiesto toho uskutočnite rozhovor o hodnotení a osobnom rozvoji samostatne,
počkajte nejaký čas, a až potom hovorte o plate či povýšení.
- Nepodceňujte stretnutie a vždy sa naň pripravte. Aj ostrieľaní
manažéri sa bez relevantných informácií dostanú do úzkych. Prejdite si
hodnotenie a výsledky zamestnanca, jeho porovnanie s kolegami v tíme,
zamyslite sa, ako môže prijať informáciu o plate a odmenách,
pripravte sa na otázky.
- Na stretnutí vysvetlite zamestnancovi, ako jeho práca zapadá
do celku a oceňte jeho prínos pre oddelenie či firmu. Vyzdvihnite jeho
najväčšie úspechy a okamihy počas roka.
- Aj keď nemáte dobré správy, podriadeným ukážte, že konáte
férovo a transparentne. Zamestnanci sú často sklamaní, pretože nemajú všetky
informácie a nerozumejú, ako systém funguje. Vysvetlite im situáciu, aké
sú reálne možnosti, a ako bol ich bonus vypočítaný.
- Ak sú vaše finančné možnosti obmedzené a viete, že
zamestnanec si zaslúži viac, hľadajte iný spôsob, ako jeho snahu aspoň
čiastočne kompenzovať. Môže to byť zmena v kompetenciách a náplni práce,
alebo zverenie zaujímavého projektu, ktorý ho posunie ďalej. Ukážte mu, že sa skutočne
snažíte jeho prínos kompenzovať.
- Buďte pripravený na emotívne reakcie, aj keď si myslíte, že prinášate dobré správy. Vždy zamestnanca vypočujte a zvážte, či sú jeho požiadavky oprávnené a či s nimi viete niečo spraviť. Je lepšie situáciu prehodnotiť a stretnúť sa na ďalší deň, ako na mieste požiadavku zamietnuť. Ak však nemáte reálnu možnosť rozhodnutie zmeniť, nenechávajte dvere otvorené a zamestnancovi to oznámte.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.