Stratégia & Financovanie | M&A

Využitie virtuálneho data roomu pri predaji spoločnosti

Virtuálny data room pomáha zvýšiť počet záujemcov, znížiť zaťaženie manažmentu a personálu a výrazne skrátiť trvanie hĺbkovej previerky. Prečítajte si, ako funguje a v ktorých situáciách je vhodné jeho využitie.

Predaj firmy je extrémne náročný proces tak pre majiteľov a manažment, ako aj zamestnancov spoločnosti. Príprava podkladov pre hĺbkovú previerku, stretnutia a odpovedanie na otázky investorov zaberú obrovské množstvo času a odpútavajú pozornosť od dennodenného riadenia firmy.

Virtuálny data room (VDR) predstavuje užitočný nástroj, ako výrazne zefektívniť proces hĺbkovej previerky a prináša množstvo výhod oproti tradičnému fyzickému data roomu.

VDR je bezpečná internetová platforma, na ktorú sa dajú v elektronickej podobe uložiť finančné dáta, prevádzkové informácie, zmluvy a právne dokumenty a on-line sprístupniť vybraným záujemcom na celom svete v procese hĺbkovej previerky.

Služby VDR poskytujú špecializované spoločnosti, ktoré zároveň celý virtuálny data room spravujú, kontrolujú prístup vybraných investorov, a monitorujú dokumenty, ktoré boli investormi prečítané.

Pre koho je vhodné využitie VDR

VDR je vhodný tak pre veľké spoločnosti, ale aj pre menšie transakcie, ktorých hodnota začína niekde na úrovni 15 mil. EUR. VDR je vhodný pre väčšinu transakcií, v ktorých sú investormi spoločnosti zo zahraničia. Na Slovensku využila jedna spoločnosť VDR aj v situácii, keď hĺbkovú previerku vykonával iba jeden záujemca z Nemecka. 

Môže sa využiť pri rôznych druhoch transakcií:

  • Predaj firmy alebo jej časti / prevádzky
  • Získavanie private equity kapitálu
  • Konkurzy a reštrukturalizácie a súvisiace odpredaje konkurzných aktív

Poskytovatelia VDR služieb väčšinou účtujú poplatky na základe počtu stránok uložených v data roome. Treba si však dávať pozor na to, ak je poplatok príliš  nízky, čo môže znamenať ďalšie skryté poplatky zo strany poskytovateľa.  

Pre koho VDR nie je vhodný

Benefity VDR sa strácajú pri skutočne malých transakciách, kedy je rozsah dokumentov určený pre hĺbkovú previerku minimálny.

Bezpečnosť dát

Dáta sú uložené na serveri poskytovateľa VDR služieb a zabezpečené šifrovaním. Prístup k nim je možný iba na čítanie a návštevník data roomu si ich nemôže stiahnuť, pokiaľ to predávaná spoločnosť nepovolí.

Prístup k dátam je kontrolovaný poskytovateľom VDR služieb na základe prideleného jedinečného hesla, ktoré môžu použiť iba jeden návštevník data roomu. Zvýšená ochrana je možná zdvojením prístupového hesla.

Predávajúca firma alebo jej môže správu data room a prístupové práva vykonávať aj vo vlastnej réžii.

VDR umožňuje zvýšiť počet záujemcov a tak predajnú cenu

Čím viacej investorov je zaangažovaných do predaja spoločnosti, tým väčšia konkurencia sa medzi nimi vytvára, čo pomáha zvyšovať predajnú cenu spoločnosti.

Tradičný fyzický data room je často problémom pre záujemcov zo zahraničia, ktorí musia svoj tím fyzicky vyslať do miesta, kde sa nachádza predávaná spoločnosť, platiť ich ubytovanie a cestovné náklady, a obetovať celé dni alebo týždne ich pracovného času.

VDR umožňuje flexibilný on-line prístup k dokumentom 24 hodín denne 7 dní v týždni prakticky z celého sveta, čo pre investorov výrazne znižuje náklady na hĺbkovú previerku.

To pomáha zvyšovať počet záujemcov, ktorí sú ochotní investovať čas a zdroje do akvizičného procesu.

Zrýchlenie predajného procesu

Čím dlhšie trvá proces predaja a hĺbkovej previerky, tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že sa predaj skončí neúspešne alebo sa skomplikuje.

Zatiaľ čo v prípade fyzického data roomu môže hĺbkovú previerku vykonávať v jednom momente iba jeden záujemca, VDR umožňuje sprístupniť podnikové dokumenty všetkým záujemcom naraz a tak výrazne skrátiť dĺžku trvania hĺbkovej previerky.

Zníženie nákladov a pracovného zaťaženia zamestnancov

Predávajúca firma nemusí  investovať do IT infraštruktúry – tú zabezpečuje poskytovateľ VDR služieb.

Veľkou záťažou pre manažment a zamestnancov predávanej firmy je odpovedanie na otázky a dodatočné žiadosti o vysvetlenia zo strany záujemcov. Pri VDR stačí tieto odpovede sumarizovať a elektronicky sprístupniť v data roome, takže k nim majú prístup všetci záujemcovia a nebudú opakovane zaťažovať personál predávanej firmy tými istými otázkami.

Moderné VDR riešenia majú samostatné sofistikované sekcie určené pre otázky investorov.

Lepšie spoznanie záujemcov a oblastí ich záujmu

VDR umožňuje automatizované monitorovanie dokumentov, ktoré boli záujemcami prečítané, ako aj sumarizáciu hľadaných slov a fráz, a tvorbu elektronických reportov o aktivite investorov v data roome.

To predávajúcim poskytuje cenné informácie o skutočnom záujme investorov  a o tom, o aké oblasti a dáta sa investori zaujímajú. Predávajúci môže identifikovať a zamerať sa na najperspektívnejšieho záujemcu a zároveň sa proaktívne pripraviť na rokovania v oblastiach jeho záujmu.

Komplexná podpora zo strany poskytovateľa VDR služieb

Poskytovateľ VDR služieb poskytuje interný tím, ktorý pomôže predávanej spoločnosti zhromaždiť a oskenovať dokumenty a umiestniť ich do data roomu. Kompletný data room dokážu pripraviť v priebehu niekoľkých hodín, pri väčších transakciách do troch dní.

Rozsiahle skúsenosti poskytovateľov VDR služieb im umožňujú poradiť, ako v data roome čo najefektívnejšie štruktúrovať sprístupnené dokumenty vytvorením prehľadného indexu (obsahu) tak, aby sa investori v dokumentoch vedeli rýchlo orientovať.

Moderné VDR riešenia majú prepracované systémy vyhľadávania dokumentov, ktoré užívateľom umožňujú rýchlo nájsť dokument, ktorý potrebujú, a tak skrátiť čas strávený v data roome a tým aj celý proces hĺbkovej previerky.


Merrill DataSite je popredným globálnym poskytovateľom virtuálnych data roomov. Medzi jeho klientov patria firmy ako Dell, Kraft, KKR či Chrysler, a jeho služby na Slovensku pravidelne využívajú rôzne spoločnosti. Hĺbková previerka pri najväčšej transakcii v histórii Slovenska bola realizovaná prostredníctvom virtuálneho data roomu Merrill DataSite

Ďalšie informácie o službách Merrill DataSite vám poskytne Martin Alamri, Regionálny riaditeľ pre Európu, na  Martin.Alamri@Merrillcorp.com.


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: