Účtovníctvo, Dane & Legislatíva | Dane

Ako sa zbaviť ručenia za dodávateľa z neodvedenej DPH

Kedy odberateľovi vzniká ručenie za daň, ktorú mal štátu odviesť jeho dodávateľ, a ako sa ručenia správnym postupom zbaviť

Finančné riaditeľstvo v súčasnosti eviduje vyše 4 900 podnikov na tzv. čiernej listine platiteľov DPH, u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie, a to napriek tomu, že z tohto zoznamu vymazalo už takmer 8 200 podnikov (aj kvôli novele zákona o DPH, ktorá skracuje dobu zverejnenia v čiernej listine z 12 na 6 mesiacov).

Spoločnosti, ktoré s podnikmi vedenými na čiernej listine obchodujú, zo zákona ručia finančnej správe za daň z pridanej hodnoty, ktorú tieto podniky štátu neodviedli. Ak od nich totiž ako odberatelia nakupujú tovar alebo služby a tieto podniky ako dodávatelia daň na výstupe nezaplatia alebo sa stanú platobne neschopní, tak odberatelia podľa § 69b ods. 1 a § 69 ods. 14 zákona o DPH splnili tzv. „vedomostný test“ a stávajú sa ručiteľmi voči finančnej správe, ktorá ich môže požiadať o uhradenie DPH za dodávateľa, za ktorého ručia.

Jedná sa o jeden z troch prípadov vedomostného testu definovaného v § 69 ods. 14, keď odberateľ mal alebo mohol vedieť, že dodávateľ daň na výstupe nezaplatí (zvyšné dve podmienky vedomostného testu sú protihodnota neprimeraná výške plnenia a osobné prepojenie na podnik dodávateľa).

Daňový úrad dodávateľa môže v prípade vzniku ručenia vydať podľa § 69b rozhodnutie, v ktorom odberateľovi uloží povinnosť uhradiť dlžnú daň do 8 dní od jeho doručenia, alebo dlžnú daň započíta s nadmerným odpočtom, ktorý si nárokuje odberateľ. Odberateľ sa síce môže odvolať, ale to nemá žiadny odkladný účinok. Ak odberateľ zároveň už uhradil celú faktúru vrátane DPH dodávateľovi (a ten daň na výstupe neodviedol), zaplatí DPH dva krát, raz dodávateľovi a raz daňovému úradu.

Podľa Jána Skorku z daňového oddelenia spoločnosti Deloitte takýchto rozhodnutí daňové úrady zatiaľ veľa nevydali (cca 10 k septembru minulého roka), napriek tomu je vhodné overiť, či sa dodávatelia nachádzajú na čiernej listine. Odberatelia často úhradu DPH takémuto dodávateľovi zadržiavajú dovtedy, kým im dodávateľ nepredloží potvrdenie od daňového úradu, že DPH na výstupe uhradil. V praxi však došlo k prípadom, že niektorí dodávatelia tieto potvrdenia falšovali.

Úhrada dane na OUD dodávateľa

Odberateľ však môže s takýmto dodávateľom obchodovať aj naďalej a svoje riziko z ručenia účinne eliminovať tým, že DPH z dodávateľskej faktúry neuhradí na bankový účet dodávateľa, ale priamo daňovému úradu na osobný účet dodávateľa (OUD). Finančné riaditeľstvo k tejto situácii vydalo usmernenie, v ktorom inštruuje odberateľov, ako majú pri úhrade na OUD dodávateľa postupovať.

Podľa Jána je však vhodné uzavrieť dohodu aj so samotným dodávateľom o tom, že záväzok odberateľa z DPH sa po jeho uhradení na OUD dodávateľa považuje za vysporiadaný. Väčšina dodávateľov podľa pána Skorku s takýmto návrhom súhlasí. Odberateľ by mal následne úhradu účtovať ako zníženie záväzku oproti účtu 321x a nie na účte 343x.

Súvisiace články:

Inštrukcie Finančného riaditeľstva k zániku ručenia pri úhrade dane na OUD dodávateľa

Podľa FR ak odberateľ osoby zverejnenej na čiernej listine uhradí daň na OUD svojho dodávateľa v lehote splatnosti dane, ručenie za daň podľa § 69 ods. 14 zákona o DPH nevzniká.

Ak sa odberateľ rozhodne daň uhradiť na OUD dodávateľa po lehote jej splatnosti, do dňa úhrady mu síce ručenie vzniká, ale ak daňový úrad medzitým nevydal rozhodnutie podľa § 69b, správca dane zaobchádza s touto platbou ako keby ju zaplatil dodávateľ a zaplatením dane na OÚD dodávateľa zanikne ručenie odberateľa.

Aby finančná správa akceptovala platbu odberateľa, je nevyhnutné, aby odberateľ:

  1. Zaplatil daň vo výške uvedenej na faktúre dodávateľa.
  2. Platbu dane označil v zmysle vyhlášky MF SR č. 378/2011 Z. z. o spôsobe označovania platby dane. Súčasťou správneho označenia platby je variabilný symbol, ktorého prvé štyri číslice označujú druh platby dane (1100 - DPH na úhradu). Ďalších 6 číslic označuje obdobie, za ktoré sa platba dane vykonáva, označenie obdobia je v tvare MMRRRR alebo QQRRRR, tzn. odberateľ by mal poznať, za aké zdaňovacie obdobie dodávateľa platbu dane vykonáva.
  3. Vedel preukázať väzbu na faktúru, ku ktorej sa vzťahuje úhrada dane.

V prípade, ak platba nebude správne označená a bude uhradená na OUD dodávateľa, bude u dodávateľa použitá podľa § 55 ods. 6 a 7 daňového poriadku. Táto skutočnosť však v konečnom dôsledku neovplyvní fakt, že odberateľ uhradil správcovi dane daň uvedenú na faktúre, čím zanikol jeho akcesorický vzťah ručenia, aj keď táto suma platby bude následne použitá spôsobom podľa daňového poriadku.

Napriek tomu Finančné riaditeľstvo odporúča, aby pri dobrovoľných platbách dane na OÚD dodávateľa odberatelia v záujme zabezpečenia súčinnosti oznámili správcovi dane čísla faktúr, z ktorých DPH uhrádzajú, prípadne aj ďalšie relevantné informácie, ako napr. dátum vyhotovenia faktúry, deň vzniku daňovej povinnosti, identifikačné údaje dodávateľa a pod. Uvedené odporúčanie vyplýva zo skutočnosti, že ručenie je v zákone koncipované ako ručenie za daň uvedenej na faktúre, preto je potrebné zabezpečiť preukaznosť a väzbu na faktúru, z ktorej bola DPH odberateľom uhradená. Bez väzby úhrad na faktúry by správca dane nedisponoval informáciou, či sa odberateľ zbavil svojej zodpovednosti ručiteľa a mohol by pristúpiť k uplatneniu postupu podľa § 69b zákona o DPH (vydaniu rozhodnutia).

FR tiež odporúča, aby odberateľ získal od dodávateľa informáciu o zdaňovacom období, v ktorom vznikla daňová povinnosť z dodania tovaru alebo služby, ku ktorej bola vyhotovená faktúra. V prípade, ak odberateľ túto informáciu nemá, bude pri uvádzaní variabilného symbolu vychádzať z dátumu vzniku daňovej povinnosti uvedeného na faktúre a ako variabilný symbol uvedie 1100MMRRRR, t.j. vo variabilnom symbole uvedie mesiac, v ktorom daňová povinnosť vznikla. 

Tento článok sa páči

1

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: