Stratégia & Financovanie | Stratégia
Stratégia a biznis model na jednej A4
Inovatívny prístup k tvorbe podnikovej stratégie, ktorý berie do úvahy všetky prvky biznis modelu a hľadá ich optimálnu kombináciu, ilustrovaný na príklade produktov Nespresso
01.07.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Najúspešnejšie spoločnosti na svete, ako je Procter & Gamble, Nestlé alebo General Electric, využívajú pri tvorbe stratégie pre svoje nové produkty alebo pri posudzovaní a zlepšovaní stratégie existujúcich produktových radov metódu „canvas“.
Táto metóda umožňuje firme pri tvorbe stratégie:
- odbúrať prílišnú orientáciu na produkt,
- zhodnotiť všetky dôležité prvky, ktoré tvoria biznis model,
- posúdiť a optimalizovať prepojenie medzi nimi.
Metódu canvas používajú aj start-upy, keď hľadajú najvhodnejší biznis model pre svoje podnikanie.
Model canvas pozostáva z 9 kľúčových prvkov, ktoré sú súčasťou každého biznis modelu, prehľadne usporiadaných na jednej A4. To umožňuje vidieť všetky dôležité parametre biznis modelu na jednom mieste a lepšie porozumieť vzťahom medzi jeho jednotlivými prvkami:
- Zákaznícke segmenty, na ktoré sa chceme orientovať
- Hodnota, ktorú chceme zákazníkom ponúknuť: výkonnosť,
modernosť, dizajn, značku a status, úsporu nákladov, elimináciu rizika,
pohodlie, apod.
- Distribučné kanály, ktoré chceme použiť – od oslovenia
zákazníka (marketing) cez dodávku a popredajný servis
- Budovanie vzťahov so zákazníkmi: osobná starostlivosť,
samoobslužný model, automatizovaný servis a pod.
- Model generovania tržieb: jednorazový predaj, platby za
opakované použitie, prenájom, licenčné poplatky, fixné ceny vs možnosť
vyjednávania, zľavy a pod.
- Kľúčové zdroje, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie úspechu
na trhu (know-how, ľudské zdroje, technológie, distribučná sieť, a pod.)
- Kľúčové aktivity, ktoré potrebujeme vykonávať (výroba, marketing,
logistika a pod.)
- Kľúčoví partneri, ktorí nám pomôžu znížiť náklady,
eliminovať riziko, alebo dodať know-how, ktoré nám chýba
- Nákladová štruktúra: je naším cieľom dosiahnuť najnižšie
jednotkové náklady a stať sa nákladovým vodcom, alebo sa zameriavame na
prémiové výrobky?
Biznis model canvas vyzerá nasledovne:
Na stránke Harward Business Review nájdete aplikáciu celého modelu pekne popísanú na príklade kávovarov Nespresso.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.