Treasury & Riadenie rizík | Supply chain

Jednoduchá segmentácia dodávateľov

Efektívne riadenie vzťahov s dodávateľmi nie je možné bez vhodnej segmentácie. Niektorí dodávatelia ponúkajú príležitosti pre získanie dodatočných úspor pri nízkej miere rizika, zatiaľ čo iní si vyžadujú vysokú mieru spolupráce, kontroly a risk manažmentu.

Existujú rôzne spôsoby, ako firmy rozdeľujú svojich dodávateľov do rôznych segmentov. Skupina dodávateľov, ktorá si vyžaduje odlišný prístup, by mala byť riadená ako samostatný segment. Jedným z jednoduchých ale praktických spôsobov je rozdelenie dodávateľov do matice podľa ich veľkosti a miery závislosti.

Ľavá strana osi vyjadruje absolútny objem nákupu alebo podiel dodávateľa na celkovom nákupe. Miera závislosti vyjadruje dôležitosť dodávateľa. Odberateľ môže byť na dodávateľovi závislý z rôznych dôvodov – neexistencia alternatívnych ekonomicky dosiahnuteľných dodávateľov, dodávateľ disponuje jedinečnou technológiou alebo dodáva špecifický produkt, alebo dodávaný produkt je kritický z hľadiska výsledného produktu odberateľa.

  • Dodávatelia v kategórii A predstavujú strategicky významných dodávateľov, s ktorými treba budovať dlhodobé partnerské vzťahy. Zároveň je vhodné snažiť sa znižovať závislosť hľadaním aspoň jedného alternatívneho dodávateľa. Príkladom môžu byť dodávatelia kávy pre kávové kapsule do kávomatov Nespresso, alebo dodávateľ motorov pre výrobcu automobilov. Vo väčšine prípadov sa jedná o malý počet kľúčových dodávateľov. Odberateľ by mal svojich strategických dodávateľov dobre poznať, monitorovať ich finančnú a celkovú hospodársku situáciu, a dbať o to, aby investovali do oblastí, ktoré sú pre neho dôležité (kvalita, rýchlosť dodania a dodávateľský servis, výskum a vývoj a pod.).
  • Dodávatelia v kategórii B síce nepredstavujú veľký podiel na celkovom nákupe, ale prerušenie ich dodávok môže vážne ohroziť kvalitu alebo funkčnosť výsledného produktu. Firma by sa mala snažiť hľadať alternatívnych dodávateľov, alebo takéhoto kritického dodávateľa kúpiť, aby znížila svoju závislosť. Zároveň musí odberateľov neustále monitorovať podobne, ako v segmente A vyššie, aby čo najskôr identifikovala možné riziká súvisiace s prerušením dodávky alebo znížením kvality či dodávateľského servisu.  
  • Dodávatelia v kategórii C predstavujú najväčšiu príležitosť pre realizáciu úspor. Na jednej strane dodávajú veľké objemy a na druhej strane má odberateľ silnú vyjednávaciu pozíciu, pretože na trhu existuje dostatok alternatívnych zdrojov. Odberateľ tak môže tlačiť na cenu alebo na predĺženie platobných podmienok. Príkladom môžu byť dodávatelia mlieka pre výrobcu mliekárenských produktov alebo dodávatelia mäsa pre mäsospracujúce firmy. 


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: