Stratégia & Financovanie | Inovácie

Ako si vytvoriť vlastný trh

Prestal váš cieľový trh rásť a nemáte milióny na investovanie do nových produktov? Vytvorte si nový.

Ako Reckitt Benckiser.

Nurofen, liek proti bolesti dostupný aj v slovenských lekárňach, bol uvedený na trh v roku 1983 spoločnosťou Boots. V roku 2005 odkúpila divíziu Boots Healthcare aj so značkou Nurofen spoločnosť Reckitt Benckiser.

Hlavnou účinnou látkou Nurofenu je ibuprofen. Nurofen pomáha utišovať bolesť hlavy, krku, chrbta, menštruačné bolesti či bolesť zubov. Reckitt Benckiser využil práve tento širokospektrálny účinok lieku a vďaka šikovnému marketingu ponúkol rôzne varianty Nurofenu. Existuje Nurofen proti migréne, proti bolesti chrbta, svalov a ramien, proti bolesti hlavy, či proti menštruačným problémom. Hoci základnou látkou zostáva ibuprofen, balenia určené pre tíšenie lokálnych bolestí sa na niektorých trhoch predávajú podstatne drahšie ako štandardné univerzálne balenie Nurofenu.

Reckitt Benckiser dokonca v roku 2010 získal nemilé ocenenie Shonky Award, ktorú udeľuje austrálska spoločnosť na ochranu spotrebiteľov proti nekalým praktikám výrobcov a predajcov Choice. Podľa Choice majú jednotlivé verzie Nurofenu identické alebo veľmi podobné zloženie, hoci sa predávajú za rôznu cenu, pričom aktívna látka sa šíri do celého tela a nie iba do postihnutej časti uvedenej na spotrebiteľskom balení. Spotrebiteľ tak podľa Choice nemusí mať v lekárničke rôzne balenia na rôzne druhy problémov.

Nechceme posudzovať etické pozadie tohto prípadu ani nabádať na neetické jednanie. Produktové variácie zamerané na užší segment trhu však môžu bez väčších investícií priniesť nové rastové príležitosti a niekedy umožňujú výrazne zvýšiť predajnú cenu pôvodného produktu. Samozrejmosťou je prieskum trhu a identifikácia dostatočne veľkých subsegmentov.

Pomôcť môže lepšie načúvanie spätnej väzby od zákazníka. Napríklad Procter & Gamble zistil, že spotrebitelia používali jeho liek proti chrípke NyQuil, ktorý spôsobuje ospalosť, ako liek proti nespavosti. Ako odpoveď P&G vyvinul ZzzQuil, liek proti nespavosti s rovnakou účinnou látkou ale upraveným zložením, a to bez väčších investícií do výskumu.

Príspevok je inšpirovaný článkom „How to Achieve Growth in a Lean Europe“ uverejnenom na www.strategy-business-com, v ktorom autor Richard Rawlinson spomína vyššie uvedené prípady firiem Reckitt Benckiser a P&G. 

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: