Stratégia & Financovanie | Stratégia

Ako najlepšie nemecké firmy prekonávajú krízu

Najúspešnejšie nemecké firmy spája schopnosť rýchlo reagovať na zmeny na trhu, vysoký inovačný potenciál, prezieravé finančné riadenie, dokonalé informácie potrebné pre riadenie firmy, a lojalita zamestnancov.

Nemecko sa ako prvá veľká ekonomika v Eurozóne dokázala v pokrízových rokoch opätovne naštartovať a udržať si zamestnanosť, a dnes je skutočným ekonomickým motorom Európy. Jeho úspech nie je náhodný a okrem zodpovednej fiškálnej politiky stojí aj na precíznom riadení a inovatívnej sile nemeckých podnikov.

Čo odlišuje najlepšie nemecké firmy od ostatných, a čo sa od nich môžeme naučiť?

Na túto otázku prináša odpoveď štúdia spoločnosti Accenture, ktorá analyzovala výkonnosť 500 najväčších nemeckých firiem od roku 2005. Za každý z posledných troch rokov zostavila rebríček 25 najúspešnejších spoločností na základe finančných a nefinančných indikátorov, a zistila, že 12 z nich si dokázalo udržať svoju líderskú pozíciu niekoľko rokov po sebe. Accenture identifikoval hlavné faktory, ktoré stoja za úspešnosťou týchto 12 najlepších z najlepších. Stručne by sa dali zhrnúť do niekoľkých bodov:

  • Schopnosť rýchlo reagovať a prispôsobovať sa meniacim sa trhovým podmienkam
  • Vysoká miera inovácie
  • Finančná výkonnosť a stabilita
  • Dostupnosť informácií potrebných pre riadenie firmy a rozhodovanie
  • Ľudský faktor – lojálnosť a motivácia zamestnancov

Nemeckí lídri vstupujú na nové trhy rýchlejšie ako ich konkurenti, rýchlejšie reagujú na trhové trendy a nikdy nevymeškajú príležitosť prísť s novým alebo inovovaným produktom. Majú diverzifikovanejšie portfólio produktov a trhov, a pokles v jednom segmente dokážu rýchlo vykompenzovať rastom na inom trhu alebo zavedením nových produktov.

Napríklad Volkswagen postupne znížil svoju závislosť na jednom modeli a rozvíjal svoje produktové portfólio, ktoré dnes zahŕňa značky VW, Audi, Bentley, Bugatti, Porsche, Lamborghini, SEAT a Škodu. Je tak schopný v rôznom čase a na rôznych trhoch zavádzať nové modely, pričom predaj už pred krízou výrazne diverzifikoval na veľké rýchlo rastúce trhy mimo Európy. Volkswagen dosiahol medzi rokmi 2005 – 2011 priemerný ročný rast tržieb na úrovni 9,2% a priemernú čistú ziskovú maržu 4.0%, v porovnaní so 6,5% a 2,1%, ktoré dosiahli jeho konkurenti.

Accenture ďalej zistil, že nemeckí lídri vykazujú nadpriemerné výsledky v troch dôležitých oblastiach:

1.  Finančná výkonnosť a stabilita

Najúspešnejšie firmy dosahujú výrazne vyššiu ziskovosť ako zvyšok odvetvia, a do výskumu, vývoja a inovácií reinvestujú väčšiu časť prostriedkov – v priemere 4.0% z tržieb v porovnaní s 3,7% u konkurencie. Svoju ziskovosť dokázali zvyšovať aj v čase finančnej krízy – medzi rokmi 2009 a 2011 ich celková prevádzková marža narástla o 2%, zatiaľ čo u ostatných firiem to bolo iba o 0,6%.

Lídri si tiež udržujú nižšiu mieru zadlženia a vyššiu likviditu: priemerný podiel dlhu k vlastnému imaniu dosahuje 1,7 v porovnaní s 2,9 u ostatných spoločností, a podobne vykazujú vyššiu úroveň bežnej likvidity (podiel obežných aktív a krátkodobých záväzkov):

Napríklad výrobca stavebných materiálov Heidelberg Cement dokázal odolať ekonomickej kríze a útlmu v stavebnom odvetví vďaka prezieravej finančnej politike, keď vygenerovaný voľný cashflow využíval na znižovanie zadlženia a kládol vysoký dôraz na riadenie pracovného kapitálu. Dnes by zo svojej hotovosti mohol splatiť záväzky z úverov na najbližšie dva roky. Okrem toho iba 10% jeho zisku je generovaných v krízou postihnutej Európe.

2.  Dostupnosť informácií pre riadenie a rozhodovanie

Nemeckí lídri analyzujú informácie, riziká a príležitosti oveľa dôkladnejšie a konzistentnejšie ako ostatné firmy vďaka investíciám do najmodernejších IT systémov. Tie im poskytujú dôležité interné a externé informácie, môžu vyhodnocovať prevádzkovú a finančnú výkonnosť v reálnom čase, majú prístup k potrebným detailom na všetkých úrovniach riadenia, a vďaka úzkej spolupráci disponujú informáciami o zákazníkoch a dodávateľoch.

Pre najlepšie nemecké firmy nepredstavuje IT podpornú podnikovú funkciu, ale strategickú oblasť, ktorá im poskytuje skutočnú konkurenčnú výhodu.

3.  Ľudia a firemná kultúra

Nemecké firmy sa sústreďujú na dlhodobé ciele a výsledky. Niekoľko kvartálov zhoršených hospodárskych výsledkov zvyčajne nepredstavujú dôvod pre výmenu CEO. Priemerné pôsobenie jedného CEO dosiahlo v najlepších firmách 7,6 roka, v porovnaní so 6,7 rokmi u ostatných spoločností. Najdlhšie si CEO dokázal udržať pozíciu 18,5 roka.

Pre nemecké firmy je typické užšie zapájanie zamestnancov do procesu riadenia a rozhodovania. Zástupcovia zamestnancov sedia v najvyšších dozorných a výkonných orgánoch a vytvárajú zamestnanecké rady.

Manažment sa snaží so zamestnancami zdieľať informácie prostredníctvom interných reportov a intranetových stránok. Zamestnanci sú voči svojej firme lojálnejší a viac sa stotožňujú s jej budúcnosťou.  Napríklad divízia pre výrobu polovodičových technológií SMT spoločnosti Carl Zeiss úzko spolupracuje s predstaviteľmi odborov, vďaka čomu dokázala zaviesť flexibilnú pracovnú dobu a platy a ostatné pracovné podmienky pružne prispôsobovať hospodárskej situácii. Zamestnanci sú ochotní robiť ústupky, pretože vedia, že majú relatívne vysokú istotu dlhodobého zamestnania.

Najlepšie firmy dokázali v čase, keď kríza vrcholila – v roku 2009 – udržať fluktuáciu zamestnancov na úrovni 4,1%, zatiaľ čo u konkurencie fluktuácia dosiahla 7,8%.

Linde Group

V roku 2006 zaplatil nemecký dodávateľ technických plynov Linde 12 mld. EUR za anglickú spoločnosť BOC Group, čo predstavovalo 6 násobok jeho prevádzkového zisku. Objavili sa špekulácie, či si Linde neodhryzol príliš veľké sústo.

Akvizíciou vznikol najväčší dodávateľ technických plynov na svete s ročnými tržbami takmer 12 mld. EUR. BOC mala silné pozície na rýchlo rastúcich trhoch v Ázii, kde dodávala technické plyny používané pri výrobe ocele, rafinácii ropy, v medicíne a v iných odvetviach.  Spojenie prinieslo ročné synergie vo výške 250 mil. EUR vyplývajúce z úspor obchodných a administratívnych nákladov a vyjednania lepších cenových podmienok s dodávateľmi.

Ešte predtým, ako prišla finančná kríza, bola skupina po prevádzkovej aj finančnej stránke dobre pripravená, a medzi rokmi 2009 a 2010 dokonca zvýšila svoj prevádzkový zisk o 23% a tržby o 15%. Cena akcií vzrástla o 160% aj vďaka akvizícii, ktorá priniesla nielen nákladové synergie, ale aj nové rastové príležitosti. V roku 2012 Linde kúpila amerického dodávateľa respiračných terapeutických zariadení Lincare Holdings, čo jej zase umožní zdvojnásobiť svoje tržby v Severnej Amerike. 


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: