Controlling & Finančná analýza | Plánovanie

Využitie predstihových ukazovateľov pri plánovaní

Predstihové ukazovatele umožňujú manažmentu spoľahlivo odhadnúť budúci vývoj s časovým predstihom. Z reaktívneho riadenia firmy robia proaktívne.

Predstihové ukazovatele sa v podnikovom plánovaní najčastejšie používajú na odhad budúcej úrovne dopytu a predaja. Napríklad firmy ako IBM sledujú aktuálny a očakávaný vývoj podnikových investícií do IT, ktorý predurčuje dopyt po ich IT infraštruktúre. Predstihové ukazovatele je možné použiť aj na plánovanie cien vstupov (komodity, materiály), menových kurzov či úrokových sadzieb. 

Súvisiaci článok: Aplikácia predstihových ukazovateľov v praxi

Predstihový ukazovateľ funguje nasledovne:

Optimálne je skombinovať externé a interné predstihové ukazovatele. Príklady ukazovateľov, ktoré je možné použiť na plánovanie dopytu:

Veľmi užitočné sú ukazovatele konverzie predaja, ktoré na základe súčasnej predpredajnej aktivity indikujú budúcu úroveň tržieb a často sú spoľahlivejšie ako plány predaja získané od obchodného oddelenia:

Viac o ukazovateľoch konverzie predaja nájdete v článku Ste frustrovaní z vašich obchodných plánov? Zmeňte to.

Ako vybrať vhodné predstihové ukazovatele

Vypovedacia schopnosť predstihových ukazovateľov závisí od týchto parametrov:

  1. Miera korelácie ukazovateľa so závislou premennou – napr. objem podnikových investícií do strojov a zariadení pomerne úzko koreluje s vývojom HDP a ekonomickým sentimentom
  2. Dĺžka časového predstihu – napr. ukazovateľ konverzie predaja umožňuje predvídať vývoj tržieb v horizonte niekoľkých týždňov, zatiaľ čo vývoj HDP alebo nezamestnanosti môže poskytnúť indikáciu aj na niekoľko mesiacov dopredu.  
  3. Dostupnosť informácií o budúcom vývoji predstihového ukazovateľa – napr. pre niektoré makro indikátory sú dostupné iba historické informácie a je ťažké získať informácie o očakávanom vývoji, alebo na trhu nie je konsenzus a predikcie sa rôznia

Mieru korelácie je možné vypočítať z historických dát. Napríklad tržby vášho odvetvia môžete porovnať s vývojom HDP alebo PMI indexov na mesačnej báze za posledných niekoľko rokov, pričom treba vyhodnotiť mieru korelácie pre rôzne časové predstihy – 1 mesiac, 3 mesiace alebo 12 mesiacov. Korelácia môže byť nízka pri jednomesačnom predstihu, ale oveľa vyššia pri 6 mesačnom predstihu (t.j. aktuálne tržby najviac korelujú s hodnotou predstihového ukazovateľa  pred 6 mesiacmi).

Podobne môžete porovnať vývoj tržieb vašej spoločnosti s rôznymi internými ukazovateľmi, ako objem prostriedkov investovaných do marketingu, počet nových produktov uvedených na trh, mieru spokojnosti zákazníkov, alebo počet stretnutí, telefonátov a cenových ponúk.

Ak pre predstihový ukazovateľ existuje spoľahlivý výhľad, predlžuje časový horizont, v ktorom firma dokáže plánovať. Predstihové ukazovatele, pre ktoré sú k dispozícii iba historické a aktuálne údaje, sú užitočné iba vtedy, ak  je ich časový predstih dostatočný – t.j. umožňuje manažmentu reagovať .

Použiteľnosť predstihových ukazovateľov môžeme vyhodnotiť podľa vyššie spomínaných kritérií: horizontálna os hovorí o tom, do akej miery ukazovatele skutočne predpovedajú vývoj závislej premennej (tak dĺžku časového predstihu, ako aj mieru korelácie), vertikálna os hovorí o tom, či existuje spoľahlivý výhľad pre daný ukazovateľ, alebo iba historické dáta:

Najužitočnejšie ukazovatele sú tie, ktoré spadajú do 4. kvadrantu: majú schopnosť predvídať vývoj v predstihu a zároveň je pre ne dostupný výhľad, čo predlžuje horizont plánovania. Napríklad vývoj HDP v danom mesiaci / štvrťroku indikuje vývoj dopytu po výrobných zariadeniach s 3 mesačným predstihom, a pre vývoj HDP existujú pomerne spoľahlivé výhľady v horizonte najbližších 12 mesiacov.  

Ukazovatele v 2. kvadrante nie sú v skutočnosti predstihové – korelujú so závislou premennou v aktuálnom čase, ale nakoľko pre ne existuje výhľad, sú užitočné pretože podľa ich výhľadu možno plánovať. Takýmto ukazovateľom môže byť sezónnosť – napr. závislosť predaja piva alebo zmrzliny na počasí.

Ukazovatele v 3. kvadrante sú užitočnejšie ako v 2. kvadrante, najmä ak poskytujú väčší časový predstih (3 – 6 mesiacov), pretože umožňujú predvídať s časovým predstihom na základe skutočného aktuálneho vývoja.  Príkladom sú ukazovatele konverzie predaja – na základe existujúceho počtu rozpracovaných obchodných prípadov poskytujú spoľahlivý indikátor o úrovni tržieb v budúcnosti.

Ukazovatele v kvadrante 1 nie sú veľmi užitočné pre plánovanie  - iba na vysvetlenie toho, čo sa stalo v minulosti.

Viac informácií o predstihových ukazovateľoch nájdete v dokumente spoločnosti SwitchPoint Using leading indicators to forecast demand.

Predstihové ukazovatele pre plánovanie nákladov

Ceny komodít a výrobných vstupov je možné predvídať na základe vývoja faktorov, ktoré ovplyvňujú ich ponuku a dopyt a v podstate slúžia ako predstihové ukazovatele. Napríklad:

  • Ceny železnej rudy, ocele, medi či cínu dnes vo veľkej závisia od očakávanej priemyselnej aktivity Číny, ktorá spotrebuje veľkú časť globálnej produkcie týchto komodít, ako aj od existujúcich a plánovaných ťažobných kapacít najväčších globálnych producentov
  • Ceny agrokomodít v najbližších 12 mesiacoch vo veľkej miere závisia od vývoja tohtoročnej úrody – napr. aktuálne očakávaná rekordná globálna úroda kukurice tento rok vytvorí v najbližších 12 mesiacoch vysoký prebytok. Aktuálne ceny agrokomodít však stále môžu byť vysoké, pretože kvôli nízkej minuloročnej úrode je na trhu suroviny nedostatok. 



Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: