Controlling & Finančná analýza | MS Excel
Ako analyzovať a plánovať sezónne údaje
Jednoduchý spôsob, ako vypočítať sezónny index, očistiť údaje od sezónnosti a pripraviť plán, ktorý zohľadňuje śezónnosť
28.11.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Ak tržby alebo iné premenné (napr. niektoré ceny komodít) vykazujú sezónnosť, možno pri plánovaní postupovať nasledovne:
- V časovom rade historických hodnôt sa ku každej hodnote
vypočíta sezónny index.
- Ak máte k dispozícii hodnoty za dlhšie časové obdobie,
tieto indexy je možné spriemerovať (napr. vypočítať priemerný sezónnny index
tržieb z januárových tržieb za posledné 3 roky).
- Skutočné hodnoty očistíme o sezónnosť a získame časový
rad, ktorý nie je skreslený sezónnosťou. Z neho môžeme identifikovať
trend, napr. či očistené tržby majú rastúcu alebo klesajúcu tendenciu.
- Z očistených hodnôt vytvoríme plán, buď pomocou
extrapolácie trendu, alebo iným spôsobom (napr. ak predpokladáme, že na budúci
rok celkové tržby stúpnu o 5%, zohľadníme tento nárast v pláne očistených
hodnôt).
- Na plánované očistené hodnoty aplikujeme (priemerný) sezónny
index vypočítaný v kroku 2.
Vysvetlime výpočet na príklade. Graf nižšie zobrazuje vývoj tržieb turistického zariadenia za posledné tri roky. Tržby rastú v zimných a letných mesiacoch, a v medziobdobí sú nižšie.
Krok 1
V Exceli chronologicky zoradíme tržby v jednotlivých mesiacoch.
(Poznámka: červená čiara na riadku 17 zobrazuje riadky, ktoré boli pre prehľadnosť prezentácie skryté).
V prvom kroku je potrebné pre každý mesiac vypočítať sezónny index. Ten získame, ak skutočnú hodnotu vydelíme priemerom tržieb za 12 mesiacov. Napríklad sezónny index za august 2011 môžeme vypočítať nasledovne:
- D10=C10/AVERAGE(C4:C15), alebo
- Presnejší výpočet D10=C10/((AVERAGE(C4:C15)+AVERAGE(C5:C16))/2),
ktorý zohľadňuje to, že v roku je párny počet mesiacov a správne vypočítaný
sezónny index by mal preto mať v menovateli priemer z priemerných tržieb
za feb11-jan12 a priemerných
tržieb za mar11-feb12
Krok 2
V príklade máme k dispozícii mesačné údaje za 3 roky, čo môžeme využiť a vypočítať priemerný sezónny index. Napríklad priemerný sezónny index za február bude predstavovať priemer indexov za feb12 a feb13, ktoré máme k dispozícii – viď výpočet v bunke H5. Keďže súčet indexov za všetkých 12 mesiacov by sa mal rovnať 12 (1200%), tak v stĺpci I prevážime index v každom mesiaci tak, aby ich súčet predstavoval 1200% (napr. I5=H5*1200%/$H$16). Stĺpec I ukazuje priemerný sezónny index, ktorý použijeme v nasledovných výpočtoch.
Krok 3
Keď máme vypočítaný priemerný sezónny index pre každý kalendárny mesiac v roku, skutočné tržby za jednotlivé mesiac očistíme od sezónnosti tak, že tieto tržby vydelíme príslušným priemernýmm sezónnym indexom. Výsedok je zobrazený v stĺpci E:
Krok 4
Z časového radu očistených mesačných tržieb vidno, že ukazujú stabilný rastúci trend. Ak predpokladáme, že tento trend bude pokračovať aj v roku 2014, môžeme použiť funciu TREND na vypočítanie tržieb v januári až decembri 2014. Výpočet plánovaných tržieb v januári 2014 vyzerá nasledovne:
E39=TREND($E$3:E38;$B$3:B38;B39)
Funkciu skopírujeme do buniek E40 až E50.
Krok 5
Na plánované tržby, ktoré sú očistené od sezónnosti, aplikujeme priemerný sezónny index vypočítaný v kroku 2. Napríklad plán tržieb v januári 2014 získame prenásobením očistených plánovaných tržieb v januári priemerným sezónnym indexom v januári:
1 457 = 1 277 x 114,1%
Ak chcete váš výpočet vyšperkovať a viac zautomatizovať, odporúčame tento link.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.