Stratégia & Financovanie | Stratégia

Jeff Bezos: Amazon riadim podľa cashflow, zisk je druhoradý

Pilierom úspechu najväčšieho online predajcu na svete je dlhodobé sledovanie relevantných finančných a prevádzkových ukazovateľov

Pre šéfa Amazonu, jednej z najväčších technologických firiem na svete s trhovou kapitalizáciou 140 mld. USD, nie je zisk smerodajným finančným ukazovateľom. „Jeff Bezos sa v skutočnosti zaujíma predovšetkým o cashflow a o to, aký výnos z investovaného kapitálu firma generuje“ hovorí o riaditeľovi Amazonu Warren Jenson, finančný riaditeľ Amazonu z rokov 1999-2002.

Harvard Business Review vo svojom najnovšom článku The Best-Performing CEOs in the World vysvetľuje, že Bezos sa starostlivo snaží vyhnúť chybe, ktorej sa dopúšťa množstvo iných top manažérov – pri riadení firmy sa sústreďujú na nesprávne finančné ukazovatele.

Jedným z dôvodov, pre ktoré je účtovný zisk pre Amazon málo relevantný, je to, že jeho ziskovosť znižujú neustále rastúce investície do nových projektov a reinvestovanie prostriedkov do kontinuálneho zlepšovania existujúceho biznisu. Amazon investuje 2 až 4 mld. USD ročne, z čoho časť ide do nových projektov a odvetví, ako sú cloud služby či online video. Akcionárom nevypláca žiadne dividendy. Zisk má pre Amazon význam najmä z pohľadu daňovej optimalizácie.  

Podobne ako zisk Bezosa netrápi ani cena akcií. Je presvedčený, že kontinuálne investovanie do dlhodobej stratégie a rozvoja firmy je dôležitejšie, ako krátkodobá fluktuácia ceny akcií a účtovného zisku. Bezosovej stratégii zo začiatku nerozumeli ani ostrieľaní bankári. Na jednej konferencii s investormi koncom deväťdesiatych rokov Bezos trpezlivo dookola vysvetľoval, prečo Amazon zákazníkom umožňuje bez udania dôvodu vrátiť nové drahé televízory s plochou obrazovkou. Pre Bezosa to bola síce nákladná, ale účinná stratégia, ako budovať dlhodobú spokojnosť zákazníkov. Pre investorov zameraných na krátkodobý zisk to bolo nepochopiteľné míňanie peňazí. Za posledných päť rokov pritom Amazon strojnásobil tržby, zdvojnásobil úroveň hotovosti a strojnásobil cenu akcií. 

Cashflow je základným pilierom finančného riadenia každej firmy. Od rozhodovania o investíciách a sledovania návratnosti na základe NPV po vyhodnocovanie historických finančných ukazovateľov. Ak je súčasťou manažérskych reportov a plánovania iba papierový (účtovný) zisk a chýba v nich cashflow, manažment riskuje udržateľnosť podnikania.

Súvisiace články:

Tento článok sa páči

0

 luďom, hlasujte:


Počet komentárov: