Controlling & Finančná analýza | Pracovný kapitál

Riadenie pohľadávok: monitoring hlavných KPI

Efektívne riadenie pohľadávok nie je možné bez dobre nastaveného monitoringu najdôležitejších ukazovateľov výkonnosti.

Užitočné pravidlá pre monitoring pohľadávok sú:

  • KPI by mali pokrývať hlavné oblasti riadenia pohľadávok (viď prehľad nižšie)
  • Pre každé KPI musia byť stanovené cieľové hodnoty – či už na základe predchádzajúcich období alebo získané na základe benchmarkingu
  • Za vývoj jednotlivých KPI by mali byť určené zodpovedné osoby finančného a obchodného oddelenia a ich odmeňovanie (motivačný systém) by malo byť naviazané na dosahované výsledky 
  • Na najvyššej agregovanej úrovni je potrebné sledovať iba niekoľko vybraných ukazovateľov, ktoré poskytnú dostatočný obraz o aktuálnom vývoji. Príliš veľa ukazovateľov odpútava pozornosť.
  • Príprava reportov by nemala zabrať príliš veľa času, rádovo v hodinách. Dôležité je, aby sa viac času venovalo analýze výsledkov a identifikácii problémov.
  • KPI treba rozdeliť pre rôzne úrovne riadenia: report pre top manažment alebo CFO by mal obsahovať iba hlavné KPI zostavené na mesačnej báze (napr. tabuľka nižšie), kým finančné oddelenie môže používať detailnejšie KPI na týždennej báze pre jednotlivé oblasti riadenia pohľadávok (viď príklad mesačného výkazu inkasa pohľadávok nižšie). Sledovanie pohľadávok na týždennej báze je dôležité, pretože umožňuje prijímať rýchle korektívne opatrenia v priebehu mesiaca.

Príklad KPI na najvyššej úrovni riadenia pohľadávok:

1. Kreditné riziko 

2. Inkaso 

3. Kvalita procesov 

4. Náklady na riadenie pohľadávok ako % tržieb (mzdy pracovníkov, poistenie pohľadávok, a pod.)

Príklad reportu pre detailné aktivity v oblasti inkasa pohľadávok je uvedený nižšie. Pracovné reporty by mali obsahovať iba tie ukazovatele, ktoré je potrebné sledovať na dosiahnutie stanovených cieľov (KPI), napr. môže sa doplniť a sledovať výška pohľadávok po lehote splatnosti viac ako 30 dní a viac ako 60 dní a pod. Report je rozdelený na týždennej báze, čo umožňuje v priebehu mesiaca sledovať vývoj KPI a flexibilne prijímať korektívne opatrenia. Pre každý týždeň sú stanovené cieľové úrovne KPI, ktoré by malo oddelenie dosiahnuť. 

Užitočným nástrojom pre nasmerovanie pozornosti manažmentu na problematických odberateľov je report o problémových odberateľoch, ktorý na mesačnej báze sumarizuje najväčšie problematické pohľadávky (reklamácie, spory, platobná neschopnosť a pod.). Jeho výhodou je, že obsahuje niekoľko najväčších problémov, ktoré manažment dokáže v rámci svojej kapacity v priebehu nasledujúceho mesiaca riešiť. Napríklad riaditeľ obchodu alebo generálny riaditeľ si môžu zobrať na starosť každý dvoch problémových klientov a osobne začať situáciu riešiť, právne oddelenie môže začať riešiť dlhodobo problémového odberateľa súdnou cestou a pod. 

Tento článok sa páči

2

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: