Treasury & Riadenie rizík | Cash manažment

7 tipov ako zlepšiť plánovanie cashflow

Plánovanie cashflow býva často pre finančné oddelenie nočnou morou. Prinášame vám niekoľko tipov, ako zlepšiť jeho presnosť.

Plánovanie cashflow je jednou z tých ťažších oblastí finančného riadenia. Nielen preto, že veľkú časť cashflow – inkaso pohľadávok – nemá spoločnosť pod úplnou kontrolou. Ďalším dôvodom je potreba spoliehať sa na množstvo vstupov od iných oddelení, pričom nepresnosti v plánovaní nákladov a výnosov automaticky vedú k nepresnostiam v pláne cashflow. Presnosť plánovania cashflow je preto zvyčajne nižšia, ako presnosť plánovania výsledovky.

Napriek tomu predstavuje plánovanie cashflow best practice. Podľa prieskumu Association of Financial Professionals Strategic Role of Treasury, 2011 je v súčasnosti najdôležitejšou prioritou pre treasury oddelenia práve riadenie a plánovanie cashflow.

Ďalej vám prinášame niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť zlepšiť proces a presnosť plánovania cashflow.


Založte plánovanie na analýze historických informácií

Dôkladne preskúmajte, ako sa váš cashflow správal v predchádzajúcich obdobiach. Pripravte si výkaz cashflow povedzme za predchádzajúcich 6 mesiacov a vypočítaný plán cashflow postavte vedľa neho, aby ste videli, či je plán v každej položke konzistentný s históriou. Predpoklady, ktoré používate v pláne, vypočítajte z historických informácií, napr. očakávanú dobu splatnosti pohľadávok a záväzkov zoberte zo skutočných splatností za predchádzajúce obdobia, nie z obchodných zmlúv, pretože realita a zmluvné dohody sa často odlišujú. 


Dôsledne porovnávajte plán s následnou realitou

Akonáhle máte k dispozícii skutočný cashflow, porovnajte ho položku po položke s plánom. Veľmi ľahko tak identifikujete oblasti, v ktorých bolo vaše plánovanie nepresné. Robte to vždy, aj keď dosiahnete vysokú spoľahlivosť plánovania, pretože jednotlivé peňažné toky môžu zmeniť časom svoje správanie (napr. veľkí odberatelia predĺžia doby splatnosti svojich záväzkov).


Úzko spolupracujte s inými oddeleniami a vysvetlite im význam cashflow plánovania

Ak len slepo pozbierate vstupy od iných oddelení (napr. plán investícií od správy majetku, plán nákupu apod.) a vložíte ich do plánu cashflow, zvyšujete mieru neistoty vo vašom pláne. Vysvetlite osobám zodpovedným za poskytovanie údajov, prečo tieto údaje potrebujete, ako ich majú vypočítať, a objasníte im, že cashflow znamená niečo iné ako náklady a výnosy. Poskytnite im predpripravené tabuľky, ktoré im uľahčia prípravu podkladov v požadovanej štruktúre.

Zaangažujte do zberu informácií manažment iných oddelení (úloha CFO napr. na poradách predstavenstva), a vytvorte tak adekvátny tlak na spoluprácu „zhora“. 

Prezentujte odchýlky plánu od skutočnosti na poradách manažmentu, a ukážte ich aj kolegom, ktorí vám dali nepresné vstupy – často najúčinnejší spôsob, ako zvýšiť spoľahlivosť vstupov.


Nastavte formálny proces zberu údajov

Zadefinujte oddelenia a osoby zodpovedné za dodávanie informácií, rozošlite vzorové podklady s prehľadným popisom dát, ktoré potrebujete, a nastavte termíny dodania. Pretavte celý proces do smernice, ktorú nechajte schváliť top manažmentom a distribuujte dotknutým oddeleniam. Zabezpečte jeho komunikáciu zo strany manažmentu.


Zahrňte ukazovatele cashflow do systému odmeňovania

Viaceré veľké spoločnosti v posledných rokoch zavádzajú ukazovatele cashflow a pracovného kapitálu do systému odmeňovania svojich manažérov a zamestnancov. Dôvodom je väčší dôraz manažmentu na riadenie a plánovanie likvidity, v ktorom hrá pracovný kapitál dôležitú úlohu. Napríklad časť odmien obchodníkov môže byť naviazaná na včasné splácanie pohľadávok, odmeny vedúcich výroby a oddelenia plánovania výroby môžu byť naviazané na výšku zásob, odmeny riaditeľa nákupu na dobu splatnosti záväzkov a zásoby surovín, apod.


Zohľadnite sezónnosť tržieb

Nezabudnite na to, že vaše tržby a výroba môžu vykazovať sezónnosť medzi jednotlivými mesiacmi roka, alebo v rámci jedného mesiaca.  Často sa totiž stáva, že firmy plánujú niektoré položky cashflow na konštantnej úrovni počas roka bez zohľadnenia sezónnosti (napr. DPH alebo mzdy).


Investujte čas do prípravy kvalitného plánovacieho procesu

Neexistuje magický návod, ako rýchlo a jednoducho zaviesť spoľahlivý proces plánovania cashflow. Vyžaduje si to dôkladné preskúmanie, ako sa správa každý jeden komponent cashflow výkazu, od platieb dodávateľom cez platby daní, miezd a investičných výdavkov až po inkasá pohľadávok, systematické vyhodnocovanie presnosti plánovania porovnávaním plánu so skutočnosťou, a dennodennú komunikáciu s kolegami z iných oddelení. Nezostáva vám nič iné, ako si vyhrnúť rukávy a pustiť sa do práce.

Dôkladná analýza však prinesie  ovocie spravidla už za jeden – dva mesiace.

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: