Účtovníctvo, Dane & Legislatíva | Dane

Daňová uznateľnosť nákladov na reklamu

Zákon o dani z príjmov neobsahuje obmedzenia týkajúce sa formy ani výšky reklamných aktivít, definuje iba všeobecné predpoklady, ktorých splnenie je podmienkou daňovej uznateľnosti vynaložených nákladov

Pre uznanie nákladov na reklamu do daňových výdavkov musia byť splnené predovšetkým základné podmienky daňového výdavku zadefinované v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov, t.j. musí byť preukázateľné, že uvedené náklady (výdavky) skutočne vznikli, musí ísť o náklady preukázateľne vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, a náklady musia byť správne zaúčtované z hľadiska ich vecnej a časovej súvislosti. 

Osobitné podmienky pre uplatnenie nákladov vynaložených na reklamu do daňových výdavkov upravuje zákon o dani z príjmov v § 19 ods.2 písm. k). Zároveň v § 21 ods.1 písm. e) zákon o dani z príjmov vyžaduje, aby takto vynaložené náklady neboli v rozpore so zákonom 147/2001 Z. z. o reklame.

V súlade s týmito ustanoveniami:

  1. Reklama musí byť vynaložená na účel prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, alebo služieb, ale aj nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov alebo iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka.
  2. Reklama musí byť vynaložená so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka. Napríklad sponzoringové dary poskytnuté bez protiplnenia nie sú daňovo uznateľné náklady.
  3. Reklama musí byť realizovaná v súlade so základnými požiadavkami na reklamu podľa zákona o reklame.

Ak sú splnené uvedené podmienky, výdavky na reklamu sú uznaným daňovým výdavkom v plnej výške bez ohľadu na jej formu. To znamená napríklad vrátane účasti na veľtrhoch a výstavách, promo akcií, poskytovania vzoriek či spotrebiteľských súťaží. Výnimkou sú náklady na reprezentáciu (§ 21 ods. 1 písm. h), ktoré treba od reklamných aktivít odlišovať. Napr. pri usporiadaní konferencie bude pohostenie a odmena za vystúpenie hudobnej kapely nedaňovým nákladom, ale náklady na samotnú pracovnú časť konferencie (prenájom priestorov, lektori a pod.) sú daňovo uznateľné.

Čo sa týka zákona o reklame, ten definuje, čo je a čo nie je reklamou a čo je a čo nie je povolenou reklamou (napr. zakazuje direct mail bez súhlasu príjemcu, vymedzuje, kedy je prípustná porovnávacia reklama a pod.). Náklady na reklamu, ktorá nie je v súlade so zákonom o reklame, nie sú daňovo uznateľné.

Príklad č.1: reklamný nápis prezentujúci činnosť

Spoločnosť uzatvorila zmluvu o reklame s miestnym športovým klubom. Športový klub sa v zmluve zaviazal, že počas sezóny 2013 - 2014 umiestni v športovej hale reklamný nápis prezentujúci činnosť spoločnosti a na tričkách hráčov umiestni obchodné meno firmy. Sú náklady na túto formu reklamy daňovým výdavkom?

Odpoveď

Suma preukázateľne vynaložená spoločnosťou na prezentáciu svojho obchodného mena a svojej činnosti je uznaným daňovým výdavkom v plnej výške bez ohľadu na formu reklamy.

Príklad č.2: akcia na podporu predaja

Daňovník organizoval akciu na podporu predaja svojich výrobkov, v ktorej bol obal výrobku vrátený zákazníkom zahrnutý do zlosovania. Sú ceny odovzdané výhercom zlosovateľnej súťaže uznaným daňovým výdavkom?.

Odpoveď

Prostriedky preukázateľne vynaložené daňovníkom na reklamné aktivity formou zlosovateľnej súťaže (náklady na organizáciu vrátane poskytnutých cien) sú podľa § 19 ods.2 písm.k) zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom v plnej výške. 

Príklad č. 3: poskytnutie majetku inému daňovníkovi

Akciová spoločnosť, výrobca nealkoholických nápojov, poskytla svojím odberateľom bezodplatne chladiarenské zariadenia v jednotkovej cene  vyššej ako 1 700 € za kus, a to na základe písomnej zmluvy, ktorou sa odberateľ zaviazal využívať zariadenia na chladenie nealkoholických nápojov výrobcu a zároveň sa zaviazal ročne odobrať zmluvou stanovené minimálne množstvá nealkoholických nápojov. Sú odpisy týchto chladiarenských zariadení u výrobcu nealkoholických nápojov daňovým výdavkom?

Odpoveď:

Výrobca nealkoholických nápojov zaradí chladiarenské zariadenia v roku odovzdania predajcovi (odberateľovi) do dlhodobého hmotného majetku a bude ich odpisovať v 2. odpisovej skupine. Tieto chladiarenské zariadenia nie sú priamo používané výrobcom nealkoholických nápojov, ale slúžia na podporu predaja jeho produkcie, a túto úlohu plnia aj u predajcu. Preto sú výdavky na ich obstaranie vo forme odpisov v súlade s § 19 ods.2 písm. n) zákona o dani z príjmov uznaným daňovým výdavkom.

Poslednou novelou zákona o dani z príjmu schválenou 30. októbra 2014 došlo k obmedzeniu daňovej uznateľnosti tabakových výrobkov a alkoholických nápojov ako reklamných predmetov. U daňovníkov, u ktorých nie je ich výroba hlavným predmetom činnosti, nebudú daňovo uznateľným reklamným predmetom (v hodnote neprevyšujúcej 17 eur) okrem vína, to je však možné zahrnúť ako daňový výdavok najviac do úhrnnej výšky 5% základu dane. 

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: