Účtovníctvo, Dane & Legislatíva | Dane

Akčný plán OECD a možný dopad na daňové subjekty

Prehľad opatrení v regulácii medzinárodného daňového prostredia, ktoré OECD v rámci Akčného plánu BEPS navrhuje implementovať, a ich očakávané dopady na daňové subjekty

Akčný plán OECD obsahuje opatrenia navrhované v 15 oblastiach, ktoré sú spolu s potenciálnym dopadom na daňové subjekty popísané nižšie.

Slovenských spoločností sa pravdepodobne najviac dotknú sprísnené pravidlá v oblasti transferového oceňovania, upravené pravidlá pre vznik stálych prevádzkarni, ako aj opatrenia proti používaniu zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia za účelom obchádzania zdanenia a opatrenia proti transferu ziskov do daňových rajov.

Opatrenie 1 – Zamerať sa na daňové výzvy súvisiace s digitálnou ekonomikou

Identifikovať hlavné problémy, ktoré digitálna ekonomika prináša v súvislosti s aplikáciou existujúcich pravidiel medzinárodného zdaňovania a vyvinúť detailné alternatívy na pokrytie týchto problémov, zaujatím holistického prístupu a s ohľadom ako na priame, tak aj na nepriame dane.

Očakávaný výstup – Správa k problémom a potenciálnym krokom na riešenie problémov do septembra 2014.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Nový prístup k digitálnej ekonomike, teda poskytovaniu a správe dát, vrátane obchodu s nimi, ktorý môže so sebou priniesť sprísnené pravidlá napríklad pre určenie daňovej rezidencie a stálej prevádzkarne, tým aj určenie krajiny, kde sa príjem z digitálnych obchodov a služieb má zdaniť, ako aj prísnejšie dokumentačné požiadavky.

Opatrenie 2 – Neutralizovať daňové efekty implementovaných hybridných inštrumentov a hybridných entít

Vyvinúť ustanovenia modelovej zmluvy a odporúčania na vývoj lokálnych pravidiel za účelom neutralizácie z pohľadu daňovej správy nežiaducich efektov hybridov (napríklad nezdanenie príjmu v žiadnej krajine, uplatnenie rovnakých nákladov v dvoch krajinách, dlhodobý odklad zdanenia príjmov a pod.).

Očakávaný výstup – Revidovaná OECD modelová zmluva a odporúčania na vypracovanie lokálnych pravidiel do septembra 2014.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Hybridné financovanie a hybridné entity stratia z daňového hľadiska svoje opodstatnenie, pokiaľ napríklad daňové subjekty, ktoré ich implementovali, nebudú môcť benefitovať zo zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia a zároveň sa na základe upravenej lokálnej legislatívy odstráni nesúlad medzi daňovým posúdením príjmov alebo nákladov v rôznych krajinách, a to napríklad obmedzením možnosti uplatniť si v daňovo odpočítateľných výdavkoch náklady, ktoré už boli uplatnené v iných jurisdikciách, alebo zrušenie daňovej uznateľnosti nákladov, ktoré si na druhej strane príjemca korešpondujúceho príjmu nezahrnul do zdaniteľných príjmov.

Opatrenie 3 – Posilniť CFC pravidlá 

Vyvinúť odporúčania na vývoj CFC pravidiel (pravidiel o kontrole spriaznených zahraničných spoločností).

Očakávaný výstup – Odporúčania na vývoj CFC pravidiel do septembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Zavedením CFC pravidiel niektoré implementované štruktúry nebudú naďalej daňovo efektívne, keďže krajina daňovej rezidencie materskej spoločnosti bude v mnohých prípadoch môcť lokálnou sadzbou dane zdaniť aj nevyplatené zisky dcérskych spoločností.

Opatrenie 4 – Obmedziť znižovanie základu dane prostredníctvom úrokových nákladov a iných finančných nákladov  

Vyvinúť odporúčania vo veci najvhodnejších prístupov vo vývoji pravidiel na zamedzenie znižovania základu dane prostredníctvom úrokových nákladov, napríklad cez využitie úverov od spriaznených a tretích osôb za účelom dosiahnutia úrokových nákladov alebo za účelom financovania dosahovania oslobodených alebo časovo rozlíšených príjmov, ako aj iných finančných platieb podobných úrokovým nákladom (napríklad z derivátov).

Očakávaný výstup – Odporúčania vývoja lokálnych pravidiel do septembra  2015;  modifikácia smernice OECD k transferovému oceňovaniu do decembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Pravdepodobné zavádzanie pravidiel podkapitalizácie alebo tzv. „earning stripping rules“ a tým obmedzenie daňovej uznateľnosti úrokov z úverov vo viacerých krajinách, prípadná reklasifikácia úrokov presahujúcich trhové úrokové miery na dividendy, ako aj celkovo sprísnenie pravidiel v oblasti transferového oceňovania, vrátane dokumentačnej povinnosti.

Opatrenie 5 – Efektívne postihnúť škodlivé daňové praktiky, zohľadniť transparentnosť a podstatu  

Zlepšiť prácu na identifikácii škodlivých daňových praktík s prioritou zvýšiť transparentnosť, vrátane povinnej výmeny rozhodnutí týkajúcich sa preferenčných režimov a vyžadovaním „významnej aktivity“ pre aplikáciu akýchkoľvek preferenčných režimov.

Očakávaný výstup - Dokončiť kontrolu režimov krajín do septembra 2014; vyvinúť stratégiu na expanziu na nečlenov OECD do septembra 2015; preveriť súčasné kritériá na identifikáciu preferenčných režimov do decembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Daňové správy rôznych krajín budú disponovať rozhodnutiami týkajúcimi sa schválených preferenčných režimov v iných krajinách, a teda budú mať väčší prehľad o zdaňovaní skupín spoločností v zahraničí a prípadných motívoch na implementáciu niektorých daňových štruktúr. Niektoré implementované štruktúry budú daňovo neefektívne, ak nebude preukázaná dostatočná aktivita v krajinách, ktorých sa daňové zvýhodnenie týka. Vyžadovaná miera aktivity bude pravdepodobne definovaná OECD.

Opatrenie 6 – Zamedziť zneužívanie zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia 

Vyvinúť odporúčania v súvislosti s modelovou zmluvou OECD na vývoj lokálnej legislatívy za účelom zamedzenia poskytnutia výhod zo zmlúv v neprimeraných situáciách.

Očakávaný výstup – Zmeny v OECD modelovej zmluve a odporúčania vývoja lokálnych predpisov do septembra 2014.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Pravidlá proti zneužívaniu zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (napríklad anti treaty-shopping rules) budú vo väčšej miere zavedené v rámci krajín OECD, teda výhody zo zmlúv budú dostupné iba v opodstatnených prípadoch, nie napríklad v prípadoch, keď sa daňové subjekty snažia dosiahnuť dvojité nezdanenie príjmov a je možné, že pred aplikáciou zmluvy bude vo viacerých krajinách potrebné požiadať o povolenie príslušný finančný úrad, ako to je už nastavené v niektorých krajinách.

Opatrenie 7 – Zamedziť umelé obchádzanie stálych prevádzkarní 

Vyvinúť novú definíciu stálej prevádzkarne a zamedziť umelé obchádzanie stálych prevádzkarní, vrátanie využívania komisionárskych štruktúr a špecifických oslobodených aktivít.

Očakávaný výstup – Zmeny v OECD modelovej zmluve do septembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Viac typov aktivít spadne pod definíciu stálej prevádzkarne, teda aj príjmy spoločností budú vo väčšej miere podliehať zdaneniu v zahraničí a bude potrebné sa vo väčšej miere zaoberať otázkami zamedzenia dvojitého zdanenia.

Opatrenie 8 – Zabezpečiť aby výsledky transferového oceňovania boli v súlade s vytváraním hodnôt: nehmotný majetok 

Vyvinúť pravidlá na zamedzenie transferov ziskov za účelom škodlivého zníženia základu dane presunom nehmotného majetku v rámci členov skupiny, vrátane prijatia všeobecnejšej a jasnej definície nehmotného majetku, zabezpečenia, aby zisky spojené s presunom nehmotného majetku boli spojené s tvorbou hodnôt, vyvinutia špeciálnych pravidiel pre ťažko oceniteľný nehmotný majetok a aktualizácie smernice vo veci zmlúv o zdieľaní nákladov.  

Očakávaný výstup – Zmeny v OECD smernici k transferovému oceňovaniu a modelovej zmluve do septembra 2014 - septembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Jasnejšie pravidlá na oceňovanie nehmotného majetku a zdieľanie nákladov, ako aj zamedzenie presunu ziskov presunom nehmotného majetku v neopodstatnených prípadoch. Takzvané. IP spoločnosti budú musieť mať svoje ekonomické, nie len daňové opodstatnenie.

Opatrenie 9 - Zabezpečiť aby výsledky transferového oceňovania boli v súlade s vytváraním hodnôt: riziko a kapitál 

Vyvinúť pravidlá na zamedzenie škodlivého znižovania základu dane transferom rizík v rámci skupín alebo alokovaním nadmerného kapitálu medzi členov skupiny, vrátane prijatia pravidiel na zamedzenie neadekvátnej návratnosti zo spoločností iba na základe poskytnutého kapitálu alebo prebratých rizík.

Očakávaný výstup – Zmeny v OECD smernici k transferovému oceňovaniu a potenciálne OECD modelovej zmluvy do septembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Prísnejšie pravidlá v oblasti transferového oceňovania v súvislosti s alokáciou rizík a funkcií medzi spoločnosťami v skupinách, ako aj v súvislosti s poskytovaním garancií členom skupín a voľného kapitálu spoločnostiam v skupine.

Opatrenie 10 - Zabezpečiť aby výsledky transferového oceňovania boli v súlade s vytváraním hodnôt: iné vysoko rizikové transakcie 

Vyvinúť pravidlá na zamedzenie škodlivého znižovania základu dane zapojením sa do transakcií, do ktorých by tretie strany nevstúpili alebo by sa medzi nimi vyskytli ojedinele, vrátane prijatia pravidiel na reklasifikáciu predmetných nákladov napríklad na dividendy, objasnenia aplikácie metód transferového oceňovania v rámci globálnych reťazcov a ochrany platbami, ktoré škodlivo znižujú základ dane, ako sú manažérske poplatky a náklady ústredia.

Očakávaný výstup - Zmeny v OECD smernici k transferovému oceňovaniu a potenciálne OECD modelovej zmluvy do septembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Napríklad prísnejšie pravidlá na daňovú uznateľnosť niektorých nákladov v rámci skupiny, prísnejšie podmienky na preukazovanie ekonomickej opodstatnenosti niektorých nákladov a upravené pravidlá transferového oceňovania s prísnejšou dokumentačnou povinnosťou.

Opatrenie 11 Vyvinúť metódy na zber a analýzu informácií o škodlivom znižovaní základov dane a opatrení na jeho postihnutie  

Vyvinúť odporúčania k indikátorom rozsahu a ekonomického dopadu škodlivého znižovania základu dane a zabezpečiť, aby boli k dispozícii nástroje na posúdenie efektívnosti a dopadu opatrení na postihnutie škodlivého znižovania základu dane.

Očakávaný výstup – Odporúčania k údajom, ktoré je potrebné zbierať a analytickým metódam do septembra  2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Väčšia miera požadovaných informácií zo strany daňovej správy a tým väčšia miera administratívnej záťaže pre podnikateľov.

Opatrenie 12 Požadovať od daňových subjektov, aby odhalili svoje agresívne daňové praktiky a dohody 

Vyvinúť odporúčania vo veci vývoja povinného nahlásenia agresívnych alebo dane obchádzajúcich transakcií, dohôd alebo štruktúr, za zohľadnenia administratívnych nákladov pre finančné úrady a podnikateľov a čerpajúc zo skúseností krajín, ktoré tieto pravidlá už zaviedli.

Očakávaný výstup – Odporúčanie na vývoj lokálnych pravidiel do septembra  2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Všetky agresívne daňové dohody alebo transakcie bude vopred potrebné ohlásiť správe daní, v ideálnom prípade bude možné k daným transakciám obdržať aj rozhodnutie daňovej správy, či je v súlade s pravidlami danej krajiny (tzv. „ruling“).

Opatrenie 13 – Preveriť vyžadovanú transferovú dokumentáciu 

Rozvinúť pravidlá vo veci transferovej dokumentácie za účelom zvýšenia transparentnosti, vrátane požiadavky, aby nadnárodné spoločnosti poskytli relevantným úradom informácie o globálnej alokácii príjmov, ekonomickej aktivite a daniach platených v jednotlivých krajinách, v súlade s obvyklou formou.

Očakávaný výstup – Zmeny v OECD smernici k transferovému oceňovaniu a odporúčanie lokálnych predpisov do septembra 2014.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Väčšia miera dokumentačnej povinnosti, sprísnené pravidlá na prípravu transferovej dokumentácie a uplatnenie pravidiel transferového oceňovania. Väčšia miera administratívnej záťaže pre daňové subjekty.

Opatrenie 14 – Zefektívniť mechanizmus riešenia sporov 

Vyvinúť riešenia za účelom odstránenia prekážok, ktoré stoja pred krajinami pri riešení sporov v súvislosti so zmluvami o zamedzení dvojitého zdanenia vzájomnou dohodou, vrátane chýbajúcich ustanovení o arbitráži a odmietnutia prístupu k riešeniu sporov vzájomnou dohodou v niektorých prípadoch.

Očakávaný výstup – Zmeny v OECD modelovej zmluve do septembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Daňové subjekty sa vo väčšej miere budú môcť domôcť korešpondenčných úprav v prípade aplikácie zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia.

Opatrenie 15 – Vyvinúť multilaterálny nástroj

Analyzovať daňové a verejné medzinárodné právne záležitosti spojené s vývojom multilaterálnych nástrojov za účelom umožnenia jurisdikciám, ktoré si to želajú, aby implementovali opatrenia proti škodlivému znižovaniu základu dane a mohli upraviť existujúce bilaterálne zmluvy.

Očakávaný výstup – Správa o relevantných verejných a daňových medzinárodných záležitostiach do septembra 2014; vývoj multilaterálneho nástroja do decembra 2015.

Potenciálny dopad na daňové subjekty – Obmedzenie dostupnosti techník daňového plánovania a väčšia administratívna záťaž pre daňové subjekty.

Plánované opatrenia boli očakávané, predovšetkým v súvislosti s aplikáciou hybridov. Jednotlivé kroky vyžadujú zmenu lokálnych legislatív, ako aj významnú mieru koordinácie medzi jednotlivými krajinami. Zároveň, OECD vo svojej skoršej správe z februára 2013 uviedlo, že sa nemieni odkloniť od princípu trhovej ceny. Avšak vo svojom akčnom pláne boja proti daňovým únikom uvažuje s opatreniami, ktoré sú už za hranicou princípu trhovej ceny, čo môže vyvolávať obavy zo strany daňových subjektov. Niektoré navrhované opatrenia však môžu byť v prípade ich nesprávnej implementácie v rozpore s legislatívou EÚ (napríklad obmedzenie daňovej uznateľnosti úrokových nákladov, CFC pravidlá, ako aj niektoré pravidlá proti zneužívaniu zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia).

OECD akčný plán uvažuje s multilaterálnou dohodou medzi zúčastnenými vládami krajín za účelom implementácie celej rady navrhovaných opatrení. Pokiaľ sa uvedená dohoda dosiahne, bude pravdepodobné, že navrhované opatrenia sa zavedú v odhadovanom čase.

Súčasný OECD akčný plán navrhuje zavedenie množstva veľmi významných zmien v medzinárodnom zdaňovaní vo veľmi krátkom čase. Preto je veľmi vítané, že OECD plánuje navrhované opatrenia pred ich samotnou implementáciou prediskutovať aj s množstvom mimovládnych investorov.

V prípade otázok týkajúcich sa akčného plánu OECD môžete kontaktovať autora článku na e-mailovej adrese zblazejova@kpmg.sk.  

Na spoločnosť KPMG sa vzťahuje obmedzenie zodpovednosti Prevádzkovateľa portálu CFO.sk a jeho odborných prispievateľov a partnerov.


Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: