Stratégia & Financovanie | Reštrukturalizácie

Podnikové reštrukturalizácie 2/3: ako zvládnuť reštrukturalizáciu firmy

Reštrukturalizácia firmy, ktorá je vo vážnych finančných problémoch, si vyžaduje rýchle rozhodnutia a opatrenia v siedmych kľúčových oblastiach, ktoré pomôžu stabilizovať situáciu a dať firme priestor na naštartovanie opätovného rastu a tvorbu cashflow.

Ak sa firma dostane do krízovej situácie, je potrebné pripraviť reštrukturalizačný plán a urobiť rad dôležitých opatrení. V krízovej situácii sa radikálne menia priority riadenia podniku. Reštrukturalizačný plán musí:

  • Riešiť základné problémy, ktoré viedli k vzniku krízovej situácie
  • Riešiť podstatu problémov, nie symptómy
  • Byť dostatočne komplexný, aby pokryl všetky kľúčové oblasti dôležité pre vyriešenie krízovej situácie (viď nižšie)

Reštrukturalizácia je o riešení problémov, ktoré ohrozujú existenciu firmy. Preto si krízový manažment vyžaduje radikálne, niekedy extrémne kroky, a nie postupné odstraňovanie problémov.

V tomto článku popisujeme hlavné opatrenia, ktoré je v krízovej situácii nevyhnutné urobiť. V poslednom - treťom článku prinesieme zhrnutie hlavných princípov, ktoré spájajú úspešné reštrukturalizácie.

Súvisiaci článok: Podnikové reštrukturalizácie 1/3: ako rozpoznať blížiacu sa krízu


Základné oblasti krízového riadenia

Úspešnosť reštrukturalizácie závisí od radu rozhodnutí a opatrení v siedmych oblastiach, pričom je dôležité, aby sa ani na jednu z nich nezabudlo, pretože každá z nich môže viesť k ohrozeniu likvidity a tým aj samotnej existencie firmy.

1.  Stabilizácia krízovej situácie

  • Plné prebratie kontroly nad všetkými oblasťami riadenia podniku
  • Maximálna kontrola cashflow a efektívne plánovanie cashflow na týždennej báze (napr. 12 týždenný kontinuálny výhľad cashflow – rolling forecast)
  • Optimalizácia pracovného kapitálu, z ktorého sa dá zvyčajne rýchlym spôsobom uvoľniť hotovosť
  • Odpredaj nadbytočných aktív, čim firma získa dodatočnú hotovosť
  • Zabezpečenie krátkodobého financovania, ktoré pomôže preklenúť najkritickejšie obdobie – často absolútne kľúčové opatrenie
  • Prvá fáza redukcie nákladov v oblastiach, ktoré sú najľahšie realizovateľné

2.  Manažment

  • Výmena CEO, CFO alebo obidvoch. Slabé riadenie je najčastejšou príčinou vzniku krízových situácií, a nemožno predpokladať, že manažment, ktorý podnik do krízy dostal, ho dokáže z krízy vytiahnuť
  • Zmeny na ostatných pozíciách v top manažmente  - podľa toho, v ktorej oblasti je potrebné robiť radikálne opatrenia a odkiaľ pochádzajú problémy. Napr. výmena obchodného a marketingového riaditeľa, ak je príčinou problémov pokles predaja.

3.  Stabilizácia vzťahov a zabezpečenie podpory zo strany kľúčových zainteresovaných subjektov a intenzívna komunikácia s nimi:

4.  Zadefinovanie stratégie

  • Zmeny v kľúčových oblastiach podnikania – napr. preorientovanie sa na iných zákazníkov, hľadanie exportných príležitostí, zmena distribučného kanálu, prehodnotenie rozbehnutých projektov a pozastavenie tých, ktoré absorbujú cashflow a majú dlhú návratnosť a pod.
  • Odpredaj aktív, produktov či firiem, ktoré nie sú kľúčovou oblasťou podnikania firmy a odpútavajú pozornosť manažmentu od jadra problému
  • Zbavenie sa tých častí podnikania, ktoré nie sú ziskové, generujú záporný cashflow alebo viažu veľkú časť investícií / pracovného kapitálu („down-sizing“). Napr. firma môže prestať dodávať zákazníkom, ktorí platia neskoro a viažu pracovný kapitál, alebo môže „prekopať“ produktové portfólio a vyradiť nízko objemové produkty, alebo zatvoriť jednu fabriku a výrobu koncentrovať vo zvyšných fabrikách.
  • Outsourcing – často umožní uvoľniť viazaný kapitál alebo radikálne znížiť náklady. Napr. firma, ktorá prevádzkuje vlastnú logistiku, môže svoj vozový park odpredať špecializovanej logistickej firme, ktorá bude pre ňu logistické činnosti vykonávať formou outsourcingu.
  • Prehodnotenie plánu investícií – absolútne obmedzenie investičných výdavkov na kritické investície (nevyhnutné pre fungovanie firmy a zabezpečenie plánu reštrukturalizácie)

5.  Organizačné zmeny

  • Zmeny v organizačnej štruktúre, ktoré podporujú reštrukturalizačný plán. Napríklad výroba bude reportovať priamo CEO namiesto prevádzkovému riaditeľovi, všetky platby bude schvaľovať iba CEO alebo CFO. 
  • Definovanie pracovných pozícií, ktoré sú kľúčové pre úspech reštrukturalizácie a vyhodnotenie, či je potrebné urobiť výmenu existujúcich zamestnancov – často absolútne kritická oblasť, aby reštrukturalizácii nebránili ľudia, ktorí nie sú kompetentní alebo majú protichodné osobné záujmy
  • Intenzívna komunikácia so zamestnancami, aby ľudia nezačali strácať motiváciu a aby firma neprišla o kľúčových zamestnancov. Hoci nie je nutné zdieľať všetky detaily so všetkými zamestnancami, zamestnanci zvyčajne cítia napätie vo firme a komunikácia zo strany nového CEO / reštrukturalizačného tímu a predstavenie nového business plánu pomôže udržať motiváciu a pracovnú morálku.
  • Prehodnotenie podmienok odmeňovania v rámci celej spoločnosti. Napríklad dôvodom pre klesajúcu ziskovosť môže byť zle nastavená motivačná schéma predajného tímu, ktorý je odmeňovaný iba na základe predaja a nie ziskovosti a splatnosti pohľadávok . Zároveň je potrebné správnym spôsobom motivovať reštrukturalizačný tím a naviazať ich odmeňovanie na plnenie reštrukturalizačného plánu.

6.  Zameranie sa na kritické procesy

  • Zlepšenie predaja a efektivity marketingových aktivít. Firmy sa v kríze často dostanú pod kritickú úroveň predaja, kedy krycí príspevok nekryje fixné náklady (break-even point). Vtedy je potrebné čo najrýchlejšie naštartovať predaj, aby firma dokázala tvoriť dostatočný prevádzkový cashflow  z vlastnej činnosti.
  • Druhá fáza znižovania nákladov – implementácia dlhodobo udržateľných opatrení napr. implementácia systému na kontrolu materiálovej spotreby vo výrobe
  • Stabilizácia kvality produktov a zákazníckeho servisu a jej postupné zvyšovanie. Napríklad zvýšeniu predaja často bráni kolísajúca kvalita produktov alebo dodávateľského servisu (neskoré dodávky, výrobky nie sú na sklade a pod.)
  • Vytvorenie pracovného prostredia, v ktorom budú ľudia chápať urgentnosť situácie a vzniknuté problémy riešiť čo najrýchlejšie
  • Zlepšenie dostupnosti, rýchlosti a kvality informácií potrebných pre riadenie a rozhodovanie (napr. ziskovosť jednotlivých produktov a zákazníkov, monitoring cien výrobných vstupov a porovnávanie cien od jednotlivých dodávateľov) a zavedenie interných kontrolných mechanizmov v kľúčových oblastiach
  • Zlepšenie finančnej kontroly, procesov a kontroly cashflow – ďalšia kľúčová oblasť. Reštrukturalizačný tím musí mať v každom okamihu prehľad o finančnej situácii firmy, zostatku hotovosti a očakávanom vývoji cashflow, ziskovosti podľa kľúčových segmentov, vývoji pracovného kapitálu, plnení schváleného finančného plánu atď.

7.  Finančná reštrukturalizácia

  • Refinancovanie: vklad hotovosti do vlastného imania zo strany existujúcich alebo nových majiteľov, dohoda s bankou o refinancovaní existujúcich úverov, kapitalizácia záväzkov
  • Zníženie výšky aktív napr. odpredajom alebo outsourcingom
  • Optimalizácia pracovného kapitálu

Typický rámec podnikovej reštrukturalizácie je nasledovný

  • Zvládnutie krízovej situácie: prebrať kontrolu nad problémovými oblasťami a implementovať agresívne kontroly v oblasti platieb a riadenia cashflow
  • Výber reštrukturalizačného tímu
  • Riadenie vzťahov so zainteresovanými subjektmi (veritelia, kľúčoví dodávatelia a odberatelia, majitelia) a dosiahnutie zhody všetkých strán o riešení situácie
  • Schválenie finančného plánu a dohoda o finančnom vysporiadaní medzi hlavnými zainteresovanými subjektmi. Všetci významní veritelia firmy musia súhlasiť s reštrukturalizačným plánom, inak môže jeden z nich nádej na reštrukturalizáciu položiť tým, že firmu pošle do konkurzu.
  • Príprava nového business plánu s konkrétnymi cieľmi, míľnikmi a opatreniami
  • Implementácia business plánu
  • Efektívne projektové riadenie – reštrukturalizáciu možno chápať ako skupinu viacerých projektov, ktorých cieľom je implementovať definované opatrenia, a ktoré treba efektívne riadiť


Wayne Evans je nezávislým expertom v oblasti podnikových reštrukturalizácií a služieb vo finančnom riadení. Ako dočasný CFO / reštrukturalizačný riaditeľ pôsobil vo výkonnom manažmente vo viac ako 20 firmách po celom svete. Je členom asociácie Institute of Turnaround. 

 

 

 

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: