Makro & Odvetvia | Európa
Predstavuje Grexit hrozbu pre eurozónu a Slovensko?
Dopady možného odchodu Grécka z eurozóny na ostatné krajiny a inštitúcie eurozóny a na samotné Grécko
20.02.2015 | Zdroj: Standard & Poor's
CFO.sk
Nemecko včera zamietlo grécky návrh na predĺženie záchranného programu a riziko odchodu Grécka z eurozóny sa zvyšuje. O riešení situácie dnes rokujú ministri eurozóny. Ak by sa strany nedohodli, Európa by Grécku záchranný balík úverov nepredĺžila a Grécko by bolo nútené opustiť euro, čo by to znamenalo pre zvyšok eurozóny?
Podľa agentúry Standard& Poor's je skôr pravdepodobné, že dopad na
ostatné krajiny eurozóny by bol mierny. Dočasne by síce došlo k turbulenciám
na finančných trhoch, napr. zvýšenej volatilite výnosov dlhopisov, nákladov
dlhopisového financovania a menových kurzov, ale panika z vystúpenia
by sa dnes zrejme do periférnych krajín eurozóny (Portugalsko,
Španielsko, Taliansko, Írsko) výraznejšie nerozšírila. Krajiny, ktorým hrozí
odchod z eurozóny, ako je Grécko, zažívajú odlev kapitálu, vyberanie eurových
prostriedkov z bánk (pretože nová mena pravdepodobne devalvuje),
a zhoršený prístup k financovaniu na dlhopisových trhoch. Grexit by
síce eurozónu stál zhruba 3 % jej
HDP, ale prejavil by sa postupne v nasledovných troch dekádach, počas
ktorých by krajiny a inštitúcie eurozóny pociťovali výpadky
z nesplácaných úverov a garancie za grécke pôžičky z roku 2012.
Podľa S&P
je niekoľko dôvodov, prečo dnes Grexit nie je pre eurozónu takou
hrozbou. Za prvé, eurozóna má silnejší záchranný systém v podobe
Európskeho stabilizačného mechanizmu (ESM), ktorý by podržal ohrozené krajiny
eurozóny, a dlhopisy týchto krajín by mohla na sekundárnom trhu nakupovať
aj ECB. Za druhé, výnosy dlhopisov
periférnych krajín eurozóny neustále klesajú (na rozdiel od gréckych
dlhopisov), čo znamená, že trhy vnímajú grécke štátne dlhopisy oddelene od
ostatných krajín eurozóny. Tým sa medzičasom podarilo zlepšiť vlastnú
makroekonomickú a fiškálnu situáciu, najmä Írsku a Portugalsku. V roku
2012, keď sa grécka kríza prevalila, sa dlhopisové výnosy ostatných krajín
vyvíjali v tandeme s gréckymi. Za tretie, zahraničné komerčné banky
majú podstatne nižšie pohľadávky voči gréckemu bankovému sektoru, ako
v minulosti – v septembri 2014 to bolo 77 mld. USD, kým na konci roku
2011 to bolo 126 mld. USD, pričom 27 mld. USD dnes držia banky mimo eurozóny,
takže riziko, ktoré nesú európske banky, je menšie.
Grexit by však v dlhodobom horizonte výrazne zasiahol
európske vlády a inštitúcie vrátane MMF, ECB a EIB, ktoré Grécku
požičali alebo zaručili prostriedky v hodnote vyše 300 mld. eur, čo
predstavuje zhruba 3 % HDP
eurozóny. Najväčšia časť sa týka bilaterálnych záruk v rámci EFSF
mechanizmu – 166 mld. eur. Napriek tomu je veľká časť týchto dlhov a záruk
splatná postupne v nasledujúcich dekádach, takže vlády krajín eurozóny by
túto stratu pociťovali iba postupne.
Samotné Grécky by však prešlo peklom – rýchlo by sa dostalo do defaultu, nová mena by výrazne devalvovala, vláda aj komerčné inštitúcie by prestali splácať zahraničné záväzky, a problém by mali aj firmy s úhradami krátkodobých obchodných záväzkov. V dlhodobom horizonte by krajina skončila v hlbokej a dlho trvajúcej recesii.
S&P však upozorňuje, že grexitová panika sa predsa len môže na finančných a kapitálových trhoch rozšíriť aj na iné krajiny eurozóny. Hoci to je menej pravdepodobný scenár, znamenalo by to, že vlády a inštitúcie takejto krajiny by mali problém požičať si na finančnom trhu a z krajiny by začal utekať kapitál. V tomto prípade by bolo rozhodujúce, do akej miery by krajinu podržala ECB a existujúci záchranný mechanizmus.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.