Stratégia & Financovanie | Financovanie
Ako môžu malé a stredné podniky zvýšiť svoju úverovú bonitu
Niekoľko odporúčaní, ktoré zlepšia rizikový profil žiadateľov o úver a umožnia získať lepšie podmienky pri poskytnutí úveru
18.09.2013 | Zdroj: Slovenská sporiteľňa
Slovenská sporiteľňa
Uplatňujte otvorenú informačnú a komunikačnú politiku
Poskytnite banke maximum informácií, ktoré potrebuje, buďte otvorení a transparentní. Popri všeobecných informáciách o vašom podniku (ako miesto podnikania, organizačná štruktúra, oblasť činnosti) sú dôležité napr:
transparentný popis použitia požadovaných finančných prostriedkov,
- jasná obchodná stratégia,
- transparentná vlastnícka štruktúra
a obchodovanie s prepojenými osobami
- štruktúra a zloženie manažmentu, a pod.
V spojení s hospodárskymi ukazovateľmi si tak banka ako poskytovateľ úveru môže vytvoriť detailný a verný obraz o vašom podniku.
Zabezpečte kontinuitu manažmentu
V menších rodinných firmách je často problémom závislosť na zakladateľoch alebo spolumajiteľoch firmy. Keďže na nich sa často viažu dôležité obchodné kontakty a know-how, je dôležité, aby sa vo firme postupne vytvoril nezávislý manažment, ktorý v budúcnosti dokáže firmu riadiť aj v prípade straty niektorého zo zakladateľov firmy. Podobne môže pomôcť životné alebo úrazové poistenie, ktoré firme v prípade straty niektorého z kľúčových členov tímu poskytne hotovosť na dočasné preklenutie problémov.
Používajte výkonné účtovné a kontrolingové nástroje
Banka potrebuje priebežne dostávať informácie o ekonomickom vývoji podniku a zmenách jeho prostredia, a o prípadnej dodatočnej potrebe financovania. Transparentné a auditované finančné výkazy, kvalitné manažérske reporty, rozpočty a finančné výhľady poskytujú banke dôležité informácie o nielen o hospodárskej situácii podniku, ale aj o kvalite a spoľahlivosti jeho finančného riadenia.
Plánujte finančné potreby svojho podniku
Dobre premyslené plánovanie, ktoré zahŕňa aj odhad potreby úverov na ďalšie obdobie, umožní podniku lepšie dodržiavať dohodnuté podmienky vedenia účtu aj financovanie budúcich investícií. Niektoré podniky skončili v kríze iba preto, že nedokázali včas identifikovať svoje potreby financovania. Poskytnite banke realistický obchodný plán, podporený finančným plánom vrátane zdrojov financovania a plánu cashflow, ktorý banke naznačí budúcu potrebu bankového financovania, schopnosť generovať cashflow na pokrytie dlhovej služby a horizont splácania úveru.
Žiadajte o primeranú výšku úveru, ktorá vytvorí zdravú kapitálovú štruktúru firmy (viď nižšie). Banky dnes napríklad nie sú ochotné požičiavať viac ako 3 – 4 násobok hodnoty EBITDA spoločnosti.
Zaistite stabilitu podniku vlastným kapitálom
Každý poskytovateľ úveru zameriava pozornosť najprv na disponibilný vlastný kapitál podniku. Jeho výška umožňuje odvodiť, či vlastník, spoločnosť alebo akcionári veria, že ich podnik je zdravý a bude aj v budúcnosti prosperovať a ďalej sa rozširovať. Zisky by preto mali byť aspoň sčasti ponechané v podniku s cieľom navýšiť vlastný kapitál alebo zaistiť ekonomické riziká. Podiel vlastného kapitálu na celkovej bilančnej sume predstavuje dôležitý ukazovateľ v rámci finančného ratingu (hard facts).
Malé a stredné podniky v Slovenskej republike disponujú v medzinárodnom porovnaní s nižším vlastným kapitálom. Súvisí to s veľkou konkurenciou, ako aj s rámcovými daňovými podmienkami. Na zlepšenie kapitálovej vybavenosti je možné napríklad odpredať majetok, ktorý nie je pre podnik nevyhnutný, alebo vložiť dodatočné súkromné zdroje vo forme vlastného kapitálu. Vlastný kapitál pre mladé podniky, resp. rizikové zámery, je možné tiež získať z alternatívnych zdrojov financovania, napríklad z fondov špekulatívneho kapitálu („venture capital“) alebo „private equity“.
Venujte pozornosť koncentrácii zákazníkov
Vysoká koncentrácia odberateľov sama o sebe zvyšuje rizikový profil a je v záujme každej firmy diverzifikovať riziko medzi väčší počet odberateľov. V prípade, ak to v dohľadnej dobe nie je možné dosiahnuť, snažte sa riziko súvisiace so stratou veľkých zákazníkov a/alebo kreditné riziko eliminovať napr:
- uzatvorením dlhodobých zmlúv, ktoré definujú
minimálne objemy dodávok a cenové podmienky
- upravte svoje produkty a služby tak, aby sa
pre kľúčových zákazníkov stali ťažšie nahraditeľnými, t.j. úspešná
diferenciácia (napr. doplnením kvalitných popredajných služieb)
- ochraňujte svoje duševné vlastníctvo patentmi
a ochrannými známkami
- poistite svoje pohľadávky
Venujte pozornosť riadeniu pracovného kapitálu
Pracovný kapitál, t.j. prostriedky potrebné na financovanie prevádzky viazané v zásobách a pohľadávkach, predstavuje dôležitú oblasť v riadení cashflow podniku. Riaďte jednotlivé zložky pracovného kapitálu (zásoby, pohľadávky a záväzky z obchodného styku) tak, aby vykazovali zdravé a optimálne doby obratu, napr. v porovnaní s ostatnými podnikmi vo vašom odvetví. Ak napríklad prevádzkujete maloobchodnú firmu, porovnajte svoje ukazovatele pracovného kapitálu s Tescom či Aholdom. Banka bude vnímať pozitívne, ak venujete riadeniu pracovného kapitálu náležitú pozornosť, pretože má priamy súvis so schopnosťou podniku generovať cashflow z prevádzkovej činnosti.
Zosúlaďte štruktúru financovania so štruktúrou aktív
Štruktúra financovania vášho podniku by sa mala priebežne optimalizovať. Dlhodobý majetok by mal byť financovaný dlhodobým zdrojmi (vlastnými alebo cudzími) a krátkodobý majetok zase krátkodobými zdrojmi. Permanentnú zložku pracovného kapitálu je prezieravejšie financovať dlhodobými zdrojmi.
Dbajte tiež na plánovanie svojej likvidity a včas informujte svoju financujúcu banku o možnej nedostatočnej likvidite. Zaveďte plánovanie a vykazovanie cashflow, čo vám dá do rúk silný nástroj na riadenie likvidity a zdrojov financovania, a banke väčšiu dôveru v kvalitu vášho finančného riadenia.
Počítajte s potrebou zaistenia
Zabezpečenie úveru principiálne znižuje riziko poskytovateľa úverov, a tým aj požiadavky na vlastný kapitál banky. Výsledkom sú výhodnejšie podmienky pri úvere z banky. Medzi najbonitnejšie formy zabezpečenia pri malých a stredných podnikoch patria nehnuteľnosti a pohľadávky.
Začnite budovať vzťah s bankou čo najskôr
Ak máte v banke bežný účet alebo využívate nejaký iný bankový produkt a s vaším bankovým poradcom s času načas komunikujete, banka bude mať o vás už určitú históriu, čo môže uľahčiť prístup k úveru. Preto je lepšie začať budovať vzťahy s bankou ešte skôr, ako očakávate potrebu bankového financovania.
Prezentujte svoj podnik
Profesionálne štruktúrovaná, kvalitná prezentácia a žiadosť o úver umožní vášmu bankovému poradcovi porozumieť vášmu podniku, prostrediu v ktorom podnikáte a príležitostiam a rizikám ohrozujúcim jeho ďalší rozvoj. Predloženie kompletných podkladov, prehľadov a plánov umožňuje posúdiť aj kvalitu manažmentu a stabilitu podniku, a pomáha žiadateľovi demonštrovať seriózny a profesionálny prístup k podnikaniu.
Pri predložení obchodných plánov dbajte na to, aby boli realistické a podložené konkrétnymi predpokladmi a vysvetleniami. Napríklad „V roku 201X očakávame rast tržieb o 10% vďaka uvedeniu dvoch inovácii produktu XY a investícii do marketingovej kampane vo výške XY, čo prinesie dodatočné tržby v objeme XY, a vďaka vstupu na český trh formou exportu, kde plánujeme v prvom roku dosiahnuť obrat XY.“
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.