Controlling & Finančná analýza | Pracovný kapitál
Fakturácia ako predpoklad pre bezproblémové riadenie pohľadávok
Bezchybná fakturácia je najdôležitejším predpokladom pre rýchle inkaso pohľadávok
15.07.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
6% - 12% slovenských firiem udáva ako dôvod oneskoreného inkasa pohľadávok chyby na vystavených faktúrach (prieskum kreditnej poisťovacej spoločnosti Atradius).
Cieľom efektívnej fakturácie je:
- Minimalizovať
počet chýb na vystavených faktúrach
- Zabezpečiť
promptné vystavovanie faktúr ihneď po realizácii dodávky
Dôležitejším z týchto dvoch parametrov je chybovosť faktúr. Ak faktúra obsahuje chyby (nesúlad s objednávkou alebo dodacím listom, nesprávne uvedenie zľavy a pod.), je potrebné so zákazníkom vyjasniť nezrovnalosti a chybu odstrániť vydaním dobropisu alebo novej faktúry. To často zaberie aj niekoľko týždňov, už len preto, lebo samotný zákazník môže na chyby v dodávateľskej faktúre prísť neskoro, alebo ich môže zneužívať na zámerné odkladanie platby.
Predpokladom pre bezchybne vystavené faktúry sú dobre zvládnuté procesy prípravy cenovej ponuky, zmluvnej dokumentácie, cenotvorby a spracovania objednávok.
Pri fakturácii je potrebné zabezpečiť, aby vystavená faktúra bola v súlade s požiadavkami zákazníka a umožňovala mu bezproblémové spracovanie a schválenie faktúry. Niektorí odberatelia, napríklad nadnárodné korporácie alebo štátne spoločnosti majú špeciálne definované požiadavky, čo všetko musí faktúra obsahovať.
Chybná faktúra vedie k dodatočnej administratívnej záťaži aj na strane odberateľa. Niektoré spoločnosti vyhodnocujú mieru chybovosti dodávateľských faktúr ako jeden z parametrov ratingu svojich dodávateľov.
Rýchle vystavenie faktúry je dôležité vtedy, ak sa splatnosť faktúry začína počítať odo dňa jej doručenia odberateľovi.
Odporúčania
- Zabezpečte, aby faktúry vždy obsahovali všetky náležitosti,
ktoré požaduje odberateľ (číslo objednávky / zmluvy, fakturačnú adresu,
dohodnuté platobné podmienky a pod.). Automatizácia objednávkového a fakturačného
procesu umožňuje výrazne znížiť faktor ľudských chýb a zvýšiť presnosť faktúr.
- Pre veľké objednávky zaveďte systém kontroly spokojnosti zákazníka. Po prijatí objednávky sa
skontaktujte s odberateľom a potvrďte si špecifikáciu dodávky a dodacie
podmienky. Jasne formulujte svoje očakávania ohľadne platobných podmienok a termínov.
Kontaktujte odberateľa aj po realizácii dodávky a ubezpečte sa, že všetko
prebehlo v poriadku a dodávka je v súlade s objednávkou a očakávaniami
odberateľa. Tieto kroky vám umožnia včas
identifikovať sporné situácie a skrátiť riešenie reklamácie, a zvýšiť
spokojnosť zákazníka. Podobný kontrolný proces je zvlášť vhodný napríklad pre
firmy, ktoré dodávajú výrobné zariadenia alebo podnikové služby, alebo pre
jednorazové veľké objednávky.
- Monitorujte počet chybných faktúr ako jeden z ukazovateľov
riadenia pohľadávok. Jednoduchý ukazovateľ
kvality fakturácie dáva do pomeru počet sporných faktúr k celkovému počtu
vystavených faktúr v danom období (príp. v hodnotovom vyjadrení). Ak
je vyšší ako 5%, znamená to, že váš personál musí investigovať a opravovať
každú dvadsiatu faktúru. Pre firmy s veľkým počtom transakcií to znamená vysoké
administratívne náklady a výrazné spomalenie inkasa.
- Sledujte počet a objem nevyfakturovaných dodávok a udržujte ho na čo najnižšej úrovni. Niektoré
spoločnosti zámerne vystavujú a rozosielajú faktúry raz týždenne, čím si
sami predlžujú dobu inkasa faktúr.
- Dohodnite si so zákazníkmi najvhodnejší spôsob riešenia
reklamácií chybných faktúr. Napríklad vystavenie dobropisu na spornú čiastku a súčasná
úhrada nerozporovanej čiastky zo strany odberateľa urýchli inkaso (hoci
komplikuje párovanie platieb).
- Používajte elektronickú fakturáciu, pokiaľ je to možné.
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty dáva papierové a elektronické faktúry do rovnocenného postavenia.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.