Stratégia & Financovanie | M&A
Poskytovanie dočasných podporných služieb pri odpredaji časti podniku
Podporné administratívne služby, ktoré predávajúci po transakcii dočasne poskytuje kupujúcemu, často presiahnu plánované náklady a sú zdrojom konfliktov medzi oboma stranami.
17.07.2013 | Zdroj: EY
CFO.sk
Pri transakciách, ktorých predmetom je predaj časti podniku alebo prevádzky, je bežnou praxou, že predávajúci a kupujúci uzatvoria zmluvy o dočasnom poskytovaní podporných služieb (Transitional Service Agreements – „TSA“), v ktorých sa predávajúci zaväzuje na obmedzené obdobie poskytovať kupujúcemu podporu v administratívnych a iných oblastiach, pokiaľ si kupujúci nevybuduje vlastnú infraštruktúru. TSA sa používajú aj v prípade, ak firma vyčleňuje časť svojich aktivít do novej právnej entity.
TSA sa často používajú v podporných činnostiach, ako je vedenie účtovníctva, IT podpora alebo HR agenda, ale aj v oblastiach ako je využívanie skladových priestorov a logistické činnosti.
Podľa štúdie EY Human capital carve-out study: Strategies of successful sellers, ktorá rozoberá otázky súvisiace s riadením ľudských zdrojov pri odpredaji prevádzok, takmer 80% firiem využíva TSA na dočasné pokrytie podporných činností v oblasti riadenia ľudských zdrojov. Predávajúce firmy zvyčajne považujú TSA za vhodné riešenie, ktoré pomôže urýchliť a zjednodušiť rokovania o transakcii, pretože skráti čas, ktorý kupujúci potrebuje na vyhodnotenie dodatočných investícií potrebných na vlastné pokrytie podporných aktivít.
V skutočnosti sa však ukazuje, že TSA sú často veľmi drahým riešením a pri ich realizácii vznikajú problémové situácie. Podľa Georga Brooksa, vedúceho partnera EY v oblasti poskytovanie služieb riadenia HR v Amerike, si TSA vyžadujú zmeny v činnostiach, systémoch a procesoch na strane predávajúcej firmy, ktoré si predávajúci často dostatočne neuvedomia alebo ich podcenia.
Jeden z klientov EY vyfakturoval kupujúcemu za služby poskytnuté na základe TSA kontraktu 7 mil. USD a následne zistil, že jeho skutočné náklady na realizáciu týchto služieb dosiahli 66 mil. USD.
TSA pokrývajúce HR činnosti si vyžadujú počiatočnú časovú a finančnú investíciu do oddelenia zamestnancov v systéme, rozdelenia dát, dohody s dodávateľmi, aby pokračovali v poskytovaní služieb novej spoločnosti, a ďalšie opatrenia. Najčastejšie je predmetom TSA v oblasti riadenia HR poskytovanie zamestnaneckých benefitov, spracovanie miezd, a poskytovanie informačných systémov a aplikácii pre riadenie HR.
Predávajúce firmy sa kvôli dodatočným nákladom a možným komplikáciám často snažia skracovať trvanie TSA. Podľa prieskumu EY však spoločnosti, ktoré boli v realizácii TSA najúspešnejšie, poskytovali prechodné podporné služby viac ako jeden rok, čo odráža náročnosť celého procesu a súvisiace komplikácie.
Častým problémom sú aj nedostatočne alebo vágne definované povinnosti zmluvných strán v rámci TSA, čo vedie k sporom týkajúcim sa rozsahu poskytovaných služieb.
Odporúčania
- Zahrňte do TSA podporu pri vyhľadávaní a nábore nových
zamestnancov. Pri odpredaji prevádzok vzniká u kupujúceho potreba obsadiť
voľné pozície, k čomu je potrebná rozsiahla administratívna podpora.
- Premyslite si rozsah zmien v HR systémoch, ktoré budú
nevyhnutné na poskytovanie služieb v rámci TSA
- Dôkladne naplánujte rozsah poskytovaných služieb a počet
zamestnancov, korí sú potrební na poskytovanie služieb v rámci TSA.
- Premyslite, naplánujte a zmluvne ošetrite proces
migrácie po ukončení TSA kontraktu.
Položte si tieto otázky:
- Ktoré činnosti v oblasti riadenia HR bude kupujúci
potrebovať zabezpečiť po oddelení prevádzky od našej firmy?
- Dajú sa existujúce HR činnosti a systémy, alebo ich
časti, odčleniť a presunúť do novej spoločnosti?
- Existujú externí dodávatelia v oblasti HR služieb,
ktorí by mohli TSA nahradiť, napr. formou outsourcingu?
- Aké sú možné obmedzenia pre efektívne fungovanie TSA?
Napríklad je na poskytovanie niektorých služieb v rámci TSA potrebná
licencia alebo zvláštne povolenie? Ako môže poskytovanie služieb v rámci TSA
obmedziť legislatíva na ochranu osobných údajov?
- Budú externí dodávatelia (napr. IT firmy) súhlasiť s pokračovaním
služieb pre novo oddelenú firmu?
- Zvážili sme všetky možné náklady, ktoré si môže podpora v rámci
TSA vyžiadať?
- Sú dohodnuté poplatky za služby, ktoré môže kupujúci
požadovať nad rámec služieb dohodnutých v rámci TSA?
- Aké obdobie je potrebné na poskytovanie služieb v rámci
TSA, a ako sa bude postupovať, ak kupujúci nestihne včas zabezpečiť
vlastnú infraštruktúru? Bude sa aplikovať zmluvná pokuta?
- Je dôkladne zadefinovaný proces migrácie na konci platnosti
TSA a dohodnuté termíny a rozdelenie zodpovedností medzi kupujúceho a predávajúceho?
Na spoločnosť EY sa vzťahuje obmedzenie zodpovednosti Prevádzkovateľa portálu CFO.sk a jeho odborných prispievateľov a partnerov.
Zvoľte si bezplatné zasielanie newslettera e-mailom alebo RSS správ a zostaňte informovaní o novom obsahu na CFO.sk.
Dajte nám vedieť Vaše pripomienky a podnety k portálu - napíšte nám na cfo@cfo.sk.