Stratégia & Financovanie | Stratégia

Stratégia a biznis model na jednej A4

Inovatívny prístup k tvorbe podnikovej stratégie, ktorý berie do úvahy všetky prvky biznis modelu a hľadá ich optimálnu kombináciu, ilustrovaný na príklade produktov Nespresso

Najúspešnejšie spoločnosti na svete, ako je Procter & Gamble, Nestlé alebo General Electric, využívajú pri tvorbe stratégie pre svoje nové produkty alebo pri posudzovaní a zlepšovaní stratégie existujúcich produktových radov metódu „canvas“.

Táto metóda umožňuje firme pri tvorbe stratégie:

  • odbúrať prílišnú orientáciu na produkt,
  • zhodnotiť všetky dôležité prvky, ktoré tvoria biznis model,
  • posúdiť a optimalizovať prepojenie medzi nimi.

Metódu canvas používajú aj start-upy, keď hľadajú najvhodnejší biznis model pre svoje podnikanie.

Model canvas pozostáva z 9 kľúčových prvkov, ktoré sú súčasťou každého biznis modelu, prehľadne usporiadaných na jednej A4. To umožňuje vidieť všetky dôležité parametre biznis modelu na jednom mieste a lepšie porozumieť vzťahom medzi jeho jednotlivými prvkami: 

  1. Zákaznícke segmenty, na ktoré sa chceme orientovať
  2. Hodnota, ktorú chceme zákazníkom ponúknuť: výkonnosť, modernosť, dizajn, značku a status, úsporu nákladov, elimináciu rizika, pohodlie, apod.
  3. Distribučné kanály, ktoré chceme použiť – od oslovenia zákazníka (marketing) cez dodávku a popredajný servis
  4. Budovanie vzťahov so zákazníkmi: osobná starostlivosť, samoobslužný model, automatizovaný servis a pod.
  5. Model generovania tržieb: jednorazový predaj, platby za opakované použitie, prenájom, licenčné poplatky, fixné ceny vs možnosť vyjednávania, zľavy a pod.
  6. Kľúčové zdroje, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie úspechu na trhu (know-how, ľudské zdroje, technológie, distribučná sieť, a pod.)
  7. Kľúčové aktivity, ktoré potrebujeme vykonávať (výroba, marketing, logistika a pod.)
  8. Kľúčoví partneri, ktorí nám pomôžu znížiť náklady, eliminovať riziko, alebo dodať know-how, ktoré nám chýba
  9. Nákladová štruktúra: je naším cieľom dosiahnuť najnižšie jednotkové náklady a stať sa nákladovým vodcom, alebo sa zameriavame na prémiové výrobky?

Biznis model canvas vyzerá nasledovne:

Na stránke Harward Business Review nájdete aplikáciu celého modelu pekne popísanú na príklade kávovarov Nespresso.



Tento článok sa páči

10

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: