Treasury & Riadenie rizík | Supply chain
Riadenie rizika výpadkov v dodávateľskom reťazci
Výpadky v dodávke výrobných vstupov môžu vážne ohroziť kontinuitu prevádzky a zákaznícky servis. Niekoľko tipov, ako môžete toto riziko proaktívnym spôsobom eliminovať.
24.06.2013 | Zdroj: CFO.sk
CFO.sk
Jedným z hlavných cieľov riadenia rizík v dodávateľskom reťazci je zvýšiť jeho odolnosť proti neočakávaným výpadkom v dodávkach kritických materiálov.
Tie môžu byť spôsobené finančnými problémami alebo nedostatočnými výrobnými kapacitami dodávateľa, prerušením jeho prevádzky (požiar, štrajk zamestnancov), uvalením exportných bariér, či prírodnými katastrofami (napr. nedávne povodne v strednej Európe).
Prinášame niekoľko odporúčaní.
1. Identifikujte najrizikovejšie položky
- Zmapujte portfólio nakupovaných vstupov a rozdeľte ho
na kritické položky, pri ktorých nie je ľahké nájsť alternatívneho dodávateľa,
a ostatné, pre ktoré existuje na trhu dostatok substitučných alternatív.
- Kritické položky nemusia byť automaticky tie, ktoré tvoria najväčšie
nákupné objemy. Sú to vstupy, pri
ktorých ste odkázaní na jedného dodávateľa, ktorých je na trhu nedostatok, alebo
vstupy, ktoré sú kľúčové pre dodržanie kvalitatívnych parametrov vášho produktu.
2. Opatrenia na zníženie rizika
- Pri kritických položkách sa snažte nájsť aspoň dvoch
alternatívnych dodávateľov a s oboma spolupracovať, hoci to môže byť
z ekonomického hľadiska pre vás menej výhodné.
- Vyhodnoťte rizikový profil dodávateľa. Zistite, či má viacero výrobných prevádzok, ktoré môže použiť v prípade prerušenia výroby v jednej z nich. Zistite, aké má implementované opatrenia pre prípad prerušenia prevádzky.
- Kontinuálne sledujte finančnú situáciu kľúčových dodávateľov.
- Spoznajte výrobné kapacity a zákaznícku štruktúru
dodávateľa. Často sa stáva, že na iných trhoch vznikne vysoký dopyt po
dodávaných produktoch, ktorý môže byť pre dodávateľa finančne zaujímavejší . Ošetrite
spoluprácu dlhodobými zmluvami, ktoré garantujú potrebné objemy a pokrývajú
výkyvy vo vašom predaji (napr. sezónnosť, nové produkty).
- Snažte sa získať informácie nielen o vašich priamych dodávateľoch,
ale aj ich subdodávateľoch. Podľa nedávnej štúdie CapGemini v troch štvrtinách
spoločností končí riadenie rizík v dodávateľskom reťazci na úrovni priamych
dodávateľov. Práve ich subdodávatelia však môžu byť kritickým slabým článkom,
ktorého výpadok ohrozí kontinuitu celého dodávateľského reťazca.
- Monitorujte udalosti, ktoré môžu negatívne ovplyvniť vašich
najdôležitejších dodávateľov, ako sú nezhody s odbormi a štrajky
zamestnancov, možné prírodné katastrofy, zmeny v legislatíve, vývoj na
trhu ich hlavných výrobných vstupov, a pod.
- Hľadajte alternatívne materiály, ktoré môžete použiť ako
náhradu, a vytvorte alternatívne výrobkové špecifikácie a výrobné postupy,
ktoré umožnia ich použitie.
- Zvážte možnosť akvizície dodávateľov najkritickejších
výrobných vstupov, čo vám umožní získať kontrolu nad zdrojom dodávok.
- Ak pracujete v systéme just-in-time, pri
najkritickejších položkách, kde neexistuje alternatíva rýchlej náhrady
dodávateľa, zvážte investíciu do bezpečnostnej úrovne zásob.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.