HR & Finančné oddelenie | Moderný CFO
Transformácia finančného oddelenia (4)
Praktický návod na zvyšovanie efektívnosti procesov a činností na finančnom oddelení.
02.08.2013 | Zdroj: IMA
CFO.sk
V ďalšej sérii článkov na tému transformácie finančného oddelenia (viď predchádzajúce články Transformácia finančného oddelenia 1, 2 a 3) sa budeme venovať zlepšovaniu procesov na finančnom oddelení. Nižšie uvedený príklad je možné použiť prakticky vo všetkých oblastiach finančného riadenia (účtovníctvo, príprava výkazov, reporting a konsolidácia, kontroling atď.) bez ohľadu na veľkosť finančného oddelenia.
Po vytvorení súdržného tímu a odstránení nepotrebných aktivít sa manažér finančného oddelenia v prípadovej štúdii IMA sústredil na skvalitnenie existujúcich procesov. Vybral 10 oblastí - hlavných výkonnostných atribútov, ktoré boli dôležité pre zefektívnenie činností na finančnom oddelení:
- Dobré pracovné návyky – udržovanie poriadku
v kancelárii a na pracovnom stole.
- Riadenie a dosahovanie cieľov – osobných ako aj za celé
finančné oddelenie.
- Osobný rozvoj zamestnancov a skvalitňovanie pracovných
činností.
- Meranie výkonnosti jednotlivých činností a zamestnancov.
- Spolupráca s „dodávateľmi“ – ostatnými oddeleniami, ktoré
finančnému oddeleniu poskytujú podklady.
- Bezpečnosť pri práci a zdravie zamestnancov.
- Spolupráca s internými zákazníkmi (ostatné oddelenia vo
firme).
- Zabezpečenie súladu so Sarbanes-Oxley a účtovnou
legislatívou.
- Komunikácia.
- Dokumentácia, archivácia, a štandardizácia pracovných
činností.
Manažér zadefinoval pre každú oblasť 5 kvalitatívnych úrovní: najnižšiu – neefektívny spôsob, akým sa činnosti na finančnom oddelení dovtedy vykonávali, až po piatu najvyššiu úroveň, ktorá predstavovala best practice - ideálne vykonávanie pracovných činností. Pre každú úroveň pridal popisy a konkrétne príklady, a kde to bolo možné, aj merateľné ukazovatele. Zamestnanci tak mali jasnú predstavu o tom, čo a ako musia robiť, aby dosiahli ďalšiu úroveň.
Príklad zvyšovania efektívnosti pracovných činností vo vybraných oblastiach (v prípadovej štúdii je detailne popísaných 5 oblastí):
V praxi sa zlepšovanie interných procesov na finančnom oddelení uplatňovalo nasledovne:
- Jednotlivé oblasti si zamestnanci medzi sebou
rozdelili a každý dostal na zodpovednosť jednu z nich. Vytvoril malý
pracovný tím s kolegami a pripravili si plán, ako budú zavádzať
opatrenia vo svojej oblasti.
- Manažér finančného oddelenia naviazal časť
odmien každého zamestnanca na dosiahnutie cieľov v jeho oblasti.
- Každý pracovný tím sa stretával na týždennej
báze. Cieľom bolo čo najskôr dosiahnuť najvyššiu – piatu úroveň.
- Manažér každý mesiac „auditoval“ výsledky práce
a každý pracovný tím mal možnosť dokázať, že splnil podmienky na
postúpenie do vyššej kvalitatívnej úrovne, až kým nedosiahol najvyššiu úroveň.
Článok vychádza z prípadovej štúdie „Putting Accountants on a Lean Diet“, ktorá bola uverejnená v časopise Strategic Finance Management organizácie Institute of Management Accountants (IMA).
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.