Účtovníctvo, Dane & Legislatíva | Dane

Novela zákona o dani z príjmov 2015 – zmeny vo vládnom návrhu schválené parlamentom

Národná rada dnes schválila rozsiahlu novelu zákona o dani z príjmov. Prinášame zhrnutie zmien oproti pôvodnému vládnemu návrhu, ktoré boli prijaté na základe pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov v parlamente.

Parlament síce v novele ponechal väčšinu pôvodne navrhovaných významných zmien, v legislatívnom procese však boli niektoré ustanovenia zmiernené a upravené. V prípade novely zákona o registračnej pokladnici bol naopak zoznam služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidovať tržby v elektronickej registračnej pokladnici, ešte viac rozšírený.

Komplexné zhrnutie novely schválenej parlamentom: Novela zákona o dani z príjmov 2015 - komplexné zhrnutie. Zhrnutie pre manažérov a podnikateľov: Zmeny v dani z príjmov 2015 - praktické dopady na firmy

Zhrnutie pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré boli Národnou radou prijaté:

80% limit pre majetok osobnej potreby

Kritizované ustanovenie, ktoré malo obmedziť daňovú uznateľnosť nákladov na majetok využívaný aj na súkromné účely (nové písmeno t) v § 19 sa odsek 2), sa zmenilo. Daňovníci si budú môcť pri uplatňovaní výdavkov vybrať z dvoch možností, a to:

  1. paušálne uplatňovanie výdavkov vo výške 80 %, alebo
  2. uplatniť preukázateľnú výšku výdavkov v závislosti od pomeru používania majetku na súkromné účely a na podnikanie.

Z toho vyplýva, že ak si výdavky uplatnia vo výške nad 80%, daňový úrad ich môže požiadať o preukázanie, že majetok v takomto pomere používajú na podnikanie. Zároveň sa z novely vypustil zoznam majetku s charakterom osobnej potreby (v pôvodnom návrhu bol špecifikovaný v Prílohe č. 6).

Daňová uznateľnosť inventarizačného prebytku odpisovaného majetku

Parlament schválil pozmeňovací návrh, podľa ktorého sa inventarizačný prebytok odpisovaného hmotného a nehmotného majetku nezahŕňa do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom bol zistený, ale počas doby odpisovania tohto majetku podľa § 26 a vo výške odpisu podľa §  27. Táto zmena je upravená v § 17  ZDP odsek 3 novým písmenom j.

Zvýšenie limitu daňovej uznateľnosti provízií za sprostredkovanie

Ďalším pozmeňujúcim návrhom, ktorý parlament schválil, je zvýšenie limitu na uznanie provízií za sprostredkovanie ako daňových výdavkov u prijímateľa služby, a to z pôvodne navrhovaných 10 % na 20 %.

Zrušenie obmedzenia daňovej uznateľnosti PHL formou paušálnych výdavkov

Vládny návrh obsahoval obmedzenie, na základe ktorého si výdavky na spotrebované PHL formou paušálnych výdavkov do výšky 80 %  z preukázateľného nákupu PHL podľa stavu tachometra na začiatku a na konci zdaňovacieho obdobia môže uplatniť len zamestnávateľ, ktorý dáva zamestnancovi k dispozícií motorové vozidlo aj na súkromné účely a ktorý zdaňuje takéto poskytnutie motorového vozidla podľa § 5 ods. 3 písm. a). V priebehu schvaľovania zákona bolo toto obmedzenie zrušené a ponecháva sa pôvodné znenie, podľa ktorého si môžu paušálnu spotrebu PHL vo výške 80 % uplatňovať všetci daňovníci.

Výdavky na marketingové štúdie

Pôvodne navrhovaná povinnosť zahrnovať výdavky (náklady) na marketingové a iné štúdie na prieskum trhu do základu dane rovnomerne počas obdobia 36 mesiacov sa zrušila a bude ich možné zahrnúť do základu dane naraz v tom zdaňovacom období, v ktorom budú uhradené; zaplatenie ako podmienka ostáva.

Obmedzenie daňových odpisov prenajímaného hmotného majetku

Vláda pôvodne navrhovala, aby sa odpisy prenajímaného hmotného majetku mohli do daňových výdavkov prenajímateľa zahrnúť najviac do výšky príjmov (výnosov) z prenájmu. Pozmeňovacím návrhom sa neuplatnený rozdiel (odpis prevyšujúci príjem z prenájmu) bude môcť uplatniť v zdaňovacích obdobiach, ktoré nasledujú po uplynutí doby odpisovania majetku, stále však najviac do výšky príjmov z prenájmu.

Opätovné postúpenie pohľadávok voči dlžníkom v konkurze a reštrukturalizácii

Pri pohľadávkach voči dlžníkom v konkurznom a reštrukturalizačnom konaní podľa § 20 ods. 10 ZDP nadobudnutých postúpením sa umožňuje tvorba opravnej položky alebo odpis najviac do výšky uhradenej obstarávacej ceny. Do novely sa dostalo ustanovenie (doplnené do § 21 ods. 2 písm. k), podľa ktorého aj v prípade opätovného postúpenia takejto pohľadávky bude strata z tohto postúpenia daňovo akceptovaná len do výšky rozdielu medzi príjmom z opätovného postúpenia a opravnou položkou.

Daňová uznateľnosť vyradeného tovaru

Pôvodný návrh novely obsahoval ustanovenie, ktorým sa daňová uznateľnosť obstarávacej ceny zásob vyradeného tovaru likvidáciou z dôvodu uplynutia doby exspirácie podmieňuje prijatím opatrení na podporu predaja formou postupného znižovania ceny. Pozmeňovacím návrhom sa termín „exspirácia“ zmenil na „použiteľnosti alebo trvanlivosti“.

Zverejňovanie daňových subjektov, ktoré si uplatnia odpočet na výskum a vývoj

Poslanci schválili vytvorenie verejného zoznamu daňových subjektov, ktoré si pri realizácii projektu výskumu a vývoja uplatnia novelou zavádzaný odpočet výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj, čím sa majú vytvoriť podmienky pre jednoduchšie odhalenie zneužívania týchto daňových odpočtov.

Zoznam bude zverejňovať Finančné riaditeľstvo na svojej internetovej stránke, a bude obsahovať identifikáciu daňovníka, výšku odpočtu a zdaňovacie obdobie jeho uplatnenia, dátum začiatku riešenia projektu výskumu a vývoja, a ciele, ktoré sú dosiahnuteľné počas doby jeho realizácie a merateľné po ukončení. Informácie majú byť zverejnené do troch kalendárnych mesiacov po podaní daňového priznania.

Víno ako daňovo uznateľný reklamný predmet

Vládny návrh obmedzil možnosť daňovej uznateľnosti tabakových a alkoholických výrobkov ako reklamných predmetov (v hodnote do 17 eur), parlament však schválil možnosť daňovníkom, u ktorých nie je výroba vína hlavným predmetom činnosti, daňovo uznať náklady na víno ako reklamný predmet, najviac však do úhrnnej výšky 5% základu dane.  

Rozšírenie služieb, na ktoré sa vzťahuje používanie elektronickej registračnej pokladnice

Vládou rozšírený rozsah služieb definovaných v Prílohe č. 1 k zákonu o používaní elektronickej registračnej pokladnice sa poslaneckým návrhom doplnil o ďalšie služby, a to životné a neživotné poistenie, súkromné bezpečnostné služby, služby spojené s prevádzkovaní bezpečnostných systémov, pátracie služby, a ostatná zdravotná starostlivosť.

Používanie virtuálnej registračnej pokladnice

V schválenej novele sa upravila podmienka používania virtuálnej registračnej pokladnice. Podnikateľ bude môže používať virtuálnu registračnú pokladnicu, ak počet vydaných pokladničných dokladov v jednom kalendárnom mesiaci nie je viac ako 1 000 (v pôvodnom návrhu to bolo maximálne 300 dokladov).

Zároveň sa vypustilo obmedzenie používania virtuálnych registračných pokladníc. Pôvodne malo byť umožnené iba pre poskytovanie niekoľkých taxatívne vymenovaných služieb, pozmeňovacím návrhom sa rozšírilo na všetky služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici, t.j. všetky služby vymenované v Prílohe č. 1 zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice. Podnikatelia si budú môcť vybrať, či budú používať elektronickú registračnú pokladnicu, alebo virtuálnu registračnú pokladnicu.

Pozmeňovacím návrhom sa ďalej odložila možnosť používania virtuálnej registračnej pokladnice pre podnikateľov, ktorí používajú elektronickú registračnú pokladnicu v súčasnosti a podnikateľov, ktorí predávajú tovar alebo poskytujú službu uvedenú v prílohe č. 1 v znení účinnom do 31. decembra 2014 a vzniknú v období od 1. januára 2015 do 31. marca 2015. Títo podnikatelia budú môcť začať používať virtuálnu registračnú pokladnicu najskôr od 1. januára 2016. K uvedenému sa pristúpilo z dôvodu zohľadnenia kapacitných možností finančnej správy pri zavádzaní systému virtuálnej registračnej pokladnice.

Úprava zákona o miestnych daniach

Do novely sa dostala zmena zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Precizuje sa ňou oprávnenie správcu dane určovať ročnú sadzbu dane z pozemkov pre ornú pôdu, chmeľnice, vinice, ovocné sady, trvalé trávnaté porasty v rozsahu 5-násobku základnej ročnej sadzby dane, a rozdielne pre lesné pozemky, na ktorých sú hospodárske lesy, rybníky s chovom rýb a ostatné hospodársky využívané vodné plochy v rozsahu 10-násobku základnej ročnej sadzby dane.

Zdanenie nepeňažných príjmov poskytnutých poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti

Pozmeňovacím návrhom sa obmedzila výška nepeňažného plnenia od dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok, ktoré bude musieť príjemca zdaniť a oznámiť správcovi dane, na 10 eur, t.j. do tejto výšky povinnosť odpadá. 

Tento článok sa páči

3

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: