Controlling & Finančná analýza | Finančná analýza
Relevantné náklady v manažérskom rozhodovaní
V určitých situáciách môže manažment prijať nesprávne rozhodnutie, pretože pri rozhodovaní zohľadňuje nesprávne náklady. Koncept relevantných nákladov pre manažérske rozhodovanie vysvetlený na praktickom príklade.
14.06.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Vyhodnocovanie finančnej výhodnosti rôznych alternatív, o ktorých manažment rozhoduje, môže byť v určitých situáciách skreslené tým, že sa do úvahy berú náklady, ktoré nie sú v danej situácií relevantné, alebo sa naopak napr. nezohľadnia náklady na stratené príležitosti. V takýchto situáciách je potrebné rozlišovať, ktoré náklady do rozhodovacieho procesu zahrnúť, a ktoré nie, a podľa toho sa hovorí o koncepte tzv. relevantných nákladov.
Relevantné náklady predstavujú hotovostné výdavky (cashflow), ktoré vzniknú v budúcnosti ako dôsledok prijatého rozhodnutia.
Koncept relevantných nákladov je možné použiť pri rozhodnutiach najrôznejšieho charakteru, ako napr. či pokračovať alebo nepokračovať v rozbehnutej investícii či projekte, rozhodovanie kúpa versus vlastná výroba, a pod.
Dôležité je uvedomiť si, že relevantné náklady nie sú:
- Výdavky alebo investície, ktoré boli vynaložené v minulosti
a prijatie rozhodnutia ich už neovplyvní
(tzv. „sunk cost“)
- Výdavky, ku ktorým sa firma zaviazala (napr. zmluvou) a ktoré
musí vynaložiť bez ohľadu na prijaté rozhodnutie
- Nepeňažné náklady, ktoré neovplyvňujú cashflow (napr.
odpisy, alokované režijné náklady alebo náklady centrály spoločnosti)
Koncept relevantných nákladov vysvetlíme na nasledovnom príklade.
Firma ABC vyrába a dodáva výrobné technológie podľa požiadaviek a na mieru zákazníka. Jeden z jej odberateľov sa dostal do platobnej neschopnosti. Firma však už vynaložila náklady vo výške 70,000 EUR a dodávka zostala rozpracovaná. Hoci jej odberateľ uhradil pred začatím prác preddavok vo výške 20,000 EUR, firma nemá svoju pohľadávku zabezpečenú a neočakáva, že od odberateľa alebo z jeho likvidácie dostane v budúcnosti niečo zaplatené.
Firme sa po nejakom čase podarilo nájsť záujemcu, ktorý je za dokončenie technológie ochotný zaplatiť 50,000 EUR a využiť ju vo vlastnom výrobnom závode.
Na dokončenie zákazky musí firma vynaložiť ešte ďalšie náklady:
- Dokúpiť materiál v hodnote 7,000 EUR
- Použiť materiál v hodnote 12,000 EUR, ktorý bol objednaný
a zaplatený zvlášť pre túto dodávku a firma ho nevie inak využiť. Jeho
likvidačná hodnota (z odpredaja) je 2,000 EUR.
- Zaplatiť mzdové náklady v hodnote 8,000 EUR
- Zaplatiť subdodávateľovi, ktorý jej pomáha s inštaláciou
a s ktorým už má podpísaný kontrakt na pôvodnú zákazku. Cena za
inštaláciu je 3,000 EUR, za zrušenie kontraktu by musela zaplatiť penále vo
výške 1,000 EUR.
- Nepriame režijné náklady, ktoré sa alokujú na zákazku,
predstavujú 10,000 EUR.
Firma má zároveň možnosť prijať ďalšiu objednávku, za ktorú by utŕžila 79,000 EUR, priame materiálové a mzdové náklady by predstavovali 52,000 EUR, a alokované réžie 16,000 EUR. Nemôže však realizovať obe zákazky, pretože nemá na to dostatočné výrobné a personálne kapacity.
Ktorú zákazku má firma prijať?
Na prijatie rozhodnutia musí identifikovať relevantné náklady:
- Náklady, ktoré už vynaložila (70,000 EUR) ako aj prijatý
preddavok môže ignorovať. Rozhodnutie ich nijako neovplyvní, už boli
preinvestované („sunk costs“)
- Podobne musí ignorovať náklady za už zaplatený materiál
(12,000 EUR), mala by však zohľadniť možný príjem z jeho odpredaja (likvidácie)
vo výške 2,000 EUR, o ktorý v prípade dokončenia zákazky príde.
- Náklady na subdodávateľa jej vzniknú tak či tak v minimálnej
výške 1,000 EUR (penále za odstúpenie od zmluvy), preto do rozhodovania musí
zobrať iba výdavok presahujúci túto čiastku, t.j. 2,000 EUR.
- Nepriame režijné náklady vo výške 10,000 EUR môže ignorovať,
pretože sa jedná iba o alokáciu a ich výšku rozhodnutie nijako neovplyvní
- Firma však musí zobrať do úvahy krycí príspevok z alternatívnej
zákazky (náklady stratenej príležitosti – „opportunity cost“) vo výške 79,000 – 52,000 = 27,000 EUR.
Do rozhodovacieho procesu preto firma musí zahrnúť nasledovné položky:
Na základe finančnej analýzy je pre firmu výhodnejšie dokončiť rozpracovanú zákazku a predať ju záujemcovi za 50,000 EUR.
Ak by sa firma rozhodovala podľa účtovného zisku z dokončenej zákazky, jej dokončenie by zamietla, pretože už vynaložené náklady (70,000 EUR) presahujú ponuku záujemcu vo výške 50,000 EUR. Tým by sa však pripravila o dodatočný krycí príspevok (cashflow) v hodnote 4,000 EUR. Z toho dôvodu je v takýchto prípadoch nutné brať do úvahy iba relevantné náklady.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.