Stratégia & Financovanie | Reštrukturalizácie
Podnikové reštrukturalizácie 3/3: päť princípov úspešnej reštrukturalizácie
Päť princípov, ktoré spájajú úspešné podnikové reštrukturalizácie.
30.05.2013 | Zdroj: Wayne Evans
Wayne Evans
V predchádzajúcich článkoch sme písali o najčastejších dôvodoch, pre ktoré sa firmy dostávajú do finančných problémov, a o hlavných oblastiach a opatreniach, na ktoré je potrebné sa sústrediť v prípade vzniku krízovej situácie.
V poslednom zo série článkov na tému podnikových reštrukturalizácií prinášame päť dôležitých princípov, ktoré je potrebné v krízových situáciách rešpektovať.
- „Cash is king“ –
zachovanie likvidity a tvorba cashflow sa v krátkodobom horizonte
stáva oveľa dôležitejšia ako dosahovanie zisku. Firma sa napr. musí vzdať
niektorých klientov alebo projektov, ktoré môžu prinášať zisk, ale viažu pracovný
kapitál a investície. Vyžaduje si to skutočnú zmenu v myslení
manažmentu a zamestnancov, ktorú je potrebné dôrazne komunikovať.
- Transparentnosť a predvídateľnosť: veritelia, majitelia
a kľúčoví obchodní partneri musia uveriť v úspech
reštrukturalizačného plánu a reštrukturalizačný tím musí dokázať, že je
schopný splniť stanovené ciele. Plány predaja, finančné plány a plány
cashflow musia byť „nepriestrelné“. Je lepšie, ak je reštrukturalizačný tím
maximálne transparentný a otvorene komunikuje o priebehu reštrukturalizácie
a potenciálnych problémoch. Ak napríklad firma nesplní plán predaja
a cashflow hneď v prvých troch mesiacoch, banky a kreditné poisťovacie
spoločnosti prestanú manažmentu dôverovať a môžu firmu poslať do konkurzu
alebo zrušiť poistné limity.
- Jasné definovanie
zodpovednosti: stabilizácia krízovej situácie si vyžaduje detailné riadenie
a prísnu kontrolu. Musia byť stanovené jasné priority a za každý cieľ
alebo opatrenie musí byť určená zodpovednosť konkrétnej osobe.
- Komunikácia:
krízové riadenie vyžaduje intenzívnu komunikáciu a poskytovanie spätnej
väzby. Zamestnanci a manažment na
všetkých úrovniach musia plne chápať vážnosť situácie, novo definované
priority, vedieť čo sa od nich očakáva a aké opatrenia sa plánujú prijať.
Externé subjekty – veritelia a obchodní partneri musia byť priebežne
informovaní, aby videli, ako reštrukturalizácia napreduje a aby si boli
istí, že sa plnia dohody prijaté na začiatku reštrukturalizácie a že sa
nepoškodzujú ich záujmy.
- Autokratický štýl
riadenia: hlavne prvotné štádium reštrukturalizácie musí byť do určitej
miery autokratické, aby sa okamžite a bez výhrad prijali kľúčové opatrenia
a zaviedla kontrola cashflow. CEO / reštrukturalizačný manažér musí dostať
situáciu pod kontrolu, zaviesť prísnu disciplínu a požadovať, aby
zamestnanci a manažment dodržiavali nové priority a opatrenia. Počas
krízy nie je čas na dlhosiahle vysvetľovanie a presviedčanie. Štýl
riadenia sa môže zmeniť až potom, ako sa situácia stabilizuje a vytvorí sa
priestor pre konsenzuálne prijímanie rozhodnutí, ktoré v tomto štádiu môžu
generovať nové nápady a zvýšiť motiváciu zamestnancov.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.