Stratégia & Financovanie | Inovácie

Najvyšší čas na prípravu: 3D tlač zmení etablované trhy

Zdá sa vám 3D tlač ako nejasná technológia vzdialenej budúcnosti? Prebuďte sa. Už dnes prináša zmeny v spôsobe podnikania a mení rozdelenie konkurenčných výhod na trhu. Je otázkou času, kedy to pocítime na vlastnej koži.

Zrušenie ciel na dovoz produktov z USA, vysoké ceny energií, nepružný trh práce. Aké ďalšie faktory môžu v dohľadnej dobe ovplyvniť konkurencieschopnosť európskych výrobcov?

Podľa medzinárodnej konzultačnej spoločnosti McKinsey by sme sa mali začať pripravovať na novú vlnu priemyselnej revolúcie: 3D tlač.

Technológie pre 3D tlačenie sa za posledné roky posunuli výrazne dopredu a dnes už neumožňujú iba výrobu jednoduchých plastických prototypov, ale aj náročných dielov a finálnych výrobkov od spracovania titánu cez ľudské chrupavky až po výrobu komplikovaných súčiastok, ako sú batérie, súčiastky pre letecký priemysel či LED.  

3D tlač umožňuje rýchlejší vývoj produktov, zníženie nákladov na výrobu foriem a prototypov, nižšie náklady na výrobu finálnych produktov vďaka eliminácii materiálového odpadu, jednoduchší výrobný proces, a zároveň výrobu tvarov a štruktúr, ktoré bolo v minulosti neekonomické vyrábať. Rýchlo sa stáva ekonomicky výhodnou alternatívou k tradičnému spôsobu výroby v čoraz väčšom počte oblastí a aplikácií.

Keď k tomu dôjde, môže táto technológia spôsobiť revolučné zmeny v odvetviach od spotrebného tovaru cez kovoobrábanie, medicínu až po letecký priemysel. Globálny inštitút McKinsey odhaduje, že dopad 3D tlače na svetovú ekonomiku dosiahne v roku 2025 hodnotu 550 mld. USD.

Výrobcovia by mali už dnes začať aktívne skúmať, ako môže táto technológia ovplyvniť ich odvetvie. Podľa McKinsey existuje niekoľko konkrétnych oblastí, v ktorých môže 3D tlač radikálne zmeniť fungovanie podnikania.

Jedným z prvých benefitov, ktoré 3D tlač priniesla, bolo skrátenie času potrebného na návrh a vývoj nových produktov. V niektorých prípadoch sa tento čas skrátil z dní alebo týždňov na hodiny.

Niektoré spoločnosti už dnes prototypy vyrobené pomocou 3D tlače posúvajú zákazníkom na testovanie a získavajú od nich detailnú spätnú väzbu, ktorú môžu v návrhu výrobku rýchlo zohľadniť bez toho, aby sa museli zdržovať úpravou výrobných foriem. To im pomáha nielen skrátiť čas potrebný na uvedenie nového produktu, ale zároveň výrazne znížiť riziko, že produkt bude na trhu odmietnutý. Podľa McKinsey môže 3D tlač v nasledujúcich rokoch zmeniť celú koncepciu procesu návrhu a vývoja produktov, napríklad tým, že umožní zbierať nápady a testovať produkty na rôznych miestach na trhu pomocou crowdsourcingu.

Využitie 3D tlače sa však rýchlo posúva od oblasti návrhu prototypov k výrobe finálnych výrobkov. V roku 2011 predstavovala výroba finálnych produktov 25% z celkového trhu 3D tlače. Tento segment však vďaka zdokonaľovaniu 3D technológií a klesajúcim nákladom na výrobu rastie tempom 60% ročne. Boeing dnes vyrába pomocou trojrozmernej tlače 200 komponentov pre 10 rôznych typov lietadiel.

Výrobné spoločnosti by preto mali preskúmať, či a do akej miery môže byť 3D tlač použiteľná pre finálnu výrobu v ich odvetví. 3D tlač nebude vhodná pre výrobu všetkých finálnych výrobkov a komponentov, ich počet a rôznorodosť však každým dňom rastie. Podľa McKinsey sú najväčšími kandidátmi výrobky, ktoré si vyžadujú vysoký podiel ľudskej práce (napr. skladanie alebo druhotné obrábanie), produkty, ktoré vyžadujú komplexnú prípravu a nastavovanie výrobných technológií alebo výrobu nových foriem, nízko objemová výroba, alebo produkty, pri výrobe ktorých vzniká veľa odpadu.

Firmy by mali tiež sledovať vývoj na trhu materiálov používaných pri 3D tlači. Tie sú dnes väčšinou vo vlastníctve výrobcov 3D tlačiarenských technológií, ak sa však tento trend zmení a materiály sa stanú štandardizované a na trhu voľne dostupné, môže to spôsobiť ďalšiu revolúciu vo využívaní 3D tlače.

3D tlač môže podľa McKinsey spôsobiť turbulencie v odvetviach masovej výroby vďaka tomu, že zníži náklady na diferenciáciu produktov (tvar, farba, funkcionalita) pre jednotlivé trhové sub-segmenty a zvýši atraktívnosť produktu pre širšie skupiny zákazníkov. Prispôsobenie unifikovaných produktov rôznorodým potrebám zákazníkov môže poskytnúť výraznú výhodu konkurentom, ktorí dnes nepredstavujú hrozbu pre trhových lídrov benefitujúcich z nízkych jednotkových nákladov a veľkého rozsahu výroby. 3D tlač môže radikálne zmeniť oblasť popredajného servisu a predaja náhradných dielov napríklad tým, že výrobcovia zabezpečia 3D výrobu náhradných dielov a súčiastok priamo u zákazníkov, čím eliminujú potrebu distribučných centier a skladov.

3D tlač tiež prispeje k zníženiu nákladov na vstup na trh pre nových konkurentov.  Zo začiatku sa môže jednať o úzkoprofilovú výrobu pre malý trhový segment, ktorý je ochotný platiť vyššiu cenu za prispôsobenie produktu alebo špeciálny dizajn, alebo tieto firmy môžu pôsobiť ako výrobné a distribučné platformy pre produkty, ktoré si zákazníci objednávajú on-line cez internet. Postupne sa však so znižovaním nákladov na výrobu pomocou 3D tlače môžu transformovať na hráčov, ktorí začnú ohrozovať etablovaných konkurentov a ktorí si vybudujú vlastné kontakty a distribučné siete ku konečným zákazníkom.

Tento článok sa páči

2

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: