Účtovníctvo, Dane & Legislatíva | Dane

Transferové oceňovanie na Slovensku

Legislatívny rámec, povinnosti daňových subjektov, trendy v daňových kontrolách.

Článok je súčasťou medzinárodnej publikácie KPMG 2013 Global Transfer Pricing Review.

Po zavedení povinnosti pre daňové subjekty viesť dokumentáciu k transferovému oceňovaniu pre zdaniteľné obdobia začínajúce rokom 2009 sa výrazne zvýšil záujem daňových orgánov o transferové oceňovanie. Daňové kontroly sa zameriavajú predovšetkým na transakcie so zahraničnými prepojenými osobami, nakoľko problematika transferového oceňovania je menej významná pre obchodovanie medzi slovenskými spriaznenými spoločnosťami. Daňové orgány vytvárajú špeciálne tímy zamerané na transferové oceňovanie a v budúcnosti môžeme očakávať zvýšenú frekvenciu a dôraz daňových kontrol na túto oblasť.

Legislatíva upravujúca transferové oceňovanie

Problematiku transferových cien riešia nasledovné právne normy:

  • Zákon o Dani z príjmov č. 595/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov, § 2 písmená n až r, § 17 odsek (5) až (7), a § 18
  • Usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/8288/2009-72 o určení obsahu dokumentácie o metóde ocenenia používanej daňovníkom podľa § 18 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov

Na ktoré prepojené osoby sa vzťahujú požiadavky pre transferové oceňovanie

Ide o ekonomicky prepojené osoby, v ktorých má daňový subjekt viac ako 25 % priamy alebo nepriamy podiel alebo nepriamy odvodený podiel na základnom imaní alebo na hlasovacích právach, alebo personálne prepojené osoby (napr. prostredníctvom štatutárnych alebo dozorných orgánov), alebo s ktorými má daňový subjekt vytvorený vzťah len na účel zníženia základu dane alebo zvýšenia daňovej straty.

Časové obmedzenia

Správca dane môže upraviť základ dane do piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom bolo podané daňové priznanie za príslušné zdaňovacie obdobie, alebo sedem rokov v prípade, ak daňový subjekt využíva daňové straty podľa ustanovení zákona o Dani z príjmov platných od 1. januára 2010. Maximálne časové obmedzenie je 10 rokov, pričom uvedená lehota platí vždy, ak sa uplatňujú medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia.

Informačná povinnosť

Daňovníci musia v daňovom priznaní uviesť podmienky nasledovných transakcií, ktoré uskutočnili so zahraničnými prepojenými osobami („kontrolované transakcie“):

  • Úroky vyplývajúce z poskytnutých úverov a pôžičiek
  • Poskytnutie licenčných práv
  • Poskytovanie služieb
  • Prevod hmotných, nehmotných a finančných aktív
  • Prevod zásob

Detaily o jednotlivých transakciách nie je nutné uvádzať. V prípade neuvedenia požadovaných informácií môže daňový úrad označiť daňové priznanie za neúplné a požadovať doplnenie chýbajúcich informácií.

Požiadavky na dokumentáciu o metóde ocenenia používanej daňovníkom

Všetky daňové subjekty, ktoré realizujú kontrolované transakcie so zahraničnými prepojenými osobami, musia pripraviť a viesť dokumentáciu o metóde ocenenia v súlade s Usmernením Ministerstva financií SR č. MF/8288/2009-72. V opačnom prípade, ak dokumentáciu správcovi dane nepredložia do 60 dní od jej vyžiadania, môžu byť pokutované do výšky 3 000 EUR, a to aj opakovane.

Daňovníci, ktorí musia podľa slovenskej účtovnej legislatívy pripravovať výkazy podľa IFRS, sú povinní viesť úplnú dokumentáciu podľa článku 3 vyššie spomínaného Usmernenia, ktorá musí zahŕňať tak informácie týkajúce sa spoločne celej skupiny závislých osôb („všeobecnú dokumentáciu“), ako aj konkrétneho daňovníka („špecifická dokumentácia“).

Všeobecná dokumentácia obsahuje súbor informácií poskytujúcich celkový prehľad o skupine závislých osôb. Špecifická dokumentácia popri informáciách o podnikateľskej činnosti a obchodnej stratégii daňovníka popisuje transakcie s prepojenými osobami, interné a/alebo vonkajšie porovnateľné údaje nezávislých osôb a analýzu porovnateľnosti (informácie o faktoroch určujúcich porovnateľnosť kontrolovaných transakcií s nekontrolovanými transakciami: charakteristika majetku alebo služby, analýza funkcií, zmluvné podmienky, ekonomické prostredie, špecifické obchodné stratégie), popis systému transferového oceňovania daňovníka a informácie týkajúce sa výberu a spôsobu uplatňovania metód(y) transferového oceňovania a určenia ceny kontrolovaných transakcií.

Spoločnosti, ktoré nemusia zostavovať účtovnú závierku podľa IFRS, môžu viesť zjednodušenú dokumentáciu, ktorá musí zahŕňať informácie preukazujúce dodržania princípu nezávislého vzťahu v rámci uskutočnených kontrolovaných transakcií významného charakteru. Zjednodušená dokumentácia musí obsahovať nasledovné informácie:

  • Zoznam a popis povahy transakcií s prepojenými osobami 
  • Popis významných transakcií, ich objem alebo podiel na celkových transakciách
  • Informácie o neukončených / prebiehajúcich transakciách
  • Informácie o cenách použitých pri týchto transakciách

Napriek tomu sa však v praxi vypláca, ak majú aj tieto spoločnosti v dokumentácii spracovanú metódu transferového oceňovania vrátane analýzy porovnateľnosti. V prípade, ak správca dane napadne správnosť transferových cien, môže byť vopred pripravená analýza použitá na obhájenie používanej metódy transferového oceňovania a dodržania princípu nezávislého vzťahu, čim sa dôkazné bremeno presunie na daňový orgán.

Slovenská legislatíva nevyžaduje, aby sa pri príprave dokumentácie dodržiavali ustanovenia kapitoly 5 smernice OECD pre transferové oceňovanie. Vymedzenie jej obsahu vychádza z Uznesenia Rady EÚ o kódexe správania pre dokumentáciu o transferovom oceňovaní. To je však podobné smernici OECD.

Dokumentácia musí byť odovzdaná v slovenskom jazyku, ale na základe žiadosti daňovníka môže správca dane akceptovať aj dokumentáciou v inom jazyku. Ak spoločnosť nerealizuje žiadne významné kontrolované transakcie so zahraničnými prepojenými osobami, nemusí dokumentáciu pripravovať.

Akceptované metódy transferového oceňovania

Na Slovensku sú akceptované metódy transferového oceňovania uvedené v Kapitole 2 smernice OECD, pričom prioritne sa majú používať transakčné metódy: metóda porovnateľnej nekontrolovanej ceny (comparable uncontrolled price method), metóda opakovanej predajnej ceny (resale price method), alebo metóda zvýšených nákladov (cost plus method).

Možnosti riešenia sporných situácií vyplývajúcich z daňovej kontroly

V prípade, ak správca dane požaduje úpravu daňového základu v dôsledku úprav transferových cien, s ktorou daňovník nesúhlasí, a ktorá sa týka transakcií so zahraničnými osobami z krajín OECD, s ktorými má SR podpísanú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia, môže spoločnosť využiť inštitút procedúry vzájomných dohôd (Mutual Agreement Procedure). Tieto konania sú však zdĺhavé a ich výsledok sa dá ťažko predvídať.

Preto je lepšie k problematike transferových cien pristupovať preventívne, napríklad nechať si použitú metódu transferového oceňovania odsúhlasiť správcom dane.

Daňové pokuty

V prípade, ak správca dane identifikuje úpravu základu dane, ktorá vedie k zvýšeniu daňovej povinnosti, vyrubí penále vo výške trojnásobku základnej úrokovej sadzby ECB, minimálne však vo výške 10% dodatočne vyrubenej daňovej povinnosti.

V prípade, ak daňovník neposkytne v stanovenej lehote 60 dní správcovi dane dokumentáciu k transferovému oceňovaniu, proti vyrubeniu penále sa nedá odvolať. V prípade pokuty súvisiacej s dodatočnou úpravou daňového základu je možné podať štandardné odvolanie a v prípade potvrdenia pôvodného rozhodnutia dať prípad na súd.

Trendy v daňových kontrolách

Daňové kontroly sa orientujú na transferové ceny čoraz častejšie a skúsenosti kontrolórov v tejto oblasti neustále narastajú. Napríklad daňovú úrady si vytvárajú vlastné analýzy porovnateľných transakcií (zvyčajne z databáz spoločnosti Amadeus) a kontroly vykonáva špeciálne školený personál. Daňová kontrola môže dokonca použiť aj dôverné porovnateľné transakcie, informácie o ktorých získala od iných daňovníkov (hoci vtedy musí uviesť, aké konkrétne porovnateľné informácie použila). Daňová správa už založila oddelenie, ktoré sa venuje špeciálne problematike transferových cien.

Čo sa týka spolupráce daňových orgánov s colnými orgánmi, tá zatiaľ nie je veľmi intenzívna, ale napríklad v prípade DPH (týkajúcej sa transakcií so zahraničnými osobami) môžu na prípade orgány spolupracovať.

Špecifické oblasti

Manažérske služby: platby za manažérske služby sú vo všeobecnosti uznateľné za predpokladu, ak sú riadne podložené a zdokumentované a ak daňovník jasne preukáže, že ich poskytovanie pomáha slovenskej spoločnosti vytvárať alebo udržiavať zdaniteľné príjmy.

Koncoročné úpravy: hoci slovenská daňová legislatíva priamo neupravuje používanie koncoročných úprav (jednorazových fakturácií, ktorých cieľom je upraviť celkovú výšku fakturovanej ceny za kontrolované transakcie v danom zdaniteľnom období), často sa používajú a daňové orgány očakávajú, že ich použitie a mechanizmus výpočtu je zakotvený v zmluvách medzi prepojenými osobami.

Odsúhlasenie metódy transferového oceňovania

Slovenské daňové subjekty si môžu nechať metodiku transferového oceňovania odsúhlasiť správcovi dane (advance pricing agreement – „APA“), pričom sa môže jednať iba o jednostranné odsúhlasenie, t.j. iba so slovenským správcom dane. Náklady na odsúhlasenie sú minimálne. Napriek tomu sa APA na Slovensku využíva iba zriedkavo.


V prípade otázok týkajúcich sa problematiky transferových cien môžete kontaktovať autora článku na e-mailovej adrese bdurajka@kpmg.sk.  

Na spoločnosť KPMG sa vzťahuje obmedzenie zodpovednosti Prevádzkovateľa portálu CFO.sk a jeho odborných prispievateľov a partnerov.


Tento článok sa páči

2

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: