Stratégia & Financovanie | Inovácie

Ako Internet vecí mení cestnú nákladnú dopravu

Daimler Trucks North America je príkladom spoločnosti, ktorá využila Internet vecí na to, aby radikálne zmenila nákladnú cestnú dopravu v Severnej Amerike a upevnila svoju trhovú pozíciu

Keď na palubnej doske zasvieti obávaná kontrolka „skontrolujte motor“, väčšina vodičov neriskuje a radšej sa objedná do servisu. Kontrolka môže signalizovať bezvýznamný problém, ale aj vážnejšiu poruchu, to však odhalí až elektronická diagnostika v servise.

Ak takáto kontrolka zasvieti vodičovi nákladného auta, v stávke je oveľa viac. Tým, že strávi deň v servise, príde o tržby, a ak sa rozhodne poruchu ignorovať, riskuje, že o auto príde na dlhšiu dobu.

Daimler Truck North America (DTNA), najväčší výrobca veľkých nákladných automobilov v Severnej Amerike, spustil pred rokom novú službu „Virtuálny servisný technik“. Jeho motory sú vybavené senzormi, ktoré monitorujú ich stav, zbierajú informácie a odosielajú ich do servisnej centrály v Detroite. Ak dôjde na motore k poruche, servisný tím problém okamžite v reálnom čase diagnostikuje a vodičovi odporučí optimálne riešenie. Ak sa jedná o drobnú poruchu, objedná vodiča na opravu do jedného zo stoviek servisov v krajine v čase a na mieste, ktoré najlepšie zapadá do jeho rozvozných plánov. Ak je porucha vážna, môže mu dať inštrukciu ako napríklad: „Musíte dať vozidlo okamžite do opravy. Najbližší servis je 75 km v smere vašej jazdy. Keď tam dorazíte, budú vás čakať technici s pripravenými náhradnými dielmi. Počítajte so zdržaním cca 2 hodiny.“

Súvisiaci článok: Internet vecí: prichádza ďalšia veľká vec

Do programu je okrem DTNA zapojená aj sieť jeho servisných partnerov a dílerov. Tým DTNA nainštaloval aplikáciu, cez ktorú komunikujú so servisnou centrálou v Detroite a ktorá im poskytuje informácie o blížiacom sa vozidle, druhu poruchy a o náhradných dieloch, ktoré budú potrebovať.

Pre vodičov je táto novinka neoceniteľným pomocníkom, je to akoby mali vedľa seba stále virtuálneho servisného technika. Pomáha im šetriť čas a naftu a tým, že odstraňuje neistotu, zvyšovať kvalitu dopravných služieb pre ich zákazníkov. Do programu sa zapojilo už viac ako 100 000 vodičov, 85 % z nich ho už stihlo využiť a 98 % bolo s procesom odstránenia poruchy spokojných.

Internet vecí –svet, v ktorom medzi sebou na diaľku komunikujú zariadenia pomocou čipov a senzorov – otvára podnikateľom možnosti, ktoré boli ešte pred niekoľkými rokmi utópiou. Senzory vysielajú informácie o potrebe doplniť zásobníky alebo kávomaty, snímajú počasie a stav pôdy na poliach, alebo mieru opotrebenia súčiastok vo výrobných technológiách.

Celosvetovú komunikačnú sieť pre Internet vecí buduje francúzska firma Sigfox, ktorá má už niektoré časti Európy pokryté. Jej sieť umožňuje nízko energetickú komunikáciu miliónom čipov a senzorov zabudovaných do automobilov alebo inteligentných systémov pre riadenie domácností. Do tejto siete sa môžu za poplatok zapojiť prevádzkovatelia týchto zariadení. Momentálne získava ďalšie finančné prostriedky a hľadá partnerov pre vybudovanie siete v desiatkach krajín. 

Príspevok je spracovaný na základe článku „The Internet-Connected Engine Will Change Trucking“ od Georga Westermana, ktorý bol uverejnený na stránke Harvard Business Review.  

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: