Stratégia & Financovanie | Stratégia
Riadenie firmy je otázkou priorít
Pri obmedzených zdrojoch a rýchlych zmenách na trhu musí manažment starostlivo vyberať iniciatívy a projekty, ktoré prinesú najväčší úžitok pri najmenšej námahe a investícii a v najkratšom čase.
30.07.2013 | Zdroj: Deloitte
CFO.sk
Podľa spoločnosti Deloitte je jednou z najčastejších chýb, ktorých sa manažment malých a stredných podnikov dopúšťa, prílišné rozdrobenie priorít a podnikových iniciatív.
Firmy chcú ponúkať nové produkty, bojovať o trhový podiel, redukovať náklady, implementovať nové IT riešenia, realizovať outsourcingové projekty atď. Pri snahe bojovať na všetkých frontoch sa pozornosť manažmentu sústreďuje na veľké množstvo iniciatív a firemné zdroje sa veľmi rýchlo preťažia. Realizácia projektov mešká, miera úspešnosti klesá. Dôsledkom môže byť opak toho, čo manažment pôvodne sledoval – zhoršenie kvality, strata trhového podielu, nárast nákladov.
Súvisiaci článok: Cesta k jednoduchosti: ako ozdraviť firmu odbúraním nadbytočnej komplexnosti (1)
Jednotlivé iniciatívy a projekty je potrebné zoradiť podľa priorít a realizovať ich postupne podľa toho, ako to firme dovoľujú interné zdroje. Pritom menšie firmy majú väčšinou oproti veľkým firmám výhodu v tom, že sa môžu rozhodovať a konať rýchlejšie, podmienkou úspechu je však robiť tie správne veci správne:
- Posúďte, do akej
miery sú jednotlivé projekty a iniciatívy v súlade so strategickými
a dlhodobými finančnými cieľmi spoločnosti, a eliminujte tie, ktoré tieto
ciele nepodporujú, a zbytočne by rozptyľovali pozornosť manažmentu a mrhali
firemné zdroje.
- Vyhodnoďte
očakávaný finančný prínos každého projektu, potrebné ľudské a finančné zdroje,
dobu implementácie a možné riziká.
- Zoraďte projekty
do matice podľa očakávaného prínosu a požadovanej investície (kapitál,
čas, ľudské zdroje, náročnosť, riziká a pod.) – viď obrázok o vyhodnotení
a prioritizácii projektov nižšie.
- Vybrané projekty
implementujte postupne podľa vašich možností. Vyberte si z nich dva – tri,
ktoré majú potenciál pri najmenšej investícii, najkratšom čase implementácie a najnižších
rizikách priniesť najväčšiu pridanú hodnotu. Zvážte realizáciu projektu, ktorý
za krátky čas prinesie hmatateľné benefity a povzbudí tím do ďalšej práce.
V príklade vyššie je úlohou manažmentu vybrať z 10 iniciatív, ktoré prešli prvý testom (krok 1) tri projekty. Hlavným kandidátom je projekt číslo 9, ktorý má potenciál priniesť najväčší úžitok pri relatívne „najmenšej námahe“. Podobne môže manažment vybrať projekt číslo 3. Projekty 6 a 7 ležia na rovnakej priamke a teoreticky sú rovnocenné. Manažment môže vypočítať čistú súčasnú hodnotu každého projektu metódou DCF a zohľadniť riziká aplikovaním mierou ich pravdepodobnosti alebo analýzou možných scenárov. Môže tiež zohľadniť ďalšie nefinančné faktory, ako je dostupnosť manažérskych kapacít, súlad so stratégiou firmy a pod. Projekt 5 je tiež zaujímavý, pretože pri minimálnej námahe prináša benefit, hoci relatívne nízky, a jeho úspech môže tím „nakopnúť“ vpred.
Nasledujúci obrázok demonštruje, ako môže nedostatočná prioritizácia pri obmedzených zdrojoch spôsobiť predlžovanie implementácie jednotlivých projektov, čo zároveň odsúva očakávané finančné benefity. Na druhom grafe, kde firma implementuje projekty postupne, realizuje najprv projekty 7 a 8, a pri realizácii projektov 5 a 6 z nich už čerpá finančné benefity. Celkový výsledný finančný prínos je po 20 týždňoch väčší ako v prípade, ak realizuje všetky projekty naraz, kedy je priemerná doba implementácie 4-násobne dlhšia.
Súvisiace články:
Ako sa úspešne zbaviť stratových aktivít
Princípy finančného riadenia vo Volkswagene
Na spoločnosť Deloitte sa vzťahuje obmedzenie zodpovednosti Prevádzkovateľa portálu CFO.sk a jeho odborných prispievateľov a partnerov.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.