Stratégia & Financovanie | M&A

Lekcie z M&A: kedy akvizície nefungujú

Akvizície majú oveľa väčšiu šancu na úspech, ak ich cieľom nie je iba rast a expanzia, ale posilnenie hlavnej konkurenčnej výhody a zdroja trhovej diferenciácie spoločnosti.

Podľa prieskumu konzultačnej spoločnosti Booz & Co majú akvizície vyššiu pravdepodobnosť, že skončia neúspešne, ak je ich primárnym cieľom expanzia do nových produktov, krajín či oblastí podnikania bez toho, aby posilňovali kľúčovú konkurenčnú výhodu firmy.

Akvizície majú podstatne väčšiu šancu zvýšiť hodnotu spoločnosti, ak sa sústreďujú na posilnenie existujúcej konkurenčnej výhody, ktorá je hlavným faktorom diferenciácie firmy na trhu a ktorá jej umožňuje úspešne konkurovať a rásť, napríklad:

  • Inovácia alebo technológia, ktorá pomôže firme lepšie uplatniť svoju kľúčovú konkurenčnú výhodu
  • Nová alebo jedinečná forma distribúcie pre hlavné produkty
  • Jedinečný prístup k informáciám o kľúčových zákazníkoch

Ak k akvizícii vedú napríklad nasledovné dôvody, jej šance na úspech sa znižujú:

  • Akvizícia nového produktu alebo technológie, ktorá neposilňuje hlavnú konkurenčnú výhodu, ale jej primárnym cieľom je vstúpiť na rýchlo rastúce trhy a vyvážiť pomalý rast existujúcich produktov
  • Akvizícia produktu, ktorý iba dopĺňa existujúce produktové portfólio
  • Vstup na nové geografické trhy

Podľa prieskumu Booy & Co spoločnosti, ktoré realizovali akvizície s cieľom posilniť ich kľúčovú konkurenčnú výhodu, vykázali o 12% vyšší výnos ako ich konkurenti v rovnakom odvetví a geografickej oblasti, ktorých akvizície tento parameter nespĺňali.

Súvisiace články:

Váš prvý krok k úspešnej akvizícii

Ktorá trhová stratégia zabezpečí najvyššiu finančnú výkonnosť?

Príklady úspešných akvizícií

V roku 2006 kúpila spoločnosť Disney digitálne animátorské štúdio Pixar. Akvizícia výrazne posilnila kľúčový predmet činnosti Disney – výrobu animovaných filmov a s tým súvisiacich činností, ako je prevádzka zábavných tematických parkov či predaj spotrebného tovaru. Animátorská tvorba v Disney už dlhšie stagnovala, čo predstavovalo vážnu hrozbu pre jej ďalší úspech v Hollywoode. Okrem toho mediálne odvetvie v tom čase čelilo prechodu z klasickej kreslenej produkcie na digitálnu, s čím Disney nestíhal držať krok. Akvizícia Pixaru tieto problémy pomohla vyriešiť a poskytla Disney skúsenosti v digitálnej tvorbe a potrebný zdroj kreativity. Dovtedajší člen výkonného vedenia Pixaru Ed Catmull sa po akvizícii dokonca stal prezidentom spojených štúdií a jeho kreatívny riaditeľ prebral riadenie animátorskej tvorby a rozvoj nových tematických parkov Disney, čo demonštruje kreatívnu silu a rozsiahle skúsenosti firmy Pixar, ktoré výborne zapadli do stratégie Disney.

Ďalším príkladom úspešnej akvizície je kúpa online reklamnej spoločnosti DoubleClick internetovým gigantom Google v roku 2008.

Príklady neúspešných akvizícií

Nasledujúci príklad demonštruje akvizíciu, ktorej cieľom bolo zvýšiť trhový podiel, ale ktorá neviedla k zlepšeniu kľúčového konkurenčného faktora ani v kupujúcej, ani v kupovanej spoločnosti.

V roku 2004 sa fúziou za 11 mld. USD spojili dva veľké stagnujúce americké maloobchodné reťazce – Kmart a Sears, čím vznikol tretí najväčší maloobchodník na trhu Sears Holding. Obe značky však zostali pôsobiť samostatne a veľké rozdiely medzi obchodnými formátmi a značkami spojenej firme neumožnili naplniť želané synergie – krížový predaj produktov, vytvorenie väčšej vyjednávacej sily voči dodávateľom a zefektívnenie dodávateľského reťazca. Experti na maloobchod dnes manažment kritizujú za nejasnú stratégiu, novovytvorenej spoločnosti sa nedarí a tržby klesajú šesť rokov po sebe, firma vykazuje negatívny cashflow a zisk. Vlani sa dokonca špekulovalo o schopnosti spoločnosti prežiť na trhu.

Odporúčania

  • V prvom rade definujte vaše vlastné faktory strategickej diferenciácie, ktoré sú zdrojom vašej konkurenčnej výhody
  • Aké sú hlavné faktory diferenciácie a konkurenčné výhody kupovanej firmy, a ako pomôžu posilniť tie naše? Sú kompatibilné?
  • Dokážeme tieto faktory úspešne integrovať a vyťažiť z nich synergie, a čo k tomu potrebujeme (ľudské a finančné zdroje, dodávatelia, technológie, procesy...)?
  • Aké sú riziká, že sa to nepodarí?

O prieskume

Booz & Co realizoval prieskum na vzorke vyše 300 akvizícií počas 8 ročného obdobia v ôsmych odvetviach: priemysel, energetika, spotrebný tovar, mediálne odvetvie, zdravotníctvo, chemický priemysel, IT a maloobchod.


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: