Stratégia & Financovanie | M&A

8 tipov pre úspešnú integráciu kúpenej spoločnosti

Dve tretiny akvizícií skončí neúspešne a neprinesie hodnotu, ktorú manažment pôvodne očakával. Pri integrácii je veľmi dôležitá dôkladná príprava a plánovanie. Niekoľko praktických odporúčaní od organizácie CIMA.

Príspevok je reprodukciou článku „8 ways to integrate a merger successfully“, ktorý bol uverejnený v časopise organizácia CIMA Financial Management Magazine.

1.  Nastavte si realistické očakávania

Podľa prieskumu organizácie Datastream „Global Post-Merger Integration Survey“ 65% - 70% akvizícii neprinesie očakávané zvýšenie hodnoty spoločnosti. Je veľa dôvodov, pre ktoré akvizície zlyhávajú, ale mnohé transakcie sú odsúdené na neúspech hneď od začiatku.

Veľa krát sú finanční poradcovia a manažéri zodpovední za akvizíciu finančne motivovaní jej realizáciou (uzatvorením), a nie úspešnou integráciou a dosiahnutím plánovaných synergií. Akvizíciu tak budú presadzovať napriek tomu, že nenesú žiadnu zodpovednosť za úspech a výsledky integrácie a realizáciu synergií.

„Pri akvizícii je dôležité zachovať si chladnú hlavu a mať realistické očakávania“, hovorí David Young, zakladateľ a CEO spoločnosti Shield Corporate Finance a bývalý riaditeľ európskej M&A divízie JP Morgan. Znamená to vedieť posúdiť skutočný prínos z plánovanej akvizície.

2.  Pripravte si detailný plán

Každá akvizícia musí vychádzať zo stratégie spoločnosti. Akvizícia je iba jedným z nástrojov, ako stratégiu zrealizovať. Kupovanie firiem bez premysleného a kvantifikovaného zdôvodnenia a prepojenia na stratégiu zvyšuje pravdepodobnosť neúspechu. Musíte mať jasno v tom, prečo akvizíciu realizujete.

Súvisiaci článok: Váš prvý krok k úspešnej akvizícii

Ideálne je, ak manažér, ktorý je zodpovedný za akvizíciu, je zároveň zodpovedný za tvorbu stratégie celej firmy a následne aj za realizáciu integračných cieľov a plánovaných synergií. V menších spoločnostiach sú to predstavitelia top manažmentu alebo majitelia, vo väčších napríklad manažéri Business development oddelenia.  

Súvisiaci článok: Lekcie z M&A: kedy akvizície nefungujú

3.  Predvídajte problémy

Pokúste sa predvídať všetky možné problémy, ktoré môžu počas integrácie vzniknúť.

Siva Shankar, finančný riaditeľ SEGRO, paneurópskej spoločnosti pôsobiacej v oblasti realít vysvetľuje, že pred realizáciou akvizície sa zíde celý transakčný tím vrátane manažérov, ktorých sa integrácia bude najviac dotýkať, a všetci dostanú za úlohu „posunúť sa v čase o 18 mesiacov vpred“ a pouvažovať nad problémami, ktoré sa môžu objaviť a znemožniť realizáciu synergií. Shankar hovorí: „Je neuveriteľné, s koľkými nápadmi dokáže tím vždy prísť“.

Následne sa firma môže na očakávané riziká lepšie pripraviť a výrazne tak zvýšiť šancu na úspech integrácie.

4.  Zabezpečte dostatočnú manažérsku podporu pre proces integrácie

„Často sme svedkami situácií, kedy za realizáciu integrácie nie je zodpovedná žiadna konkrétna osoba“ hovorí Chris Grove, partner oddelenia akvizícií v spoločnosti BDO.

„Aj keď je nejaká osoba poverená koordináciou integračného procesu, často musí popri tom plniť svoje vlastné pracovné úlohy. Pokiaľ nemá skutočne rozsiahle skúsenosti s riadením projektov, je dosť pravdepodobné, že sa dopustí základných chýb“.

Integráciu je potrebné zveriť do rúk manažérom, ktorí majú s podobným procesom rozsiahle skúsenosti a poznajú skryté nástrahy a problémy. Jedna z možností je najať si dočasných externých projektových manažérov, ktorí nie sú zaťažení „podnikovým politikárčením“ a ktorých jedinou starosťou je zabezpečiť, aby boli ciele v oblasti integrácie a synergií na 100% dosiahnuté.

5.  Vyberajte to najlepšie

Mnohí manažéri a zamestnanci pracujúci pre spoločnosť, ktorá akvizíciu realizuje si myslia, že preto, lebo ich firma je v pozícii kupujúceho, sú automaticky “lepší” ako ľudia pracujúci v kupovanej spoločnosti.

To samozrejme vôbec nemusí byť pravda. Podobná predpojatosť vedie k zbytočným konfliktom a demotivácií šikovných ľudí v kupovanej spoločnosti. Kľudne to môže byť úplne naopak  - systémy, procesy a manažment kupujúceho môžu byť menej efektívne ako tie v kupovanej spoločnosti.

Vtedy je potrebné vybrať to, čo funguje lepšie, a aplikovať buď v jednej, alebo druhej spoločnosti. Pravidlo 1 + 1 = 3 funguje iba vtedy, ak sa z oboch spoločností vyberie to najlepšie a ak sú ochotné učiť sa jedna od druhej.

Jeden riaditeľ nákupu v skupine, ktorá prevádzkuje sieť supermarketov a ktorá bola pred niekoľkými rokmi predmetom akvizície vysvetľuje, že obdobie integrácie bolo negatívne poznačené snahou manažérov kupujúcej spoločnosti vnútiť svoje postupy a pravidlá. „Vedeli sme, že IT systémy u kupujúceho nie sú na vysokej úrovni. Nútili nás k tomu, aby sme objednávky a nákup realizovali na základe staromódneho systému založeného na papierových dokumentoch, čo pre nás znamenalo dodatočnú prácu bez akejkoľvek pridanej hodnoty“.

6.  Nezabudnite na podporné funkcie

Podporné funkcie a procesy môžu nepríjemne nabúrať celý integračný proces. Ak jedno finančné oddelenie ukončuje počas roka mesačnú závierku a reporting do 2 pracovných dní a druhé do 15 dní, je jasné, ktoré z nich musí na sebe popracovať.

Nie vždy je však jednoduché aplikovať procesy jednej spoločnosti na činnosti druhej bez zmeny informačných systémov. Akvizícia je preto často podnetom k implementácii nových systémov.

Napríklad CFO jednej spoločnosti v kúpenej firme rýchlo implementoval reportingovú aplikáciu Hyperion, čo mu umožnilo pomerne rýchlo zabezpečiť konzistentné finančné vstupy potrebné pre skupinovú mesačnú závierku od všetkých spoločností v skupine, a poskytlo mu viac priestoru na implementáciu novej účtovno-finančnej platformy v zakúpenej firme.

7.  Komunikujte – a intenzívne

Každá akvizícia vytvára v oboch firmách pocit neistoty, pretože pri integrácií vždy dochádza k redukcii duplicitných funkcií a k prepúšťaniu. To negatívne ovplyvňuje pracovnú morálku a produktivitu.

„Zabezpečenie kľúčových zamestnancov je absolútne kľúčové“ hovorí David Young. „Počas hĺbkovej previerky musíte identifikovať zamestnancov v kupovanej firme, ktorí sú pre vás dôležití a ktorých si musíte udržať. Čo najskôr ako je to možné im komunikujte, že sú dôležití pre ďalší vývoj spoločnosti a že sa s nimi ráta aj do budúcnosti. Ak máte pripravený plán redukcie zamestnancov, pripravte si plán ako ho odkomunikovať a držte sa ho.“

Dôležitá je tiež komunikácia s externými partnermi. Siva Shankar sa pri akvizíciách obáva najmä toho, aby neboli zanedbávaní zákazníci. Preto jej manažérsky tím v období akvizície a integrácie intenzívne pripomína zamestnancom, že prvoradou prioritou zostávajú zákazníci.

Tiež sa nevypláca, ak v spojenej firme nie je zreteľne odkomunikované, ktoré procesy a princípy riadenia zostanú zachované – či tie používané v kupujúcej alebo kupovanej firme. To zvyšuje napätie a vytvára konflikty medzi jednotlivými tímami, pretože nemajú jasno v tom, ako si majú robiť svoju prácu.  

8.  Zrealizujte ľahko dostupné synergie

Rýchlo zrealizujte opatrenia a úspory, ktoré si vyžadujú najmenej času a námahy. Získate tak čas na realizáciu náročnejších opatrení.

Napríklad rýchla konsolidácia bankových účtov vám umožní získať potrebný prehľad o výške hotovosti v celej skupine. Pri ukončovaní stratových aktivít a prepúšťaní nadbytočných zamestnancov dlho zbytočne neotáľajte. Ďalšou pomerne rýchlou synergiou je vyhodnotenie obchodných podmienok a nákupných cien v zmluvách s dodávateľmi, a rýchly prechod k tým dodávateľom, ktorí sú pre celú skupinu najvýhodnejší a vyjednanie nových objemových zliav.

Podobne ukončenie spolupráce s duplicitnými poradenskými firmami, ako sú audítori a daňoví poradcovia, či s reklamnými agentúrami patrí k rýchlo dosiahnuteľným benefitom.

CIMA je najväčšia globálna organizácia združujúca odborníkov v oblasti manažérskeho účtovníctva a kontrolingu, ktorá poskytuje profesionálnu kvalifikáciu CGMA. Na Slovensku poskytuje školenia pre získanie kvalifikácie CGMA spoločnosť BPP.  


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: