Stratégia & Financovanie | Stratégia

Vývoj prototypov s 3D tlačou: od týždňov k dňom

Adidas skrátil vďaka technológii 3D tlače čas potrebný na otestovanie nového prototypu tenisky z niekoľkých týždňov na jeden až dva dni. Cenová dostupnosť a možnosti využitia 3D tlačiarní rýchlo rastú.

Podľa nedávnej štúdie McKinsey má technológia 3D tlačenia potenciál do roku 2025 vytvoriť v globálnej ekonomike dodatočnú pridanú hodnotu vo výške 200 – 600 miliárd USD.

Technológia 3D tlačenia, ktorá spočíva vo vytváraní trojrozmerných predmetov aditívnym pridávaním vrstiev materiálu ako je plast alebo kov, sa začala používať vo výskumných centrách najmä v leteckom a kozmickom priemysle. Neskôr sa rozšírila do komerčnej sféry, napríklad vo Formule 1 umožnila rýchle testovanie nových modelov monopostov.

Dnes 3D tlač úspešne využívajú spoločnosti v odvetviach ako je automobilový priemysel či výrobcovia spotrebného tovaru najmä na výrobu nových prototypov výrobkov. Technológia umožňuje výrazne skrátiť čas a znížiť náklady potrebné na vyhotovenie nového návrhu.

Napríklad  využitie 3D tlače umožnilo nemeckej firme Adidas skrátiť čas potrebný na vytvorenie a otestovanie nového modelu tenisiek zo 4 – 6 týždňov na 1 – 2 dni. V minulosti vyrábal prototypy tím 12 špecialistov, dnes Adidasu na to stačia dvaja ľudia.

Firme Nike umožnila táto technológia vyrobiť a plnohodnotne otestovať 12 verzií nového modelu tenisiek pre amerických futbalistov v priebehu 6 mesiacov. V minulosti by tento proces trval niekoľko rokov.

Medzi najväčších výrobcov 3D tlačiarní patria nemecký EOS, americký 3D Systems, a americko-izraelský Stratasys.

Už dnes 3D tlač umožňuje dokonca výrobu nielen prototypov, ale aj menších výrobných dávok. Podľa odborníkov sa bude 3D technológia využívať v budúcnosti na bežnú veľkosériovú výrobu. NASA v súčasnosti financuje projekt na vývoj 3D tlačiarní, ktoré astronautom umožnia výrobu jedla vo vesmíre. 


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: