Stratégia & Financovanie | Reštrukturalizácie

Reštrukturalizácia firmy je o prioritách

Príklad z praxe, ktorý ukazuje, aké je dôležité v krízovej finančnej situácii zvoliť tie správne priority

Vždy, keď sa firma nachádza v reštrukturalizácii, je prvoradým cieľom udržanie, a v ideálnom prípade zvýšenie cashflow. Ďalším typickým znakom reštrukturalizácii je to, že nikdy nemáte dosť času a zdrojov na to, aby ste mohli riešiť všetky vznikajúce problémy. Keď je ich príliš veľa, musíte tie menej závažné dočasne ponechať bokom – aj keď viete, že firma kvôli nim stráca finančné prostriedky – a musíte sa sústrediť na tie najhorúcejšie oblasti.

Nedávno jeden z našich klientov kúpil z konkurzu spoločnosť, ktorá v krátkom čase stratila veľkú časť tržieb a  musela pristúpiť k drastickému prepúšťaniu. Keďže jej obchodná činnosť bola založená na projektovej báze, bolo to logické riešenie – ľudské zdroje je potrebné zladiť s očakávaným počtom projektov.  V skutočnosti mala spoločnosť už iba dva aktívne zostávajúce projekty, ktoré mali byť dokončené v priebehu niekoľkých týždňov. Firma sa už dohodla sa na odchode s „nekľúčovými“ zamestnancami, pre ktorých po ukončení projektov nemala ďalšiu pracovnú náplň.

Napriek tomu, že v tejto kritickej situácii bolo nevyhnutné, aby sa firma sústredila na získanie nových zákaziek a zabezpečila zdroj príjmov do budúcnosti, začal generálny riaditeľ spoločnosti skúmať detailné pracovné obsadenie každého z dvoch zostávajúcich projektov, aby sa uistil, že firma prepustila každého jedného nepotrebného zamestnanca a neplatila ani cent navyše.

Nakoniec sa podarilo generálneho riaditeľa presvedčiť, aby odložil detailnú analýzu osobných nákladov na zostávajúcich projektoch dovtedy, kým sa firme nepodarí zabezpečiť nové zákazky. Hoci je pravdepodobné, že na oboch projektoch existovali rezervy a dali by sa nájsť miesta, kde ušetriť, tento problém by sa vyriešil sám za niekoľko týždňov, keď sa projekty ukončia a všetci nepotrební zamestnanci tak či tak odídu.

Okrem toho, ak by sa pozornosť zostávajúcich zamestnancov odpútala od ich pracovnej náplne, mohlo dôjsť k posunutiu termínu dodávky projektu, čo by ohrozilo už tak slabý cahsflow.  Čo je však asi najdôležitejšie, generálny riaditeľ chcel v snahe čo najviac ušetriť presunúť pozornosť a obmedzené zdroje od tej najvýznamnejšej priority, ktorú v tom momente spoločnosť mala – získanie nových projektov, ktoré boli potrebné na zachovanie jej činnosti a udržanie kľúčových zamestnancov pre budúce zákazky.  

Súvisiaci článok: Podnikové reštrukturalizácie 3/3: päť princípov úspešnej reštrukturalizácie

V prípade otázok týkajúcich sa problematiky reštrukturalizácie môžete kontaktovať Petra Horovčáka, senior manažéra na oddelení Consultingu, alebo Michala Magica, Senior Associate na oddelení Finančného poradenstva spoločnosti Deloitte na Slovensku na e-mailových adresách phorovcak@deloitteCE.com a mmagic@deloitteCE.com.

Na spoločnosť Deloitte sa vzťahuje obmedzenie zodpovednosti Prevádzkovateľa portálu CFO.sk a jeho odborných prispievateľov a partnerov.


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: