Stratégia & Financovanie | Reštrukturalizácie

Podnikové reštrukturalizácie 3/3: päť princípov úspešnej reštrukturalizácie

Päť princípov, ktoré spájajú úspešné podnikové reštrukturalizácie.

V predchádzajúcich článkoch sme písali o najčastejších dôvodoch, pre ktoré sa firmy dostávajú do finančných problémov, a o hlavných oblastiach a opatreniach, na ktoré je potrebné sa sústrediť v prípade vzniku krízovej situácie.

V poslednom zo série článkov na tému podnikových reštrukturalizácií prinášame päť dôležitých princípov, ktoré je potrebné v krízových situáciách rešpektovať.

  • Cash is king“ – zachovanie likvidity a tvorba cashflow sa v krátkodobom horizonte stáva oveľa dôležitejšia ako dosahovanie zisku. Firma sa napr. musí vzdať niektorých klientov alebo projektov, ktoré môžu prinášať zisk, ale viažu pracovný kapitál a investície. Vyžaduje si to skutočnú zmenu v myslení manažmentu a zamestnancov, ktorú je potrebné dôrazne komunikovať.
  •  Transparentnosť a predvídateľnosť: veritelia, majitelia a kľúčoví obchodní partneri musia uveriť v úspech reštrukturalizačného plánu a reštrukturalizačný tím musí dokázať, že je schopný splniť stanovené ciele. Plány predaja, finančné plány a plány cashflow musia byť „nepriestrelné“. Je lepšie, ak je reštrukturalizačný tím maximálne transparentný a otvorene komunikuje o priebehu reštrukturalizácie a potenciálnych problémoch. Ak napríklad firma nesplní plán predaja a cashflow hneď v prvých troch mesiacoch, banky a kreditné poisťovacie spoločnosti prestanú manažmentu dôverovať a môžu firmu poslať do konkurzu alebo zrušiť poistné limity.
  • Jasné definovanie zodpovednosti: stabilizácia krízovej situácie si vyžaduje detailné riadenie a prísnu kontrolu. Musia byť stanovené jasné priority a za každý cieľ alebo opatrenie musí byť určená zodpovednosť konkrétnej osobe.
  • Komunikácia: krízové riadenie vyžaduje intenzívnu komunikáciu a poskytovanie spätnej väzby.  Zamestnanci a manažment na všetkých úrovniach musia plne chápať vážnosť situácie, novo definované priority, vedieť čo sa od nich očakáva a aké opatrenia sa plánujú prijať. Externé subjekty – veritelia a obchodní partneri musia byť priebežne informovaní, aby videli, ako reštrukturalizácia napreduje a aby si boli istí, že sa plnia dohody prijaté na začiatku reštrukturalizácie a že sa nepoškodzujú ich záujmy.
  • Autokratický štýl riadenia: hlavne prvotné štádium reštrukturalizácie musí byť do určitej miery autokratické, aby sa okamžite a bez výhrad prijali kľúčové opatrenia a zaviedla kontrola cashflow. CEO / reštrukturalizačný manažér musí dostať situáciu pod kontrolu, zaviesť prísnu disciplínu a požadovať, aby zamestnanci a manažment dodržiavali nové priority a opatrenia. Počas krízy nie je čas na dlhosiahle vysvetľovanie a presviedčanie. Štýl riadenia sa môže zmeniť až potom, ako sa situácia stabilizuje a vytvorí sa priestor pre konsenzuálne prijímanie rozhodnutí, ktoré v tomto štádiu môžu generovať nové nápady a zvýšiť motiváciu zamestnancov. 
Wayne Evans je nezávislým expertom v oblasti podnikových reštrukturalizácií a služieb vo finančnom riadení. Ako dočasný CFO / reštrukturalizačný riaditeľ pôsobil vo výkonnom manažmente vo viac ako 20 firmách po celom svete. Je členom asociácie Institute of Turnaround. 
 

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: